Önskelista Luna City Blues

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Luna är inte korparnas. Det är mänsklighetens första utpost i rymden sen Tellus kollapsat. Många grupperingar söker inflytande men Luna administrationen är pragmatisk och fungerar oberoende av korparnas inflytande.
Vad mig anbelangar så tycker jag de ska vara företag snarare än länder. Och att alla människor pratar Lunadpråket.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Vad vi vill ha är väl fem tvivelaktiga företag som försöker vinna så mkt fördelar de kan. En dunkel alienkraft och mänskligheten som redan går på knäna i en riktig nattsvart äventyrarmiljö
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
423
Location
Linköping, Sverige
Luna är inte korparnas. Det är mänsklighetens första utpost i rymden sen Tellus kollapsat. Många grupperingar söker inflytande men Luna administrationen är pragmatisk och fungerar oberoende av korparnas inflytande.
Vad mig anbelangar så tycker jag de ska vara företag snarare än länder. Och att alla människor pratar Lunadpråket.
Jag tänker att korparna "äger" vissa stadsdelar och byggnader. Där sköter de säkerhet och liknande i hög grad. Sedan har väl LunaPD filialer överallt i staden också, och för sköta mer vanligt polisiärt arbete. Det mesta samarbete går trögt och är nedlastat av byråkrati. Samt rätt vad det är kommer inkvisitationen instövlande och hävdar juridikstraktion (eller vad det nu heter) med mer eller mindre framgång.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag tänker liknande men jag tänker att Luna City har en brevbärarkår som kommer och går även på korparnas områden. Det är inte cyberpunk det är inte assnabba datorer och ai. Det är springpojkar och tidningskiosker
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,918
Location
Marjura
Jag tänker liknande men jag tänker att Luna City har en brevbärarkår som kommer och går även på korparnas områden. Det är inte cyberpunk det är inte assnabba datorer och ai. Det är springpojkar och tidningskiosker
Konvertera de gamla Dystopiaäventyren från GothCon till Luna City! Minns med värme det med Postens Särskilda Insatsstyrka - PSI.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,246
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om man ger vissa yrkesgrupper mandat och rättsligt skydd (som förvisso kan inskränkas, hotas ...) så har man kvar utrymmet. Du är i megakorpens kontor, men du har dessa rättigheter som PSI-tjänsteman, springpojke, jourmalist, polis ... lite hot och krediter senare. så har du antingen en oväntad död, en tystad person eller ett rättsfall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Vill man basera det på det moderna politiska läget skulle ju Afrika behöva minst en (antagligen ett par) korpar själv, plus indien, mellanöstern, Canada, eventuellt sydamerika.

Problemet är så klart att så snart man kopplar korparna direkt till länder eller kulturer så balanserar man på en knivsudd vad gäller fördommar, stereotyper, rasism och kulturell appropriation.

Det borde gå att koppla corparna till något annat än kultur, tänker jag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
@krank hur tänker du runt megakorparna just nu? Det är ju ganska prekärt att vi har tre "euro-atlantiska" korpar, och en japansk. Känns ganska skevt.
Jag funderade länge på ifall jag skulle officiellt utöka antalet megakorpar och försöka knöka in fler nationer. Just nu är jag inne på att visserligen öppna upp för att det finns fler, men att jag åtminstone i grundboken nöjer mig med den klassiska uppsättningen. Däremot tänker jag definitivt spinna vidare på en grej Modiphius gjorde en del av, dvs utöka dem. I deras Imperial finns till exempel klan Empaya (Gurkhas från Nepal), Hidalgo och Ramanujan där ingen är direkt brittisk eller skottsk.

Jag tänker ju att megakorparna bör förstås som företag först, och att "nationsfärgen" bara är lånta fjädrar. Imperial är inte "brittiska imperiet", det är ett konglomerat av mindre företag, från över hela Gamla Jorden, ofta familjeägda, som samlades och bildade en gemensam megakorporation. Och sedan valde att låna lite estetik och namn från gamla brittiska imperiet. Capitol utvecklades inte från USAs regering eller nödvändigtvis ens från företag som dominerade i nordamerika – utan av ett globalt företag som lånade legitimitet genom att sno ytliga attribut och kultur från det gamla söndriga amerikanska imperiet.

Bauhaus har redan i 1ed en hel del ryska/sovjetiska aspekter liksom italienska; Mishima har (svaga) kinesiska och taiwanesiska etc. Det tänker jag att man också kan utöka. När jag läste framför allt Bauhausboken slogs jag av hur onödigt det kändes med "en rysk megakorp" (whitestar) när Bauhaus redan inte bara är tyska förbundet utan också typ lite tsarryssland och lite Sovjet (och lite nazityskland).

Skulle jag lägga till en helt ny så vore det nog en "afrikansk"; samtidigt känns det rätt svårt att få till den på ett bra sätt givet att "afrika" ju knappast är en enhetlig kultur. Det känns som en överhängande risk att man gör samma misstag som ursprungligen gjordes med Mishima, känner jag. Så jag skulle hellre isf ha den megakorpen i en expansion som jag betalar någon sakkunnig för att skriva.

I min nuvarande skiss får varje megakorp kanske… motsvarande 2 A4, som mest. Och som sagt, någorlunda lika de gamla, men med tweaks och utökningar och annat fokus.

