DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,481
Ganska nyfiken, snarare än pepp. Jag gillade mest Expert/91:an på den gamla tiden. Riots grejer har jag ganska svårt för oavsett årtal, men det beror nog på mina tillkortakommanden när det gäller att uppskatta järnåldersinfluenser/vikingatid och "flashigt yttre". Konstigt nog får jag ut mer av de gamla svartvita bilderna och knasig layout än den lite mer slicka stilen senare DoD fått.

Jag gillar Fria Ligan, men nu har jag ätit mig övermätt på deras MÅ0-motor och vad jag uppfattar som deras generella designideal.

Jag hoppas på ett DoD som är generiskt och med mycket rötter till tidigare utgåvor. Kanske som ett städat Expert? Förmodligen är jag ganska ensam om sådana önskningar och för DoD:s skull vore det nog bättre om Fria Ligan skapar ett DoD de och publiken är nöjda med.

Till sist: ni som gillar BRP och äldre versioner av DoD, testa Kopparhavets Hjältar! För mig är det nog det bästa och roligaste systemet om jag vill spela fantasy med DoD som inspirerande sammetsaffisch i bakgrunden.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Jag är pepp såtillvida att det kan vara en kul grej att testa några pass med det gamla gänget som körde dod under förra årtusendet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Vi har redan jättebra brp spel som fyller Drakar och demoner nich.
Och jag spelar ingen av dem för det är inte spel som tilltalar mig. På samma vis tror jag inte dod kommer göra det heller.

Jag är inte mycket för nostalgi och varumärken, så om inte Drakar och demoner är bättre än konkurrenterna, så ser jag inte varför jag skulle rekomendera det till nya spelare. Ser ingen värde i att andra börjar med spel av samma varumärke som jag började med.

Det enda riktigt positivt jag ser, är att när mugglare köper rollspel till sina barn är det mer troligt att de plockar upp Drakar och demoner än andra spel (igenkännande!!) och du skulle jag föredra att det var ett kompient spel de plockar upp och inte Dod retro.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Givetvis jättepeppad :) Tror Ligans DoD23 kan bli en ikonisk inkörsport till vår hobby!

Sedan beror det nog mycket på om man tycker att det är bra eller dåligt att behöva jiddra om när vilka rustningar passar dig och inte.
Är det här jag drar din uppmärksamhet till s. 53 i EDD, allt du behöver göra är jämföra rustningens viktbokstav med bärarens STO i Rustningsviktstabellen ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Sedan beror det nog mycket på om man tycker att det är bra eller dåligt att behöva jiddra om när vilka rustningar passar dig och inte.
Är det här jag drar din uppmärksamhet till s. 53 i EDD, allt du behöver göra är jämföra rustningens viktbokstav med bärarens STO i Rustningsviktstabellen ;)
Äsch, man låter ju spelarna hitta på hur långa rollpersonerna är och vad de väger. Sen jämnför man bara längd, vikt och styrka med fem det än var som hade rustningen innan. +-10 centimeter eller kilo, samt +-1 på styrkan så passar den.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,984
Location
Ett häxkräl
Är du pepp? Vad har du för relation till DoD och varför känner du som du gör inför en ny version?
Jag spelade massor (känns det som i alla fall) DoD under 80-talet, lite 82, en del 84+, massor EDD. Under 90-talet blev det två kampanjer, och ett par spelmöten under detta årtusende, 82+ samt EDD. Har aldrig spelat -91 eller någon av Riotminds spel. Jag köpte ett av de senare, men det var för mycket regler och för många ord, så jag slutade läsa på typ sid 42 och sålde spelet.

Jag har en enorm nostalgi för gamla DoD, men har kommit fram till att det mer har med tiden och kompisar än spelet att göra, och att ekvationen ”DoD, fast bra” är olöslig. Ska man gör det bra, måste man ta bort så mkt att det inte längre känns som DoD. Så min pepp är rätt låg. Jag är däremot nyfiken, och glad över att DoD äntligen får ett bra hem efter Riotminds misshandel av varumärket. Jag köper säkert boxen och några äventyr, och kanske blir det lite spel också.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
att ekvationen ”DoD, fast bra” är olöslig. Ska man gör det bra, måste man ta bort så mkt att det inte längre känns som DoD
Jag är inte så pessimistisk. Jag tror man kan göra något listigt rotat i gamla T100-DoD som faktiskt kan bli bra.

Men jag blir lite mer pessimistisk när... det känns som att DoD-spelarna mer vill försvara det som är dåligt, än att göra upp med det.

Jag hade en idé... %-DoD... att svårighetsgraden avgör vad man slår för tärning:
T20: Enkla vardagliga handlingar: rida mellan två byar
T40: Lite besvärligt/yrkesmässigt: rida med tidspress på en besvärlig väg mellan två byar
T60: -
T80: Svårt och riskfyllt: hoppa över en mur i fart
T100: Rida så fort som möjligt genom en skog
T120: -
T200: Omöjligt och helt livsfarligt: gallopera över höga hustak i en stad

Då "fungerar" spelet både för låga färdighetsvärde (25-35%) och heroiska färdighetsvärden (105-115%).

Strid, den mest kompetenta kämpen avgör vilken tärning som båda ska använda. Det gör att strid fungerar både för låga och höga färdighetsvärden (utan ping-pong), och att man samtidigt får en känsla för hur skickliga kämparna ser ut att vara.

... bara en idé.. jag tror det är lösbart.. om man gör upp med det förflutna på riktigt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,997
Jag hade en idé... %-DoD... att svårighetsgraden avgör vad man slår för tärning:
Är det här verkligen bättre än att bara multiplicera eller dela FV innan man slår en konstant tärning? För den mekaniska effekten är densamma (även om vad man gör kognitivt skiljer sig åt - hantera oväntade tärningar jämfört med att behöva dividera heltal).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,984
Location
Ett häxkräl
Jag är inte så pessimistisk. Jag tror man kan göra något listigt rotat i gamla T100-DoD som faktiskt kan bli bra.
Låt mig svara så här: om någon kan lösa ekvationen så är det väl Fria Ligan.

Sen tror jag att DoD-nostalgikerna är nostalgiska över olika saker i olika utgåvor av spelet, och att det vore ett misstag att försöka göra oss nöjda, för varje val kommer göra fler missnöjda än nöjda. En varsam tolkning av hela Äventyrsspels utgivning bra nog för att locka spelare som aldrig har spelat DoD tror jag är den korrekta kommersiella lösningen på DoD-ekvationen. Grognarderna kommer att brumma, och en del av oss kommer ändå köpa spelet. Och så vitt jag kan förstå är det vad FL satsar på.
 
Last edited:
Top