”Stöld” av idéer

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Mest kuriosa, men var det inte nåt gamm-DoD-äventyr som plankade plotten och ett antal SLP direkt från ett seriealbum? Man fick ett Gott Svärd och skulle slåss med någon annan som hade ett Ont Svärd, och det var en himla lång resa att hitta mannen med det onda svärdet. Jag märkte det en bit in i äventyret (nån annan var SL) att det var typ exakt samma, vi kom till och med till ett torn där en skön men ond magikerkvinna hölls fången av en riddare. Jag passade på att dolka henne när hon sov, för jag visste ju att hon var bad news på riktigt. Inte mitt stoltaste ögonblick som rollspelare... :LOL:
Låter som ett Percevanalbum
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag tycker fortfarande inte riktigt att den här diskussionen har gått in i den gråzon som är anledningen till att jag över huvud taget började diskutera idéstölder i den andra tråden. Som synes nämnde jag Life Board till OFR ovan, men vi kan ta ett exempel till: OSR-spelet Mausritter och dess indieföregångare Mouseguard RPG.

Jag gillar båda spelen, men tycker ändå att det är ett etiskt gränsfall. Mausritter är sannolikt inte ett plagiat i juridisk mening, men är det verkligen moraliskt okej? Premissen för settingen är ungefär densamma - små medeltidsaktiga möss som kämpar mot större djur. En älg eller hjort blir något gigantiskt. En stubbe kan bli ett stort hus. Det är gulligt och äventyrligt på samma gång - även i illustrationerna. Antropomorfa djur är förstås inte möjliga att skydda upphovsrättsligt, men ja… Jag vet inte. Rollspelet Mouseguard har dessutom gjorts i samarbete med en serietecknare, settingens ursprunglige skapare. Varumärket Mausritter drar nytta även av hans verk. Det är moraliskt rörigt.

Om Mausritter istället hade handlat om Musse Pigg-lika figurer tror jag att Disney hade gått till juridiskt frontalangrepp mot Mausritter. Så det är rimligen också en fråga om vem som gör intrång hos vem. Jag tycker att det är intressant att det förmodligen spelar roll vilka de inblandade aktörerna är. En fattig aktör har inte råd eller ork att ta en juridisk strid, medan Disney alltid har det om de vill.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag tycker fortfarande inte riktigt att den här diskussionen har gått in i den gråzon som är anledningen till att jag över huvud taget började diskutera idéstölder i den andra tråden. Som synes nämnde jag Life Board till OFR ovan, men vi kan ta ett exempel till: OSR-spelet Mausritter och dess indieföregångare Mouseguard RPG.

Jag gillar båda spelen, men tycker ändå att det är ett etiskt gränsfall. Mausritter är sannolikt inte ett plagiat i juridisk mening, men är det verkligen moraliskt okej? Premissen för settingen är ungefär densamma - små medeltidsaktiga möss som kämpar mot större djur. En älg eller hjort blir något gigantiskt. En stubbe kan bli ett stort hus. Det är gulligt och äventyrligt på samma gång - även i illustrationerna. Antropomorfa djur är förstås inte möjliga att skydda upphovsrättsligt, men ja… Jag vet inte. Rollspelet Mouseguard har dessutom gjorts i samarbete med en serietecknare, settingens ursprunglige skapare. Varumärket Mausritter drar nytta även av hans verk. Det är moraliskt rörigt.

Om Mausritter istället hade handlat om Musse Pigg-lika figurer tror jag att Disney hade gått till juridiskt frontalangrepp mot Mausritter. Så det är rimligen också en fråga om vem som gör intrång hos vem. Jag tycker att det är intressant att det förmodligen spelar roll vilka de inblandade aktörerna är.
Ja, utan att ha superkoll på spelen ifråga låter det 100% okej i mina öron. Speciellt som Mouse Guard är ett hack på Burning Wheel medan det andra då är OSR. Dels är det inte en särskilt svår idé att komma på. Dels fanns den redan innan MG-rollspelet, eftersom det fanns en serietidning. Nä, jag tycker att det låter noll problem, utan att ha mer insyn.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Mest kuriosa, men var det inte nåt gamm-DoD-äventyr som plankade plotten och ett antal SLP direkt från ett seriealbum?
Just det minns jag inte, men Havets vargar var ju rakt av taget ur en del av Röde Orm.