Därmed inte sagt att jag inte kan komma att sno aspekter av dina listor också =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
När det gäller Luna tänker jag absolut att staden tillhör megakorparna. Vilka skulle den annars tillhöra? Det finns inga stater längre. Nationer, i den nationalistiska betydelsen typ "nationell identitet/gemenskap" kan för all del finnas kvar, det finns säkert enstaka enklaver som fortfarande hårdnackat håller kvar i sin italienska identitet och halvt bortglömda kulturarv. Men "Italien" som administrativ konstruktion är borta sedan länge.

Så Luna är upphackat mellan megakorparna. Det finns några "neutrala kvarter" som administreras av kartellen, men överlag är det här med kulturella och juridiska skillnader mellan sektorer något man behöver hålla koll på. Det finns överenskommelser som gör att körkort och vapenlicenser etc är överförbara, och rent generellt är Luna en väldigt kosmopolitisk smältdegel där korparnas värsta avarter inte riktigt funkar. Eftersom det är så mycket lättare att bara ta sitt pick och pack och byta korp på Luna jämfört med till exempel Merkurius.

Därmed inte sagt att det är hur lätt som helst. Alla megakorpar låter dig inte gå med hur som helst; ofta börjar du längst ner på stegen. Men Bauhaus har ju dugligt skydd och levnadsstandard även för de längst ner, så kanske kan man acceptera att helt stå utanför alla rättigheter att vara med och påverka och alla möjligheter att avancera högre än basic arbetarklass i utbyte mot att heller inte riskera att bli helt nollad. Medan Capitol har obegränsade möjligheter att nå toppen, men också mycket kriminalitet och noll skyddsnät. Luna är stället där alla de här kulturerna möts.

Däremot ägs inte hela Luna City av just de Stora Fem. Jag tänker som sagt att det finns fler, på samma sätt som jag nog eventuellt håller dörren öppen för fler Apostlar. Bland annat därför vill jag inte ha någon karta med utritade territorier, jag vill bara säga saker som "Capitol har ett stort och mestadels sammanhållet territorium, medan Imperial är mer splittrat" eller "Alla fem megakorporationer har sektorer som sammanstrålar i Luna Citys centrum – där Kartellens högkvarter ligger". Hur de sektorerna är formade? Inte så relevant. Hur många som egentligen bor på Luna City? Inte heller relevant. Hur många anställda Imperial har? Ska du skita i, men det är betydligt färre än Capitol. (Kanske gör jag ett litet stapeldiagram utan siffror på y-axeln i marginalen av någon sida, som bara visar proportionerna)

Men ja, klart det finns mark som ägs av vanliga, öh, kilokorporationer också… Bara inte nog för att ge dem nån betydelsefull röst i Kartellen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,246
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Du kan ju tänka dig något i stil med uppbrutet pyssel. Bauhaus "äger" enegiöverföringen, men Capitol "äger" Energihubbarna. Varje MegaC äger en nyhetskanal. Någon äger Rymdhamnarna, någon annan lager och distrubitionskanaler, en tredje har en stor vattenresurs (som köps in av de som äger enegihubbarna för extra kylning eller energi) och så vidare ...

Alltså istället för renodlade kvarter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,484
Därmed inte sagt att jag inte kan komma att sno aspekter av dina listor också =)
Sno Apple-Capitol ;) (och byt gärna namn på byggvarukedjan :) )

Jag undrar om det inte är värt att mytologisera deras "lånta fjädrar" lite ytterligare? Gå bort från de nationella stereotyperna och kanske köra mer mytologi eller hollywood-troper. Om Imperial fortf. skall vara brittiskt färgat kanske det har drag av Avalon och Kung Arthur (Camelot 3000 någon). Istället för en kinesisk korp kanske det finns en Drak-korp? Capitol kan ha stort fokus på entreprenörskap och pionjäranda.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,484
Täcker inte Bauhaus även Frankrike, förresten? Hade kunnat passa bättre under Imperial
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Täcker inte Bauhaus även Frankrike, förresten? Hade kunnat passa bättre under Imperial
Jag tänker också att Frankrike-grejer kan passa bra till Imperial. Även omd et som sagt bara ska vara ganska ytligt och i nån mån mytologiserat snarare än egentligen knutet till en viss stat/nation liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag undrar om det inte är värt att mytologisera deras "lånta fjädrar" lite ytterligare? Gå bort från de nationella stereotyperna och kanske köra mer mytologi eller hollywood-troper. Om Imperial fortf. skall vara brittiskt färgat kanske det har drag av Avalon och Kung Arthur (Camelot 3000 någon). Istället för en kinesisk korp kanske det finns en Drak-korp? Capitol kan ha stort fokus på entreprenörskap och pionjäranda.
Intressant nog finns det ganska explicita Arthurkopplingar i Imperial i 1ed, men Modiphius plockade bort dem helt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag tror också att min relativa konservatism vad gäller korporationerna handlar om att jag tycker att de funkar så himla bra i original. Jag gillar den dynamik de har och hur de bildar en rätt schysst helhet. Jag har stor förståelse för de som inte alls tycker att de funkar dock. Överlag tror jag det blir mindre förändringar hos korparna än hos apostlarna…
 
Top