DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Är du pepp? Vad har du för relation till DoD och varför känner du som du gör inför en ny version?
Jag kanske ska svara för egen del också.
1. Nä, jag är inte pepp. Men när är jag det, å andra sidan?
2. Chronopia var mitt första rollspel, även om den romansen var kortvarig innan vi gick över till Eon. Vi spelade säkert inte enligt reglerna, för vilken 13-åring gör det? Bilderna och världsbeskrivningen var det som drog in mig. Librumager och runsvärd asså. Vilka grejer. Fast jag kan inte se vad DoD skulle ge mig idag. Skulle det bli poppis bland kidsen? Who knows. Min dotter har hängt med på Grottröj sen hon var 9 och ärligt talat skiter hon i regelsystemet så länge hon får göra coola saker. Likaså har vi friformsrollat massor genom åren. Fast HT har hon inte ens orkat öppna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag undrar om vi verkligen kan vara så säkra på vad som är bra för 10-12 åriga ungdomar. Det är lätt att utgå från att det betyder regellätt och lite speligt. Det kanske inte är så givet.
Så är det, det är kanske inte alls givet vad som är bra för 10-12 åriga ungdomar. Själv spelade jag Western I när jag var 12 år.

Jag tycker ändå det vore jättefint om spelet - hur det nu blir - är bra för dem (och bra överlag såklart!).

Jag tycker det är viktigare att reglerna funkar bra än att de är jätteenkla.

Einstein: Everthing should be made as simple as possible, but not simpler.

Det är det som är utmaningen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ni skojar nu... men ett rollspel (DoD pratar vi om) behöver inte vara fail-safe eller idiotsäkert. SÅ svårt är det inte.
Men det finns INGEN anledning att göra det mer komplext än nödvändigt. Och alla tjänar på att det är så bra som möjligt.

T100-DoD var väsentligen så enkelt som möjligt, men det funkade inte riktigt bra.

Senare versioner av DoD lade till komplexitet utan att lösa en del grundläggande problem.
Fria Ligans utmaning är att titta på T100-DoD eller Expert, och få det att fungera bättre utan att göra det väsentligt mer komplext.

HT/KH som är den modernaste och mest listiga DoD-inkarnationen är i vissa avseenden enklare, men i många avseenden mer komplext (än T100-DoD och Expert).

Einstein (igen): "The definition of genius is taking the complex and making it simple.“
Det är allt Fria Ligan behöver göra.

Och det fria ligan behöver akta sig för är: "Any fool can make something complicated. It takes a genius to make it simple.“
(det har många sagt, vad Einstein sade var: "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius—and a lot of courage to move in the opposite direction")

Source: https://quotepark.com/quotes/187475...intelligent-fool-can-make-things-bigger-more/
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Något jag verkligen hoppas slippa i DoD är resurstärningar eller någon form av metavaluta för att kunna använda vissa färdigheter. Men det har inte funnits i DoD tidigare, så jag har svårt att se varför de skulle lägga in det i den kommande versionen. Men likväl!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något jag verkligen hoppas slippa i DoD är resurstärningar eller någon form av metavaluta för att kunna använda vissa färdigheter. Men det har inte funnits i DoD tidigare, så jag har svårt att se varför de skulle lägga in det i den kommande versionen. Men likväl!
För att dom är ligan och det är ett ligan designval, spekulerar endast 🤔

Jag tänkte inte på det förens nu men jag hoppas definitivt att vi slipper magisystemet ifrån svärdets sång med magipoäng/kraftpoäng eller vad det hette.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
Inser att jag också är väldigt pepp på dom reviderade versionerna av Döda Skogen och Maktens Portar. Kanske missat det men kommer Undhagen att skriva en ny tredje del av Ärans väg eller låter dom Mörkrets Hjärta förbli den avslutande delen av trilogin?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Inser att jag också är väldigt pepp på dom reviderade versionerna av Döda Skogen och Maktens Portar. Kanske missat det men kommer Undhagen att skriva en ny tredje del av Ärans väg eller låter dom Mörkrets Hjärta förbli den avslutande delen av trilogin?
Gissningen är väl att Undhagen hade en annan idé när det begav sig och att det snarare blir den man implementerar på något vis?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Om de nu faktiskt har fått Undhagen ombord hoppas jag verkligen han får skriva en ny final. Det är inte som att Mörkrets Hjärta var något vidare ändå.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Har du läst det nyligen? Det är gonzo på ett sätt som jag inte tror några andra DoD-äventyr var. Klimattyper och arter blandades friskt och det fanns inte någon logik eller djupare tanke bakom hur träskets invånare samexisterade.

Men det var främst Tolkienfantasy jag avsåg (som du missade att ta med i ditt citat). Marsklandet ligger väldigt långt ifrån de träskmarker Tolkien beskriver.
Det mest ögonöppnande för oss när vi körde Marsklandet för några månader sedan var storleken - att du med lite tur kan se från ena hörnet av kartan till det andra. Gjorde att mystiken förtogs en smula.

Fast det är ett vanligt problem med många DoD-grejer as written - avstånden och skalor är helt bananas. Något äventyr hade en ö där hela ön var några hundra meter bred. Typ hela äventyrsplatsen var några fotbollsplaner.

(För att inte tala om en borg i någon håla någonstans som när vi kontrollräknade var tre ggr (tror jag, minns du @Jarl ?) större än Versailles...)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Om de nu faktiskt har fått Undhagen ombord hoppas jag verkligen han får skriva en ny final. Det är inte som att Mörkrets Hjärta var något vidare ändå.
Jag tycker att Mörkrets Hjärta är ett helt okay äventyr som så. Dock är det en ganska dåligt injackad final till Döda Skogen och Maktens Portar. Skillnad i ton och tilltal skiljer sig rejält.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Eon kommer med sin egen värld som jag tänker mig att det är ganska nära kopplat till. Dessutom är Eon för komplicerat :p

Skämt åsido - mina Eon-kunskaper är från Eeo 1. Är det annorlunda nu med Eon 4.
Ja. Eon 4 har ett helt annat regelsystem än Eon 1-3. Så även om det fortfarande inte är Rules Light så är det flerfaldigat mycket snabbare, enklare och mer strömlinjeformat än de tidigare utgåvorna.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Ok, jag har inte följt snacket som gått kring spelet nått större så jag visste inte om det skulle bli år noll motor och basbyggande .

När du säger ligans prägel och ligans stämpel så utgick jag ifrån att du menade att spelet skulle innehålla vad vi kommit att förvänta oss av ligan så som år noll motorn , basbyggandet osv.

Jag är inte ett fan av år noll motorn eller basbyggandet så för mig skulle det varit tillräckligt starka incitament för att inte köpa spelet. jag vill ha ett klassiskt brp drakar och demoner, att det är en LITEN ligan twist på brp kan jag troligtvis leva med men jag kan inte leva med år noll motorn och basbyggandet.

Jag har dock en kompis här i stan som är ligan fanboy och hen har redan sagt att hen kommer var med på kickstartern så jag kommer avvakta och läsa hens exemplar och gillar jag det jag läser blir det köp och gillar jag det inte så står jag över.

Problem solved 😊
Eller så kan du ladda ner snabbstarts-PDF:en gratis från Kickstartern och kolla själv. :)
 
Top