Önskelista Luna City Blues

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag har sedan Dancon funderat på hur biojättar skulle kunna fås in i en Luna City-setting. De är ju enorma, och stan passar ju ofta bättre för mer normalstora monster.

Men jag tänker att man kanske inte ska utgå från att biojätten är vaken? Den kan ju vara under jorden någonstans, varsamt ihopsatt av olika delar som olika sekter tillverkat, där var och en inte vet exakt vad det är de byggt eller bidragit till. Och så kan rollpersonerna nysta i det…
Det låter som en riktigt cool idé tycker jag!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Det låter som en riktigt cool idé tycker jag!
Överlag tror jag att en väldigt fruktsam grund för bas-plots till utredande äventyr på Luna kan vara "kolla upp något ur gamla MC, flytta det till Luna, kör".

Och framöver hoppas vi ju också på att kunna öppna upp för fler platser etc, så folk ska inte behöva jaga efter gamla böcker för allt sånt där. Men fram till dess, om man behlver mer inspo än vad man får från grundboken…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Överlag tror jag att en väldigt fruktsam grund för bas-plots till utredande äventyr på Luna kan vara "kolla upp något ur gamla MC, flytta det till Luna, kör".
Jag hade ju för några dagar sedan tänkt att skriva ett skämtsamt inlägg om att ett mysterium kunde vara att någon eller några stulit alla enorma axelskydd som fabrikerna tillverkat och att soldaterna känner sig såpass nakna utan nämnda enorma skydd att de helt enkelt vägrar kriga på Venus innan axelskydden hittas 😁

Men allvarligt talat så låter det som ett bra upplägg! Jag vet ju för lite om MC för att komma med några bra idéer där, men jag är övertygad om att det finns många bra koncept att hämta 🙂
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Kan man tänka sig att biojätten odlas i en gigantisk undermånisk fabrik, där löneslavar/fångar etc jobbar med att skära av bitar till konservföda? Lite som Pohl o Kornbluths ’Venus är vår’ - som är fantastiskt imponerande och borde vara inspirerande för LCB.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Jag har sedan Dancon funderat på hur biojättar skulle kunna fås in i en Luna City-setting. De är ju enorma, och stan passar ju ofta bättre för mer normalstora monster.

Men jag tänker att man kanske inte ska utgå från att biojätten är vaken? Den kan ju vara under jorden någonstans, varsamt ihopsatt av olika delar som olika sekter tillverkat, där var och en inte vet exakt vad det är de byggt eller bidragit till. Och så kan rollpersonerna nysta i det…
det gillar jag. rp springer runt i en konstig äckligt underjordisk bas som kättare håller på att bygga, och det är först när de är på väg därifrån som som de ser att vaffan det där är en jättestor zombiefieraf cyborg-flatlus.

Eller, rp hör återkommande rykten om, och hittar ledtrådar till, ett hemligt omfattande projekt som pågår i sekt-kretsar. Ett Stort Kall, som kättarna säger. Det kidnappas vetenskapsmän, det själs avancerad förbjuden teknologi, en viktig person inom Brödraskapet hittas rituellt tömd på blod. Etc. Vad är det som pågår!?! Kan rp stoppa det i tid!?!

Eller så faller biogiganter under kategorin ”sjuka stories från fronten som ingen vettig tror på”.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Hur är det med telefoner? Funkar det?
Radio? Elnätet havererade väl under mörkrets inflytande.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Överlag tror jag att en väldigt fruktsam grund för bas-plots till utredande äventyr på Luna kan vara "kolla upp något ur gamla MC, flytta det till Luna, kör".

Och framöver hoppas vi ju också på att kunna öppna upp för fler platser etc, så folk ska inte behöva jaga efter gamla böcker för allt sånt där. Men fram till dess, om man behlver mer inspo än vad man får från grundboken…
Twista gärna gamla sanningar och gör en egen story av dem. Lite som MÅ0 lyckades bra med.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
” Dr Friedrich Gyldenstern förbannade dagen då han häftade i skuld till miss Stillwater. Nu hade hon nästlat sig in i hans liv som en svulst. Han plockade nervöst med sina provrör. Mottagningen i Lowends hade hon ordnat. Liksom laboratoriumet där han kunde rena vätskor och studera cellförändringar.
Patienter hade hon också ordnat. Och hennes mantra: - Ändamålen helgar medlen -, hade fått honom att kanske något lite vidgat vyerna. Döm om hans förvåning när hon hade avslöjat honom och ställt honom Friedrich Gyldenstern mot väggen. Hon sade sig ha oemotsägbara bevis och sedan visade hon en kornig filmsekvens från laboratoriet. Slug som en rännstensråtta hade hon med hjälp av teknologi lyckats installera en filmograf i hans fristad. Hon hade gjort honom medveten om att filmsekvensen skulle skickas till Brödraskapet om han inte uppfyllde det hon ålagt honom att utföra och mer. Han hatade verkligen miss Stillwater och hon skrämde honom också något så fruktansvärt. Tårarna rann längs hans kinder och besmutsade hans provskål. Åh hon hade förstört allt…”
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Vad gäller rollspelet @krank skriver hoppas jag på att inte alla mysterier och utredningar är fokuserade på mörka legionen. Majoriteten av uppdragen en frilansare i Luna City tar lär ju handla om helt mundana vanliga saker. Det hoppas jag på. Uppslag och krokar för utredningar som är helt orelaterade till kulter, monster och kättare.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Vad gäller rollspelet @krank skriver hoppas jag på att alla mysterier och utredningar är fokuserade på mörka legionen. Majoriteten av uppdragen en frilansare i Luna City tar lär ju handla om helt mundana vanliga saker. Det hoppas jag på. Uppslag och krokar för utredningar som är helt orelaterade till kulter, monster och kättare.
Vill du att din utredare redan från början ska ha upplevt mörkret?
Jag har inget emot att börja som en omedveten deckare som spanar på en otrogen Bauhaus ädling, eller utreder något försvinnande. Och sakta dras ner i okultism och mörker.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vad gäller rollspelet @krank skriver hoppas jag på att alla mysterier och utredningar är fokuserade på mörka legionen. Majoriteten av uppdragen en frilansare i Luna City tar lär ju handla om helt mundana vanliga saker. Det hoppas jag på. Uppslag och krokar för utredningar som är helt orelaterade till kulter, monster och kättare.
Missade du ett INTE i första meningen?
Annars förstår jag inte riktigt hur det går ihop?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Såhär: Jag hoppas på att kunna skriva det så att det finns nog med småkrokar att ta tag i när det gäller konflikterna mellan och inom korporationerna för att man inte ska behöva dra in Legionen och kulterna varenda gång.

