Nekromanti Är Leia en platt karaktär?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Arfert said:
.. vilket inte är så konstigt, eftersom Star Wars är krigsfilmer, gjorda av killar som matats med krigsfilmer på 50- och 60-talet.
Med luftdueller från första världskriget... :gremwink:

(SW-Filmerna då)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Att Leia är just en dam i nöd tycker jag främst är uppenbart av två skäl; dels är det tydligt i hur Leia används i berättelsen - hon har blivit tillfångatagen av imperiet, Luke får reda på detta, det sätter fart på honom, han kommer till undsättning - dels är det tydligt utifrån hur Lucas utvecklat kring sin berättelses uppbyggnad, med universalmyten i ryggen och med paralleller till en massa andra sagor.
Hmm.. ok då förstår jag hur du menar. Jag håller inte med det du skrev i inlägg #737523 utan delar ungefär bilden med Laowai i #737528. Men det känns som att det bara är olika bedömningar ändå.
 

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Kanske en aning off topic men...

Varför hackas just på nördkulturen? Jag tycker det är filmindustrin i stort ja'? Eller ska vi granska varje klassisk film noggrannt för att se hur många klassiska filmer i historien som varit sexistiska? Håller med om att det är trist. Men jag förstår inte varför artikeln vinklas om nördkulturen just? Varför inte media i stort? Varför inte världen i stort? Eller är det bara jag som inte förstår fokuset?

Om vi skall blicka åt andra håll då; Jag hör inga flickor klaga på twilight trots att Bella i stort är en generell tonårsflicka utan ambitioner? Kanske känns det som en långdragen parallel, men är inte Bella i twilight plattare än Leia isåfall? Som ett offer för den starkare _manliga_ vampyren. Eller är det jag som fått något om bakfoten? Ska vi kalla Stephenie Meyer för sexist nu när det var en manlig vampyr och inte en kvinnlig?

Är det bara jag som inte bryr mig så mycket om könen i rollen? Jag skulle gärna se tillbaka till framtiden med helt ombytta kön. Eller varför inte Tictanic! Eller Harrypotter! Jag skulle tycka det vore en fröjd, men det kanske är jag det. Jag skulle gärna se lite onda och framför allt stora kvinnoroller såsom Darth vader... eller... får man göra så? -med glimten i ögat-
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
SaknarStämband said:
Om vi skall blicka åt andra håll då; Jag hör inga flickor klaga på twilight trots att Bella i stort är en generell tonårsflicka utan ambitioner?
Jag har hört flickor (och en och annan pojke) klaga på Bella (och hennes pojkvän också för den delen).

Och att mormonen Stephen Meyer har lite problem med sin kvinnosyn känns mer troligt än att George Lucas har det, skulle jag säga.

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
SaknarStämband said:
Varför hackas just på nördkulturen?
Min erfarenhet är att nördkulturen ÄR extremt sexistisk. Mer än mainstream, vilket i mina ögon inte säger lite.

Sedan beror det såklart var man sätter gränsen för sexism; min grunddefinition av sexism är att det - för att spegla rasism, liksom - man utgår från 1) att det finns en absolut skillnad mellan könen och att 2) det ena könet är sämre än det andra.

Och ja, det betyder att särartsfeminister ("killar och tjejer är bra, men på olika saker") inte i mina ögon är sexister; däremot beklagligt fördomsfulla och stereotypiserande och i allmänhet fulla av skit. Men det är en annan diskussion.

Sedan finns det massor av artiklar som hackar på annat än nördkultur. Den här artikeln fokuserade på nördkulturen. Det är inte konstigare än att andra artiklar om sexism fokuserar på andra kulturområden.

SaknarStämband said:
Jag tycker det är filmindustrin i stort ja'?
Absolut, men nördkulturen är i högre grad "pojkars lekstuga" än filmindustrin "i stort". Actionfilmer är typ lika illa, för att ta en annan indelning, men i filmindustrin "i stort" rymd rätt många filmer om och med tjejer; i subgruppen "nördfilm" finns väldigt mycket mindre - rent procentuellt. Är min upplevelse.

