DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag tycker att Mörkrets Hjärta är ett helt okay äventyr som så. Dock är det en ganska dåligt injackad final till Döda Skogen och Maktens Portar. Skillnad i ton och tilltal skiljer sig rejält.
Fair enough, det kanske var lite hårt. MH är intressant som det vad jag vet första försöket från Äventyrsspels sida att göra riktigt episk fantasy i Tolkien/Donaldson-skolan. Problemet är väl att det inte riktigt funkar; det blir en linjär serie av mestadels ganska oinspirerade dungeon crawls. En del bitar har bra potential dock.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
RAPPORT FRÅN MEDELTIDSVECKAN:

Under live-session med Sweden Rolls i Domkyrkan framkom det att om du får en etta när du kastar en T20:a kallas det för "ett drakslag" och innebär en kritisk träff som kunde innebära att spelaren fick välja olika förmåner. T.ex. vid en attack kunde en kunna få välja om attacken skulle ge dubbel skada eller om du ville göra en extra attack direkt efter den första. Om du däremot kastade 20, "ett demonslag", så blev det ett automatiskt misslyckande. Under spelet framkom det också att Kraftpoäng kommer användas i den här utgåvan av spelet (vet att det var någon som frågade detta högre upp bland kommentarerna).

Under en intervju med Johan Egerkrans några dagar senare framkom det att han planerar införa monster från tidigare versioner av DoD i den nya. Han har redan skapat nya varelser (rätta mig om jag har fel), t.ex. jättefladdermöss med ca. 3-5 meter i vingspann som hungrar efter kött och blod. Han tänker även införa en bild han haft i huvudet länge (ca. 24 år) på en lönnmördande anka som står med två knivar i varsin hand utsträckta som i ett hopp (för att få balans i luften). Dock finns inte lönnmördare som inriktning i spelet ...fast om tillräckligt många kickstarters/fanatiker hör av sig om detta, vem vet vad som händer. ;-)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Att Kraftpoäng används är tämligen oroande. Är det som i År noll-spelen är det en definitiv deal-breaker för min del. Återstår att se den 30/8.
Man verkade kunna använda kraftpoäng för omslag.

Något annat som framkom är att när KP går ner till noll så dör man inte direkt, utan får göra dödsslag mot fysik. Får man tre lyckade före tre misslyckade så klarar man sig. Väldigt Dungeons and dragons:igt.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
The KP option is pretty close to things I've house ruled before.
Must say I prefer the old "die at minus FYS" rule to rolling.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Något annat som framkom är att när KP går ner till noll så dör man inte direkt, utan får göra dödsslag mot fysik. Får man tre lyckade före tre misslyckade så klarar man sig. Väldigt Dungeons and dragons:igt.
Och Symbaroum:igt.

The KP option is pretty close to things I've house ruled before.
Must say I prefer the old "die at minus FYS" rule to rolling.
Ja, det borde ju finnas någon sorts Instant Death också. Halshuggen, mosad eller rostad av en drake...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Urk, drakslag och demonslag?

Nåväl, det är en småsak antar jag. Resten låter okej, beroende på hur kraftpoängen är tänkta att funka. Att de används för omslag låter coolt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Drakslag och demonslag låter jävligt lökigt men inte värre än Gandalf och sauron i One ring eller dragon Dice i dragon age eller annat random löjligt namn i random rollspel.

Att man när man slår 1:a får välja att göra en extra attack eller dubbel skada är helt ok

Att man inte dör vid 0 KP utan får slå räddningsslag är en icke önskvärd mekanik implementerad ifrån 5:e utgåvan ifrån världens sämsta rollspel av sopgubbarna ifrån kusten .

Kraftpoäng är oroande om det används som i svärdets sång när det kommer till magiker och magi.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det var nu väldigt länge sen jag spelade någon version av DoD så rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl även förekommit i tidigare versioner att man inte för vid 0 KP? Har ett minne av att man åtminstone i en version blir medvetslös vid 0 KP, sedan tappar man KP allteftersom och dör när man hamnat på minus av hälften av sina KP? Eller blandar jag ihop det med nåt annat spel?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alla versioner av Drakar och Demoner som jag har spelat har använt Kraftpoäng!

(Nu vet jag ju inte hur de ska användas här. Jag bara påpekar det.)
Det är inte kraftpoäng som så jag är orolig för, det är att dom skall användas som dom används i svärdets sång när det kommer till magi .

I svärdets sång så får du kraftpoäng när du pushar och misslyckas med slaget .

Dessa kraftpoäng används sedan för att betala kostnaden för magi tex låt oss säga eldboll 2 kraftpoäng.

Detta innebär att magiker suger röv utan dessa kraftpoäng


så som mekaniken är skapad så måste i princip magikern springa runt och misslyckas med allt med vilje för att få dessa kraftpoäng att kasta magi .

Jag är rädd att ligan kanske skapar nån mekanik där man får x kraftpoäng varje gång man slår demonslag vilket innebär att magiker kommer springs runt och använda sina sämsta förmågor i hopp om att slå demonslag för att få kraftpoäng iom att utan dessa kan magikern inte kasta magi.

Om så är fallet är jag rädd att vi kommer se magiker med 1 i fv i som står och hoppar upp och ned för en stenbummling 20-30 ggr per spelmöte i hopp om att misslyckas för att få kraftpoäng
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det är inte kraftpoäng som så jag är orolig för, det är att dom skall användas som dom används i svärdets sång när det kommer till magi .

I svärdets sång så får du kraftpoäng när du pushar och misslyckas med slaget .

Dessa kraftpoäng används sedan för att betala kostnaden för magi tex låt oss säga eldboll 2 kraftpoäng.

Detta innebär att magiker suger röv utan dessa kraftpoäng


så som mekaniken är skapad så måste i princip magikern springa runt och misslyckas med allt med vilje för att få dessa kraftpoäng att kasta magi .

Jag är rädd att ligan kanske skapar nån mekanik där man får x kraftpoäng varje gång man slår demonslag vilket innebär att magiker kommer springs runt och använda sina sämsta förmågor i hopp om att slå demonslag för att få kraftpoäng iom att utan dessa kan magikern inte kasta magi.

Om så är fallet är jag rädd att vi kommer se magiker med 1 i fv i som står och hoppar upp och ned för en stenbummling 20-30 ggr per spelmöte i hopp om att misslyckas för att få kraftpoäng
Tack, jag vet hur Kraftpoäng fungerar i Svärdets sång. Vi vet inte hur Kraftpoäng kommer att fungera i Ligans Drakar och Demoner. Jag påpekar bara att Kraftpoäng har funnits med i Drakar och Demoner från start, och det verkar lite tidigt att måla fan på väggen över det faktum att även den här versionen kommer att ha något som heter Kraftpoäng.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tack, jag vet hur Kraftpoäng fungerar i Svärdets sång. Vi vet inte hur Kraftpoäng kommer att fungera i Ligans Drakar och Demoner. Jag påpekar bara att Kraftpoäng har funnits med i Drakar och Demoner från start, och det verkar lite tidigt att måla fan på väggen över det faktum att även den här versionen kommer att ha något som heter Kraftpoäng.
Det har du helt rätt i till 100% .

Jag uttryckte endast en oro utifrån ligans tidigare designval kring kraftpoäng för att det KAN bli som i svärdets sång och att jag har en önskan att det inte blir så men du har helt rätt i att det är för tidigt att måla fan på väggen .
 
Top