Alltså inte inspirerat eller så, utan rakt av taget. Men man kanske kan se det som att det inspirerades av Röde Orm om man är generös. Jag älskade det äventyret!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
De är ju dels, extremt extremt olika spel. Skulle inte säga det finns en enda beröringspunkt mellan dem förutom just antropomorfa djur. Och, inget av dem var ju först med det heller. Inte ens som rollspel.
Du tycker inte ens att settingarna har snarlika premisser? Små gulliga medeltidsmöss mot stora djur. Det är ju något mer än bara antropomorfa djur.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Jag har noll problem med stöljder dock, få gånger jag sett något som inspirerats från ett spel i ett annat utan att det ändå blir en ny twist på det hela pga hur saker satts samman, hur det som kommer från ett annat spel nu existerar i en helt ny kontext. Men, vad jag kan gilla skarpt, är att faktiskt tacka de som har inspirerat och skriva ut det tydligt i text. Ex. så som Vincent Baker gjort i slutet på Apocalypse World.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Jag gillar båda spelen, men tycker ändå att det är ett etiskt gränsfall. Mausritter är sannolikt inte ett plagiat i juridisk mening, men är det verkligen moraliskt okej?
Jag tycker att det är helt okej. Båda lär väl ha hämtat massor av inspiration från Brian Jaques Redwall-böcker, och från hela subgenren "antropomorfa djur i fantasysetting". Men med det ska jag säga att jag bara spelat Mouseguard (och läst serien), så det kan ju vara så att Mausritter snott från det spelet. Men troligare är att de öser ur samma källa för inspirationen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Ska man vara riktigt petig var inte Mouse Guard först heller – år 2005 startades en tråd på RPGnet med namnet "Hyperborean Mice", där ett sword & sorcery-rollspel med möss spånades fram. Men inte heller denna var först, utan 2004 startade Erik Sieurin (som arla i urtid postade här på wrnu under namnet Nightowl) tråden "Voles and Sorcery". Så ska man se det som en lång serie plagiat? Eller ska man kanske snarare tänka sig att det rör sig om ett långsiktigt idéutbyte där man också hämtat från Redwall, The Secret of NIMH och en massa andra äventyr involverande möss?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Både Mouseguard och Mausritter är ju stulna rakt av från Batrachomyomachia!

(Nej, det tycker jag naturligtvis inte. Jag tycker inte ens att det är i närheten av ett moraliskt gränsfall att hitta på saker som påminner om något som någon annan redan har hittat på.)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag tycker att det är helt okej. Båda lär väl ha hämtat massor av inspiration från Brian Jaques Redwall-böcker, och från hela subgenren "antropomorfa djur i fantasysetting". Men med det ska jag säga att jag bara spelat Mouseguard (och läst serien), så det kan ju vara så att Mausritter snott från det spelet. Men troligare är att de öser ur samma källa för inspirationen.
Jag tror inte att Mausritter hade funnits utan Mouseguard. Kopplingen mellan spelen är dock knepig, delvis eftersom de har gemensamma inspirationskällor. Hade jag skapat och gett ut Mausritter hade jag nog fruktat att bli stämd. Eller åtminstone tänkt att risken fanns.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Du tycker inte ens att settingarna har snarlika premisser? Små gulliga medeltidsmöss mot stora djur. Det är ju något mer än bara antropomorfa djur.
Bägge spelen har ju sin helt egna ingång till vad det är att vara en liten mus i en sådan värld. De gör sin värld på sitt eget sätt. Det blir inte samma bara för det är möss med svärd. Och som andra påtalat, finns ju rätt gott om andra exempel på just det. Som andra sagt, är inte det intressant "hur" en idé framförs, inte att det råkar vara liknande idéer?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Bägge spelen har ju sin helt egna ingång till vad det är att vara en liten mus i en sådan värld. De gör sin värld på sitt eget sätt. Det blir inte samma bara för det är möss med svärd. Och som andra påtalat, finns ju rätt gott om andra exempel på just det. Som andra sagt, är inte det intressant "hur" en idé framförs, inte att det råkar vara liknande idéer?
Jo, likheter är komplicerade. Men jag undrar vad en riktigt dyr och skicklig advokatbyrå hade kunnat göra av detta. Ett helt dött lopp tror jag inte att det hade varit. Detaljerna hade dock varit jävligt många och snåriga.