Jämför till exempel med dramagenren. Eller romcoms. Visst finns könsstereotypisering, men det är rätt ovanligt med såna enorma korvfester som man finner i (typ) actionfilm, krigsfilm, och "nördfilm".

(Och ja, en nördfilm kan också vara en actionfilm etc; jag delar kakan på lite olika sätt här, för att visa att man kan dela upp industrin lite om man känner för).

SaknarStämband said:
Om vi skall blicka åt andra håll då; Jag hör inga flickor klaga på twilight trots att Bella i stort är en generell tonårsflicka utan ambitioner?
Jag har hört jättemånga flickor och pojkar klaga på hur värdelös Bella är. Och det har gjorts massvis med analyser av Twilight ur genusperspektiv.

SaknarStämband said:
Kanske känns det som en långdragen parallel, men är inte Bella i twilight plattare än Leia isåfall? Som ett offer för den starkare _manliga_ vampyren.
Har du läst Twilight? Sett fler än en film? Bella är ett mähä, men jag kan inte påstå att Edward är den drivande direkt. Bella är ett offer, men inte för så mycket annat än sin egen självdestruktivitet och sin egen mjäkighet. Är bilden av Bella sexistisk? Tja, böckerna och filmerna har ganska gott om betydligt omjäkigare kvinnoporträtt; kvinnor i Twilight har betydligt friare och mer flexibla roller än männen (som reduceras till sexobjekt, fäder, fiender och inte så mycket mer). Det finns starka, svaga, onda, goda, vänliga, hårda, mjuka, osäkra, självsäkra etc kvinnor, som är mer eller mindre komplicerade. Och jag tycker nog att det framkommer i filmerna också, iaf de tre som kommit...

SaknarStämband said:
Eller är det jag som fått något om bakfoten? Ska vi kalla Stephenie Meyer för sexist nu när det var en manlig vampyr och inte en kvinnlig?
Det är kvinliga vampyrer. Också. Som gör liknande saker.

SaknarStämband said:
Är det bara jag som inte bryr mig så mycket om könen i rollen?

Det finns en populär missuppfattning här: Att det jag menar när jag säger att film X är sexistisk är "de som ser filmen kommer att medvetet bli sexister", typ.

Det är såklart nonsens. Det är inte det jag säger. Enskilda filmer är inte problemet överhuvudtaget. Det är bara det, att bara någon som inte förstått hur reklam fungerar kan påstå att vi inte påverkas av den kultur som omger oss, att de värderingar och idéer vi bombarderas av inte förändrar våra sätt att handla, oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Omedveten påverkan finns - man får gärna argumentera mot mig på den punkten, om man har argument.

Och det jag menar är att när i stort sett alla filmer vi ser är korvfester, så normaliseras förhållandet att det är män som Gör Saker. Och kvinnor som Räddas, Tittar På, etc.

Huruvida publiken "tycker könen spelar roll" rent medvetet är alltså förhållandevis irrelevant. Det som är intressant, tycker jag, är att bilderna sprider en i mina ögon obehaglig bild av könen.

Vad gäller Leia tycks en del i tråden blanda ihop hennes dramatiska funktion med hennes karaktär.

Leia dyker upp i berättelsen som en damsel i distress. Anledningen till att man kallar det damsel just är för att det statistiskt sett är mycket ovanligt med män som behöver räddas, och som dyker upp på det viset för att motivera en hjälte eller hjältinna.

Sedan har hon, när hon väl introducerats och hennes roll som damsel in distress är överspelad, en annan karaktär - en som är tuffare än de flesta damseller. Men att hon är en damsell in distress, att det är anledningen till att hon stoppas med i filmen från början, har inget med det att göra.



Tycker jag.

Förlåt för ett långt inlägg. Och jag hoppas att jag inte låter som att jag vill kasta bajs eller kalla nån här för sexist, eller att jag tycker att Lucas är inkompetent (det tycker jag men det hör inte hit). Jag hoppas också att inget av det ovanstående låter som en anklagelse mot någon, eller som att jag ryckt exempel istället för att bemöta argument. Påpeka gärna det isf, så ska jag göra nya försök att förstå det som skrivits i tråden.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag förstår inte riktigt den här kön alla pratar om, finns det fortfarande dom som som köar till star wars filmerna?
 

