DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag är rädd att ligan kanske skapar nån mekanik där man får x kraftpoäng varje gång man slår demonslag vilket innebär att magiker kommer springs runt och använda sina sämsta förmågor i hopp om att slå demonslag för att få kraftpoäng iom att utan dessa kan magikern inte kasta magi.
Aha, nej så var det inte i Sweden Rolls spelrunda åtminstone. Man återhämtar alla kraftpoäng när man gör en lång vila, och får tillbaka 1T6 kraftpoäng vid kort vila. Samma med KP.

Angående drakar och demoner på tärningen så var det typ som i TOR benämning på extremresultaten. Men det verkade i "inledningstexten" som Andreas inledde spelmötet med som att drakar och demoner stod för någon slags diktomi inom spelets kosmologi. Att kampen mellan drakar och demoner var en slags urkonflikt som alltid förekommit. Jag tyckte det var lite kul användning av spelnamnet, och att faktiskt göra något av det i spelet utan att det blir för avancerat.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Hur var det förresten, används ”Pendragon” slag i konflikter eller är det BRP attack-försvar?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Aha, nej så var det inte i Sweden Rolls spelrunda åtminstone. Man återhämtar alla kraftpoäng när man gör en lång vila, och får tillbaka 1T6 kraftpoäng vid kort vila. Samma med KP.

Angående drakar och demoner på tärningen så var det typ som i TOR benämning på extremresultaten. Men det verkade i "inledningstexten" som Andreas inledde spelmötet med som att drakar och demoner stod för någon slags diktomi inom spelets kosmologi. Att kampen mellan drakar och demoner var en slags urkonflikt som alltid förekommit. Jag tyckte det var lite kul användning av spelnamnet, och att faktiskt göra något av det i spelet utan att det blir för avancerat.
Ok så dom har implementerat short och lång rest ifrån DnD ?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Det var nu väldigt länge sen jag spelade någon version av DoD så rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl även förekommit i tidigare versioner att man inte för vid 0 KP? Har ett minne av att man åtminstone i en version blir medvetslös vid 0 KP, sedan tappar man KP allteftersom och dör när man hamnat på minus av hälften av sina KP? Eller blandar jag ihop det med nåt annat spel?
Det är vad jag tänker är det "vanliga" sättet. Men jag kan absolut se fördelar med slagen. De inför ett mer osäkert spänningsmoment och oklarhet om tid man har på sig att rädda någon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det är vad jag tänker är det "vanliga" sättet. Men jag kan absolut se fördelar med slagen. De inför ett mer osäkert spänningsmoment och oklarhet om tid man har på sig att rädda någon.
Så länge man inte kan återuppväcka folk från det döda är jag nöjd. Om det inte är som en rutten zombie eller rangligt skelett såklart, då är det okej 😁
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Hur var det förresten, används ”Pendragon” slag i konflikter eller är det BRP attack-försvar?
Hmm... det spelar ju in vid motståndsslag och inte vid vanliga kontroller om man klarar en färdighet. (Då var det "slå under sitt färdighetsvärde, men ingen demon".) Jag minns inte hur de gjorde vid motståndsslag, eller om det ens dök upp något 😱
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Aha, nej så var det inte i Sweden Rolls spelrunda åtminstone. Man återhämtar alla kraftpoäng när man gör en lång vila, och får tillbaka 1T6 kraftpoäng vid kort vila. Samma med KP.
Hm. Det låter lite synd. Har aldrig kunnat få ihop den sortens mekanik med att RPn faktiskt kan dö på 0 KP. Det blir ett för långt steg. (Föredrar att man är utslagen i så fall och dör av någon slags kritiska träffar.)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Japp.

Jag är inget jättefan av den varianten, tycker det blir lite väl "digitalt". Men det finns ju en elegant enkelhet med den.
Jag är heller inte ett fan av den mekaniken men den är ju ganska lätt att förbise om man så väljer ☺
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Ok så dom har implementerat short och lång rest ifrån DnD ?
Det verkar så. Jag testspelade ett nytt äventyr i Dalmanstornet igår och hade svinkul! \(^o^)/

Det fanns sex grundegenskaper och under dem sex tillstånd. Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.

Alla rollfigurer hade en motivation på en mening nedtecknad under namnet som gav karaktären ett hum om hur den är som person.

Du kunde återfå kraftpoäng vid kortvila och du använde dem för speciella färdigheter din karaktär har. Nu spelade jag anka så jag fick inte se hur det såg ut på magikerns papper, men han nyttjade kraftpoäng för trollformler och återfick KP vid kort vila (ca. 15 min. i spelet). Alla rollfigurer hade minst en minnessak som om du använde den under den korta vilan kunde du ta bort ett ev. två tillstånd du drabbats av, frivilligt eller ofrivilligt. Detta var en liten nätt grej tycker jag som kan uppmuntra rollspelande, men du kan likväl bara meddela SL att du 'tar en rök med din pipa', eller vad det var för sak du hade, under din korta vila för att ta bort ett tillstånd.