Men kommer jag antagligen personligen att vilja ha med Legionen varje gång? Ja, sannolikt. Kommer jag att lägga mest vikt vid kapitlen om att generera kulter och hur apostlarna agerar? Ja, sannolikt.

Sedan hoppas jag kunna släppa "korporationsböcker" som djupdyker mer i dem, och kanske typ planetböcker som ger mer krokar etc kring Mars, Venus etc. Men det får vi se hur det blir med, mycket sånt beror ju på hur det går för grundboken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Hur är det med telefoner? Funkar det?
Radio? Elnätet havererade väl under mörkrets inflytande.
Jag har en del tankar jag inte hinner utveckla nu, men den korta versionen är: El ja, hjälpligt men med en del brownouts i ffa fattiga områden. Radio och traditionell TV funns och är vanliga, datorer ovanliga, inga datanätverk. Telefoner ja, man har en fast mackapär i hemmet tänker jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Jag har sedan Dancon funderat på hur biojättar skulle kunna fås in i en Luna City-setting. De är ju enorma, och stan passar ju ofta bättre för mer normalstora monster.
Gör dem ännu större (och dolda under staden som föreslaget i tråden). Nekro-Kaiju!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har en del tankar jag inte hinner utveckla nu
Här är en av de tankarna:

Jag tänker att när Sigillet bröts så var det kanske framför allt "tänkande maskiner" som drabbades av det som släpptes loss. Sedan var de ju anslutna till motsvarande internet och tog kontroll över andra mackapärer – mycket internet-of-things etc tänker jag mig. Och när Brödraskapet sedan hittade ett sätt att bekämpa och döda dem, så flydde en del av dem ut på nätverken, och decentraliserade sig. Blev distribuerade intelligenser som bodde just i folks brödrostar, mobiltelefoner och spelkonsoler. Istället för de stora datacentra Brödraskapet exorcerat eller whatever. Men att detta är det stora skälet till att man inte vågar sig på någon mer avancerad tech och inte försöker bygga några nya nätverk. Man förstörde all gammal tech, och har nu i princip bara icke-nätverksansluten. Och gärna så primitiv att den inte ens kan användas som meningsfull nod av en distribuerad AI.

(Och någonstans under Luna finns säkerligen undangömda databanker med nedstängda tänkande maskiner, i djup dvala men redo att fortsätta sitt krig mot mänskligheten…)

(Jag funderar hur detta passade in i Legionens planer och målsättningar egentligen. Jag tänker personligen att "slå ut internet" är en dålig grej om ens mål är att försvaga, förleda och förföra mänskligheten. Demnogonis borde älska antivaxxers och typ såna där healthfluencers som injicerar sitt eget kiss i ögonen och sådär, och Semai borde älska QAnon… Vad var planen? En tanke skulle ju kunna vara att deras mål är subjugation och "embrace, extend, extinguish", alltså lite Borg vilket syns i hur många av deras monster som är groteskt muterade alienraser. Och att planen kanske egentligen var "ta kontrollen genom att styra AI:erna" men att det helt enkelt inte gick som det skulle. Kanske reagerade AI:erna mer kaotiskt än de trodde, eller så kanske det hade funkat om det inte vore för de där jäkla brödraskaparna…)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Gör dem ännu större (och dolda under staden som föreslaget i tråden). Nekro-Kaiju!
Jag har alltid haft intrycket att de monster och kategorier som presenterats i rollspelet liksom inte är en komplett lista över allt Legionen har att tillgå eller kan frammana, utan bara sånt vi sett hittills. Vi brukade komma på egna monster när vi inte tyckte att de som fanns räckte.

Eller när vi kom på något lagom edgy och super-mörkt och coolt koncept.

Eller när t.ex. jag råkat rita något "jättehäftigt" och ville få in det i spel.

Så jag är absolut inte emot att det skulle kunna finnas kaiju-sized humanoida (eller inte) algerothska förstörelsemonster.
 
Top