Vad som dock talar för Mausritter torde vara att inga namn och begrepp är desamma.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Hade jag skapat och gett ut Mausritter hade jag nog fruktat att bli stämd. Eller åtminstone tänkt att risken fanns.
Fast pratade vi inte om vad som var moraliskt riktigt nyss? Hur kom juridiken in?

Vad en jättedyr advokatfirma a' Disney kan göra genom domstolarna har ju mycket lite att göra med vad som är rätt eller fel att göra. Väldigt lite med vad, med dina ord, är oschysst att göra.

Det är möjligt att juridiken är grumlig. Men jag ser inte hur det är grumligt eller gråzon i moraliskt hänseende.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Jo, likheter är komplicerade. Men jag undrar vad en riktigt dyr och skicklig advokatbyrå hade kunnat göra av detta. Ett helt dött lopp tror jag inte att det hade varit. Detaljerna hade dock varit jävligt många och snåriga.
Det handlar kanske om hur man ser på "möss med svärd" som en "genre" snarare än "en unik grej"?

Jag tänker på Cyberpunk, som har blivit "kopierat" flera gånger (bl.a. av Mutant 2089). Å andra sidan är ju själva spelet en tydlig del av genren cyberpunk, så hur ska man dra sådana gränser?

EDIT: Min inställning är att Cyberpunk, Shadowrun och Cyberspace var olika spel som gestaltade cyberpunk-genren, men att Cyberpunk var det spel som slog in dörrarna för de andra. Mutant 2089 existerar i min mening mer i en gråzon eftersom det spelet inte "bara" gjorde cyberpunk, utan lånade rätt mycket estetik från Cyberpunk-spelet också. Jag hade tyckt det var roligare om Mutant 2089 mer varit sin egen grej, men jag ser inte att det var moraliskt fel att göra spelet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det handlar kanske om hur man ser på "möss med svärd" som en "genre" snarare än "en unik grej"?

Jag tänker på Cyberpunk, som har blivit "kopierat" flera gånger (bl.a. av Mutant 2089). Å andra sidan är ju själva spelet en tydlig del av genren cyberpunk, så hur ska man dra sådana gränser?
Nä, det är precis det jag inte vet. Det handlar kanske om hur mycket fiktion det finns i en viss genre. Mycket i cyberpunk, något mindre i genren gulliga medeltidsmöss med svärd. Är genren stor har många bidragit till att skapa troper. Då blir det svårare att göra anspråk på något mer än det väldigt specifika.

För mig personligen är det också en samvetsfråga. Jag hade inte mått bra av att göra ett Mouseguard med OSR-regler och svartvita bilder.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Mausritter är rätt mycket en copycat, utan Mausgard skulle den inte blivit en grej. Den balanserar definitivt på gränsen till moraliskt förfall … om entusiastiskt omstöpa idéer i ny form är tecken på förfall. Att det är ett nytt spel, inom en annan del av rollspelsspektrat är det ingen tvekan om. Det skulle även vara svårt att fällas för plagiat. Man kan nog se Mausritter som en Hommage till Mausgard och det är nog inget fel i det. Sampla, omstöpa, inspireras, nya former av det gamla, nya kombinationer. Man får nog sätta ribban själv, både vad man skapar och konsumerar.
 
Top