Det finns minst sex folkslag i spelet än så länge: Människa, Halvlängdsperson, Alv, Anka och en slags vargliknande humanoid varelse som jag inte kom ihåg namnet på.

Du har 'HP', fast det hade ett annat namn som jag inte kom ihåg vad det hette.
Det fanns också färdigheter. Under spelet utforskade vi en del och då kastade vi för 'hitta gömda saker', eller nått i den stilen.

Vi slogs mot en "kummelgast" och ett spöke (dock inte båda samtidigt) och de där jättefladdermössen jag nämnde tidigare. SL beskrev de sistnämnda som att varje fladdermus hade två stora huggtänder och ett jättestort rött öga i mitten, fast jag vet inte om det var hens tolkning av varelsen eller om det var så den beskrevs i materialet hen fick.

Detta var vad jag minns eller lyckades anteckna i minna minnesanteckningar som jag fick ta med. ^^

UPPDATERING: Låt mig påpeka att det jag spelade var under mkt. tidig fas av spelets utveckling. T.ex. så informerade SL vilka alternativ som hände vid 'drakslag' (de fanns tre alternativ och de skiljde sig mellan rollfigurerna och situation), men Fria Ligan hade inte definierat vad som hände vid demonslag när du 'fumlar', förutom att du automatiskt misslyckar med det du kastar för.

Tack vare mina anteckningar vet jag också att när du rör dig på ett rutat papper så kan du gå uppåt, nedåt och diagonalt, fast det gick inte att gå diagonalt i trånga gångar när du rundade ett hörn (logiskt).

Vidare i mina anteckningar ser jag att om du fick 0 'HP' och kastade dödsslag så kastade du för det varje gång det var din tur. Tre lyckade kast innebar att din rollfigur överlevde, men kastade du tre misslyckade kast dog den karaktären. Det fanns också nån mekanik att karaktären kunde pressa sig själv eller bli hjälpt i det här stadiet, men minns inte hur.

Varje runda drog vi initiativ från en kortlek, vilket avgjorde när vi i spelgruppen agerade (under strid). Jag tyckte om detta för det blev variation om vem som går först. ;-)
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det blir allt mer med nya DoD som åtminstone för mig för tankar till DnD:
  • T20.
  • Loggan.
  • Vad som händer när KP tar slut.
  • Kort och lång vila.
Gissat att det kommer mer. Undrar vad det kan bli?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Alla rollfigurer hade minst en minnessak som om du använde den under den korta vilan kunde du ta bort ett ev. tillstånd du drabbats av, frivilligt eller ofrivilligt.
Som signature item i Alien. Tycker det funkar rätt illa där men det kan bero på att de färdiga RPna där ofta har rätt knepiga prylar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det verkar så. Jag testspelade ett nytt äventyr i Dalmanstornet igår och hade svinkul! \(^o^)/

Det fanns sex grundegenskaper och under dem sex tillstånd. Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.

Alla rollfigurer hade en motivation på en mening nedtecknad under namnet som gav karaktären ett hum om hur den är som person.

Då kunde du återfå kraftpoäng vid kortvila och du använde dem för speciella färdigheter din karaktär har. Nu spelade jag anka så jag fick inte se hur det såg ut på magikerns papper, men han nyttjade kraftpoäng för trollformler och återfick KP vid kort vila (ca. 15 min. i spelet). Alla rollfigurer hade minst en minnessak som om du använde den under den korta vilan kunde du ta bort ett ev. tillstånd du drabbats av, frivilligt eller ofrivilligt. Detta var en liten nätt grej tycker jag som kan uppmuntra rollspelande, men du kan likväl bara meddela SL att du 'tar en rök med din pipa', eller vad det var för sak du hade, under din korta vila för att ta bort ett tillstånd.

Det finns minst sex folkslag i spelet än så länge: Människa, Halvlängdsperson, Alv, Anka och en slags vargliknande humanoid varelse som jag inte kom ihåg namnet på.

Du har 'HP', fast det hade ett annat namn som jag inte kom ihåg vad det hette.
Det fanns också färdigheter. Under spelet utforskade vi en del och då kastade vi för 'hitta gömda saker', eller nått i den stilen.

Vi slogs mot en "kummelgast" och ett spöke (dock inte båda samtidigt) och de där jättefladdermössen jag nämnde tidigare. SL beskrev de sistnämnda som att varje fladdermus hade två stora huggtänder och ett jättestort rött öga i mitten, fast jag vet inte om det var hens tolkning av varelsen eller om det var så den beskrevs i materialet hen fick.

Detta var vad jag minns. ^^
Ok här har vi pressa slag , kraftpoäng , tillstånd, minnessak (ikonisk ägodel) vilket för mig signalerar tydliga ligan designval .

Sedan har vi Short och long rest samt räddningsslag när man är döende ifrån 5:e .

