Önskelista Luna City Blues

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Nätet behöver inte vara nedsläckt. Det räcker med att ett antal mer eller mindre korrupta AI:n har skapat såpass mycket lögn och förvirring att det inte längre går att skilja det sanna från det falska. Du kan använda nätet för att chatta med en vän. Men du vet inte om den du chattar med verkligen är din vän.
Här tycker vi olika 😄. Jag vill ha rörpost, mekaniska hissar, radio, biograf, brödrost och möjligtvis en dammsugare. Helst vill jag att telefonen går till en växeltelefonist som sedan kopplar mitt samtal och tjuvlyssnar och rapporterar kätteri till Brödraskapet.
Jag vill ha 1950 års elektronik.
AI är sånt man skrämmer barn med.
Självgående robotdammsugare är något som gemene man ryser av att tänka på att vi haft.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag tänker att det beror lite på. Jag gillar ju hur inkonsekvent teknologin i första utgåvan är. Jag och min gamla spelgrupp störde oss nog lite på det när det begav sig; för oss var det ju självklart att MCs värld var typ vår värld fast i framtiden. De som spelat rollspel tidigare såg det som nästa steg efter RYMD som i sin tur var nästa steg efter NM som i sin tur var nästa steg efter M2. Där fanns en klar koppling till 80/90-talets sverige, så att säga.

Men ju mer jag läser böckerna desto mer inser jag att RAW så kan det här läsas som en närmast feberdrömlik verklighet där allt liksom flyter ihop och inget förklaras. Olika tidsåldrar. Det är nog inte så underligt att Dark City är en återkommande inspiration jag både haft själv och hört att andra haft.

Men verkligen techno-fantasy med betoning på fantasy. Man kanske har de yttre attributen av modern tech och kultur etc, men egentligen är det bara drömlogik och lösryckta fragment.

(Det är inte nödvändigtvis så Luna City Blues blir; jag föredrar att bygga världar med intern logik och framför allt Förklaringar till saker och ting. Men ändå.)

Jag tror att jag vill ha teknik från lite olika årtionden, men väldigt lite som känns som att det kommer direkt från faktisk verklighet efter säg 93. Dvs vardagstech 1993 som senast (ofta tidigare; datorer tänker jag max 286:or typ), men på slagfältet kan man ha ganska avancerade vapen och fordon, kanske också typ pneumatiska/servoförstärkta rustningar och avancerade targeting-system etc. Och så Cybertronic som kontrast mot alltihop, shiny and chrome.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Cyber-tronic kan gått vara styrd av det mutantiskaste som finns en cyberdator.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag har inget emot mekaniserade rustningar. Dieselmotorer och kugghjul, att alla barn har en liten gasmask på sig när de är på väg till skolan.
Men lasersikten, avancerade drönare och gadgets kan ingå i cybertronic arsenalen
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Namn: Annie Stillwater
Skolgång: Grundskola toppbetyg, Cybertronic högre studier, Juridisk utb. cT
Yrke: Privat Säkerhetskonsult
Megakorp: Avsked från Cybertronic pga oklara omständigheter
Licenser: Körkort markfordon klass 1, Vapenlicens klass 2 pistol för hemmabruk,
Lånekort
Kreditvärdighet C
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Namn: Duncan O’Brian
Skolgång: Heartberry uppfostringsanstalt för vanartiga pojkar, tre-årig yrkesskola, tre-årig militärskola Imperial
Yrke: ex Wolfsbane, ex Imperial Vanguard, fanjunkare pension Imperial, Luna Mail brevbärare
Megakorp: hedervärt avsked ur Imperial Vanguard pga krigsskada upptar pension
Licenser: Körkort markfordon, navigatör licens rymd, tunga stridsfordon
Vapenlicens Astroiderna klass A, B och C
Vapenlicens brevbärare Luna - pistol
Kreditvärdighet: E
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
”- Glenda, Sinnead, Murray, Blaine, Finlay, Duncan, Sholto, Tavish, kyss er far adjö, en kvittrande och kärleksfull kvinnoröst fick fart på barnen som samlades i den trånga hallen. Där i dunklet vi ytterdörren tronade deras far. Något hukad. Två och tio lång, 145kg muskler och benmassa, en vänster arm som slutade vid armbågen. Iförd Luna citys mörka brevbärareuniform med tillhörande mörka regnrock i gallon. Kepsen lite på svaj, mustaschen prydligt trimmad och en tandpetare i mungipan.
- Jag blir sen ikväll hjärtat. Lite extraarbete för miss S. Men det blir bra med flis.
Jätten pussar både barn och fru innan han beger sig ut på loftgången och skyndsamt tar sig mot arbetet och dess vedermödor.”
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,484
En lite seriösare önskelista:
- Mutationer! (ala RYMD). Fysiska och Mentala. Med medföljande stigma och förföljelse.
- Mörka hemligheter (a la Kult). Rollpersonerna är brutna existenser som försöker överleva i en fascistoid kapitalism. Alla har baggage. Kanske titta på Mörk- och Cy Borg tom - RP är spillror och drägg.
- Dolda agendor. Lite Skuggspelet från Svavelvinter eller husen från Mutant: Elysium kanske, fast gärna lösare. RP kan inte lita på varandra. Vem är i själva verket en korp (a la Ash från Alien), i skuld till en korp eller brottsboss, en fanatiker etc etc
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Imperial har slagit sig in där man kunnat. På Venus har man helt enkelt militärövertagit Bauhausutposter och gjort till sina, och i vissa fall sålt tillbaka dem senare. På markurius har man varit smart och när Mishima öppnade upp för icke-mishimaner att leasa mark i Fukido så köpte man alla leases där och nu har Imperial skapat ett kapitalistiskt paradis (alltså inte alls ett paradis) helt utan alla former av regleringar där. Snart går deras lease ut…
En sak som slår mig nu att jag alltid tyckt varit superviktig (utan att inse det tidigare) är kopplingen till nutida "politiska händelser" (citattecken runt det för det handlar nog lite mycket om fördommar och konspirationsteorier).