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Oj, det var inget litet inlägg. Är inte van att svara på så stora inlägg.

Nördkulturen sexistisk; Jo, visst är den det. Jag försöker åtminstone göra det jag kan och jobba på det när jag beskriver. Så varför nördkulturen som den är tro? Finns det någonstanns att börja?
Twilight sexism; Isåfall har jag helt missat det. Dumt av mig att använda egna erfarenheter som grund.
Bella; Var väl inte så mycket själva twiligts kvinnofigurer som just bellas platthet.
Andra kvinnliga vampyrer; Jo. Jag vet, var snarare en glimt i ögat. Överdramatiskt svar från min sida.

Bra inlägg. Bra tråd.
Kommer inte på något mer jag vill tillägga egentligen.
Har bara sett en av filmerna, var inte riktigt för mig tyvärr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
SaknarStämband said:
Oj, det var inget litet inlägg. Är inte van att svara på så stora inlägg.
Förlåt, som sagt. Jag försökte vara så tydlig jag kunde, och nedprioriterade att skriva kort...

SaknarStämband said:
Nördkulturen sexistisk; Jo, visst är den det. Jag försöker åtminstone göra det jag kan och jobba på det när jag beskriver. Så varför nördkulturen som den är tro? Finns det någonstanns att börja?
Samma anledning som allt annat kulturellt; oerhört komplext med många orsaker, skulle jag säga. Man får försöka bygga strategier som jobbar långsiktigt och med många angreppspunkter. Dels kan man föregå med gott exempel, dels kan man försöka synliggöra strukturerna och få nördar att prata om saken.

Genom att till exempel skriva en artikel... =)

SaknarStämband said:
Bella; Var väl inte så mycket själva twiligts kvinnofigurer som just bellas platthet.
Fast hon är inte så platt. Fast det kanske jag baserar på böckerna mer än filmerna; första filmen är rent katastrofalt dålig. Men jag tycker nog inte att Bella är så "platt" som rollfigur - tag som exempel att hon absolut inte vill gifta sig med Edward. Eller hennes mer eller mindre konstanta självdestruktivitet. Det är inte drag jag associerar med traditionella kvinnoroller. Det är hon som tar alla aktiva steg i deras förhållande - hon som envisas med att umgås med Edward, hon som tar initiativet till långa kyssar, hon som vill ha sex (han som inte vill ha innan äktenskapet)...

SaknarStämband said:
Har bara sett en av filmerna, var inte riktigt för mig tyvärr.
Läs böckerna istället. Och håll ut till fjärde. Jag LOVAR att det är värt det. Tre böcker av ganska mycket mjäkighet, en bok av knulla, splatter och superkrafter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
SaknarStämband said:
Varför hackas just på nördkulturen? Jag tycker det är filmindustrin i stort ja'?
Fast bloggaren snackar ju inte bara om film, utan även datorspel, fantasykonst och liknande saker som tillhör nördkulturen. Om du vill veta mer om genus i rollspel så rekommenderar jag följande tre läsningar:

En analys av rollspelet Drakar och demoner ur ett genusperspektiv
Inledning
Undersökning
Slutsats

Rollspel och kvinnosyn

Våldtäktskultur

/Han som, även om man inte skulle hålla med, tycker att det är intressant läsning
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Ytlig granskning av ytlig granskning

En analys av rollspelet Drakar och demoner ur ett genusperspektiv
Inledning
Undersökning
Slutsats
Okej, jag var dum nog att klicka på de här länkarna. Jag vet att kraven för en b-uppsats inte är speciellt höga, och att opponenten knappats faktagranskar obskyra källor, men någon måtta får det vara. Det här är fel jag kunde hitta genom att läsa slumpmässiga meningar här och där:

1) De övergivnas armé kallas för forskning!

2) Rollspel påstås vara en av Sveriges största hobbies sett till antalet utövare.