Det låter som sagt som en massa typiska ligan designval ihopkokt med vissa mekaniker ifrån DnD 5:e .

Inget av detta är direkt saker som tilltalar mig så hittills låter det inte så lovande för mig iaf .
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
..
Det fanns sex grundegenskaper och under dem sex tillstånd. Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.
..
Hoppas att det är ett tidigt felsteg från Fria Ligan som kommer rättas till.
Det skulle ju inte vara ett förklätt MYZ spel utan tydligt hemmahörande i BRP :cry:

/C
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det finns minst sex folkslag i spelet än så länge: Människa, Halvlängdsperson, Alv, Anka och en slags vargliknande humanoid varelse som jag inte kom ihåg namnet på.
Hette det "halvlängdsperson" eller är det bara så du beskriver det?

Jag kan förstå att de inte vill kalla det halvlängdsman, men halvlängdsperson låter otroligt bökigt. Jag skulle föredra halvling, eller vad som helst som inte innehåller "person". Det uppenbara valet är "hompe"!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag testspelade ett nytt äventyr i Dalmanstornet igår och hade svinkul! \(^o^)/
Avis, jag var för långsam för att hinna boka! Ändå kul att rollspel var det som typ först blev fullbokat på Medeltidsveckan!

Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.
Ah, så var det ju!

Alla rollfigurer hade minst en minnessak som om du använde den under den korta vilan kunde du ta bort ett ev. tillstånd du drabbats av, frivilligt eller ofrivilligt.
Även Vaesen använder ju minnessaker för att återhämta tillstånd. Där funkar det nästan bäst om man håller tyst om sin minnessak för de andra spelarna och gör en liten stämningsfull scen när man använder den som berättar mer om rollpersonen för de andra spelarna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,397
Det verkar så. Jag testspelade ett nytt äventyr i Dalmanstornet igår och hade svinkul! \(^o^)/

Det fanns sex grundegenskaper och under dem sex tillstånd. Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.

Alla rollfigurer hade en motivation på en mening nedtecknad under namnet som gav karaktären ett hum om hur den är som person.

Då kunde du återfå kraftpoäng vid kortvila och du använde dem för speciella färdigheter din karaktär har. Nu spelade jag anka så jag fick inte se hur det såg ut på magikerns papper, men han nyttjade kraftpoäng för trollformler och återfick KP vid kort vila (ca. 15 min. i spelet). Alla rollfigurer hade minst en minnessak som om du använde den under den korta vilan kunde du ta bort ett ev. två tillstånd du drabbats av, frivilligt eller ofrivilligt. Detta var en liten nätt grej tycker jag som kan uppmuntra rollspelande, men du kan likväl bara meddela SL att du 'tar en rök med din pipa', eller vad det var för sak du hade, under din korta vila för att ta bort ett tillstånd.

Det finns minst sex folkslag i spelet än så länge: Människa, Halvlängdsperson, Alv, Anka och en slags vargliknande humanoid varelse som jag inte kom ihåg namnet på.

Du har 'HP', fast det hade ett annat namn som jag inte kom ihåg vad det hette.
Det fanns också färdigheter. Under spelet utforskade vi en del och då kastade vi för 'hitta gömda saker', eller nått i den stilen.

Vi slogs mot en "kummelgast" och ett spöke (dock inte båda samtidigt) och de där jättefladdermössen jag nämnde tidigare. SL beskrev de sistnämnda som att varje fladdermus hade två stora huggtänder och ett jättestort rött öga i mitten, fast jag vet inte om det var hens tolkning av varelsen eller om det var så den beskrevs i materialet hen fick.

Detta var vad jag minns eller lyckades anteckna i minna minnesanteckningar som jag fick ta med. ^^

UPPDATERING: Låt mig påpeka att det jag spelade var under mkt. tidig fas av spelets utveckling. T.ex. så informerade SL vilka alternativ som hände vid 'drakslag' (de fanns tre alternativ och de skiljde sig mellan rollfigurerna och situation), men Fria Ligan hade inte definierat vad som hände vid demonslag när du 'fumlar', förutom att du automatiskt misslyckar med det du kastar för.

Tack vare mina anteckningar vet jag också att när du rör dig på ett rutat papper så kan du gå uppåt, nedåt och diagonalt, fast det gick inte att gå diagonalt i trånga gångar när du rundade ett hörn (logiskt).

Vidare i mina anteckningar ser jag att om du fick 0 'HP' och kastade dödsslag så kastade du för det varje gång det var din tur. Tre lyckade kast innebar att din rollfigur överlevde, men kastade du tre misslyckade kast dog den karaktären. Det fanns också nån mekanik att karaktären kunde pressa sig själv eller bli hjälpt i det här stadiet, men minns inte hur.

Varje runda drog vi initiativ från en kortlek, vilket avgjorde när vi i spelgruppen agerade (under strid). Jag tyckte om detta för det blev variation om vem som går först. ;-)
Tack för din readout :) Spännande!
 
Top