Ta citatet ovan, som känns som en väldigt direkt och uppenbar referens till att kontraktet för Hong-Kong gick ut. Captiol hade sin suspekta invandringspolicy (Som bara blivit ännu mer suspekt), Jag är säker på att det finns massor av exempel på alla korporationer som jag dock inte kommer ihåg.

Det var som att läsa politisk satir på många sätt.

Jag skulle vilja ha allt det där, fast baserat på karikatyrer av nuvarande politiska märkligheter. Captil som total främligsfientliga galningar som premierar skjutvapen över allt annat, trots enorm mängd dödskjutningar. Imperial som brutit sig ut kartellen och nu håller på att bryta samman. Självklart behöver man trampa lite varligt när man ger sig ut utanför västvärlden, men Ryssland känns ju som man kan ta i med hårdhandskarna med just nu, och Kina kan antagligen få sig en eller annan känga.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,246
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Önskemål. Det finns en interplanetär skytteltrafik mellan jord och måne. Kanske kliver man på sin vid sin lokala station i en liten skyttel, som sedan samlas upp av ett större skepp som tar en mellan planet och måne. Ägs av samma företag som tidigare jobbat med kommunikations sateliter. Går under namnet Starlink Alliance.
 

Attachments

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Önskemål. Det finns en interplanetär skytteltrafik mellan jord och måne. Kanske kliver man på sin vid sin lokala station i en liten skyttel, som sedan samlas upp av ett större skepp som tar en mellan planet och måne. Ägs av samma företag som tidigare jobbat med kommunikations sateliter. Går under namnet Starlink Alliance.
"Se upp för luftslussen, luftslussen stängs!"
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,246
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Önskemål. Man handlar mat från kvartersbutiken genom att lämna in ett önskemål och senare hämta ut sina varor ur en lucka. Man hanterar inga krediter på plats, man möter ingen personal och ser inget utbud eller lager av varor. Kanske har man sin favoritfamiljebutik eller så handlar man av storföretagets egna matkedja …
 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Det slog mig att jag nog helst vill att Luna City ska ha perspektivet som Berlin 1947 snarare än att beskriva WW2 hela förlopp. Alltså zooma in och låt läsaren dra sina egna slutsatser. Eventuellt bygg ut i kommande artiklar och moduler, men på samma sätt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,484
@krank hur tänker du runt megakorparna just nu? Det är ju ganska prekärt att vi har tre "euro-atlantiska" korpar, och en japansk. Känns ganska skevt.

Om tanken är att reflektera 1900-talets imperier och supermakter behövs ju fler. På en höft:
- En brittisk
- En amerikansk
- En rysk/sovjetisk
- En kinesisk
- En japansk
- En fransk
- En tysk
- En turkisk

Det är en ganska tråkig approach tycker jag nog själv, så det handlar om att blanda de ovan och hitta utmärkande teman. Ett förslag:

Imperial
Symbol: En stiliserad örn
VD: CEE (Chief Executive Emperor), vald av tretton Elector-Presidents.
Social struktur: Ordnar! Bara eliten blir invald. Styrda av Elector-Presidents hus. T.ex.:
- Order of the Lion Court. Organiserar högländarklanerna. Under House Murdoch.
- Order of the Steel Bath. Kolonisatörer.
- Order of the Legion. Förtjänstorden med stor stridande gren. Under la Masion de Bourgogne.
- Order of the Konzern. Företagsorden med mekaniserade husarer. Under the House of Hauptburg.
- Order of the Peacock. Organiseras i dervishloger. Under the Gate.

Capitol
Symbol: Ett gyllene äpple
VD: OP (Owner-President)
Social struktur: Darwinistisk kapitalism. Företagsvälde. Den stora majoriteten är boktsavligen löneslavar, rättslösa anställda. En liten elit av partner-entrepenörer styr Capitols många, konkurrerande företag. Alla förenas av "The Capitoline Dream" - att vem som helst kan bli en partner-entreprenör med hårt slit och tur.

Mishima
Symbol: En röd planet med satellit i omlopp mot vit bakgrund
VD: President-Minister
Social struktur: Zaibatsus, lojalitetsband till företaget, som förser med livets nödtorft.

Longhu
Symbol: Longhu skrivet med förenklade kinesiska tecken
VD: CP (Celestial President)
Social struktur: På Luna finns ett antal officiella triader vars medlemmar åtnjuter vissa privilegier. De flesta som arbetar för Longhu på Luna är dock officielt anställda vid en av dess många filialer på andra planeter, och saknar alla rättigheter.

The Cyberiad
Symbol: Något techigt
VD: The Grey
Social struktur: Saknas. Människor är kött. Tech är allt.
 
Last edited:
Top