3) Oraklets fyra ögon påstås innehålla två kvinnliga spelledarpersoner. Jag kan komma på tre till utöver de som beskrivs, och jag har inte öppnat boken på minst fem år.

4) Ett av äventyren som analyserats är tydligen "Barbia -- Seratsias vita formelsamling". Det korrekta namnet är "Siratsias vita formelbok"

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

2) Rollspel påstås vara en av Sveriges största hobbies sett till antalet utövare.
"Idag är SVEROK (Sveriges Roll- och Konflikspelsförbund) en av Sveriges största ungdomsorganisationer."

4) Ett av äventyren som analyserats är tydligen "Barbia -- Seratsias vita formelsamling". Det korrekta namnet är "Siratsias vita formelbok"
http://www.alvione.com/rollspelsmuseum/museum/target/dod/02-703.htm

/Han som har för sig att man ser mer om man läser än ögnar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

I sammanfattningen står det att rollspel är en av Sveriges största hobbies, sett till antalet utövare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

"Idag är SVEROK (Sveriges Roll- och Konflikspelsförbund) en av Sveriges största ungdomsorganisationer."
Den första meningen under rubriken Sammanfattning lyder:

"Rollspel är en av Sveriges största hobbies, sett till antalet utövare, men verkar inte få särskilt mycket utrymme eller uppmärksamhet i övrigt."

Känns det som ett trovärdigt påstående? Det är troligen sant om man räknar alla typer av spelverksamhet, men inte enbart rollspel. (Och för övrigt är plural av hobby hobbyer.)

Här hänger jag inte med alls. Jag påpekar att författaren använt ett felaktigt namn på ett av äventyren som analyserats, och du länkar till rollspelsmuseumet som bekräftar detta. (Visserligen har författaren fått namnet rätt senare, men under både Avgränsningar och Teori och metod används det felaktiga namnet på äventyret.)

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

Sen undrar jag hur man kan dra slutsatser från 20-25 år gamla grejer överhuvudtaget. Ingenting ändrar sig så fort som ungdomars attityder. Kolla till exempel skillnaden i ungdomskultur 1960 och 1980.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

Så du menar att med dessa små sakfel så är det också helt galet att de viktigare kvinnorna i de fem äventyren beskrivs som undersköna och vad nu mer han fick fram för slutsatser i sin undersökning?

/Han som däremot inte tycker kvinnoantalet är ett litet sakfel, men han har inte läst äventyret så han kan inte svara på det
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

Arfert said:
Sen undrar jag hur man kan dra slutsatser från 20-25 år gamla grejer överhuvudtaget. Ingenting ändrar sig så fort som ungdomars attityder. Kolla till exempel skillnaden i ungdomskultur 1960 och 1980.
Titta på Piruetts undersökning. Som du ser är det ingen större skillnad i åtminstone antal kvinnor. Och vi vet hur bra Riotminds var på att framställa kvinnor. Återigen, Piruett med sina tankar kring Snösaga.

/Han som även kan länka till Piruetts undersökning kring Mutant
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

Så du menar att med dessa små sakfel så är det också helt galet att de viktigare kvinnorna i de fem äventyren beskrivs som undersköna och vad nu mer han fick fram för slutsatser i sin undersökning?
Jag menar att om jag kan hitta så många sakfel på ingen tid alls så är det svårt att ta uppsatsen på allvar. Men om vi talar om stora faktafel så föreslår jag följande, från slutsatsen:

"Kvinnans roll i Drakar & demoner verkar alltså vara att antigen hjälpa hjälten eller vara hans slutgiltige motståndare. Kvinnorna är aldrig givare eller hjältar. Detta betyder att kvinnorna endast figurerar i början eller slutet av äventyret."

Någon här som kan lista ut varför de kvinnor som beskrivs i äventyren aldrig är hjältarna? Skulle kanske en analys av mansrollerna i äventyren avslöja det chockerande faktumet att de inte heller är hjältarna? Är det något grundläggande i rollspel som gör att personerna i äventyren inte är hjältarna, och är det något som författaren borde ha listat ut?

/tobias
 
Top