Om jag skulle kontrastera samtida (en i sammanhanget viktig distinktion) D&D-fantasy med vad jag ser som den mest generiska fantasyn skulle jag nog uttrycka följande skillnader:
Generisk fantasy har alver, dvärgar och liknande, men de håller sig mestadels i sina egna biotoper – magiska skogar, djupa grottsalar, etc. D&D-fantasy är mer kosmopolitisk, och de flesta större bosättningar har en rik mångfald av olika fantastiska folkslag.
I generisk fantasy är magi något som nyttjas specifikt av trollkarlar och häxor, som ofta kan vara udda och sällsynta. I D&D-fantasy är det en vanligare del av tillvaron: det kan finnas folk som handlar i magiska föremål, och många olika sorters äventyrare besitter magiska förmågor.
Generisk fantasy håller sig vanligen närmre den europeiska medeltiden – till exempel är munkar broder Tuck snarare än kung fu-mästare, och präster är fridens män och kvinnor snarare än brynjeklädda vampyrjägare med stridsklubbor.
Monster i den generiska fantasyn hämtas framför allt från mytologin, eller populära omtolkningar av den – det finns hydror, mantikoror, troll, enhörningar och såklart drakar. D&D-fantasy har många fler skumma varelser som mer känns science fiction, blötdjurs- och insektsvarelser.
Generisk fantasy har en mycket mindre elaborerad kosmologi än D&D:s Stora Hjul.