DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag ser helst att Drakar och Demoner blir en inkörsport till alla rollspel. Ett spel för nya spelare främst. Ett spel utan religioner, utan Ereb, men med monster, äventyrsplatser och tabeller.

Allt gammalt kan man väl lägga till själv. Tråkigt att skriva en ny bok när alla bara vill ha samma som redan finns.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag köper också situationen där det finns särskilda unika, närmast magiska färdigheter som helt enkelt inte är tillgängliga för alla - i RuneQuest har vi saker som Sense Assassin, Sense Chaos, Understand Herd Beast, och Illumination, som samtliga är gateade på olika vis (typiskt sett genom att det är en kulthemlighet). Om en sådan dyker upp senare är det inte hela världen, eftersom det handlar om att göra något som annars helt enkelt inte är möjligt. Det är en helt annan sak än att helt plötsligt ingen kan göra upp eld.
Ja... om den är ortogonal mot / inte överlappar befintliga färdigheter, så är det väl ok. Jag tänker om man vill bygga en borg, och det finns en färdighet som heter borg-arkitektur, så är det kanske rimligt att ingen någonson har den från början. Inte ens en riddarspelare kan tycka att det där borde jag kunna. Hantverk... bara för att man är smed kanske man inte kan slipa ädelsstenar. Osv. Sådant är ju ofta inte äventyrsfärdigheter.

Problemen uppstår ju när man har "upptäcka fara", men inte "provsmaka gift" (som är någon alkemist-special-grej). Eller när man är krigare och borde ha lärt sig alla världens vapen och stridskonster (för så såg faktiskt utbildningarna ut) - och så kan man plötsligt inte "krossa sköld". Precis som du säger: en ny färdighet ska göra något som helt enkelt inte är möjligt annars.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Så alla rollspel har monster, äventyrsplatser och tabeller? :D
Nä, det är väl det som är grejen. Man vidareutvecklar sig hittar nya spel. Drakar kan återigen bli en inkörsport till tunga rollspel för en ny generation rollspelsnördsr
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Är du pepp?
Peppmätaren är inte i topp ännu, men jag är mer peppad än på mycket annat.

Vad har du för relation till DoD och varför känner du som du gör inför en ny version?
Vi spelade rätt mycket Drakar och Demoners regler när jag var ung. Vi var ett par olika SL som drev spelet på olika sätt. En körde mer Ereb Altor, medan jag mer tyckte om eget världsbyggandet och nyttjade mest regler och byggde upp en egen värld (med lite lånat här och var från DoD-böcker).

Det jag hoppas på här är en ny fräsch fantasy-värld som är rätt generisk är ett bra ramverk att hänga upp sin egen värld på. En lagom blandning nostalgi och modern rollspelstänkande. Jag tror att fria ligan kommer att göra ett bra jobb att hitta den balansen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag känner en alldeles lagom blandning av nyfikenhet, nostalgi och ”bra för rollspelskulturen i Sverige.”

Det är alltid kul med en ny variant av BRP. Jag slutför just nu fyra års arbete med Mythras Mini, så frågan är högaktuell för mig. Att plocka isär en mekanik som en legomodell är inte så svårt, men att sätta ihop allting igen så att den funkar bättre är klurigt. Det blir spännande att se vad Fria Ligan tar för grepp.

Och DoD22 kommer naturligtvis att bli årets julklapp. Det kommer att introducera en ny generation till ett enkelt och snyggt svenskt rollspel, som faktiskt kommer kunna ta upp kampen med D&D5.

Och det ska bli superkul att se Egerkrans illustrationer!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag tycker det är svårt med specialregler till BRP utan att det blir konstigt. Sinkadus och en mängd moduler som kom till olika versioner av Drakar och Demoner på 80-90-talen är sådana. Exempel:

- nya färdigheter (göra upp eld: plötsligt kan ingen det, vilket inte var något problem innan)
Det här är lite knepigt, och egentligen en del av en större fråga: hur man designar ett spel lagom öppet för att kunna utökas. Några exempel: grundegenskaper är typiskt en sluten uppsättning som inte bör utökas. Om yrkena är så breda att de täcker upp allt kan det kännas fel att lägga till fler, medan något som Mörk Borgs supersmala tolkningar (man är inte Krigare, man är Brigadör med hörntänder) tvärtom direkt öppnar för utökning. Nya färdigheter får inte vara något som borde redan innefattas i en tidigare färdighet (Göra upp eld och Vildmarksvana), men kan gärna hantera något helt nytt område (Luftnavigation i en expansion om luftskepp). Nya magiskolor, magiska föremål, örter och monster hör till sådant som det får plats obegränsat många av.

Sedan kan man förstås aldrig vara säker på hur en tredjepartslicens hanteras, någon kanske skriver en expansion med Göra upp eld, Jaga stora djur, Jaga smådjur och Fiska som färdigheter, men i så fall kanske det bara inte blir så populärt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag är 100 % säker på att Fenix kommer att vara en väldigt bra plats för små expansioner skrivna av fans. Då kan det vara äventyr, eller korta artiklar, eller äventyrsplatser eller SLP. Sånt som kanske inte annars har någon given plats i en stor bok. En artikel om örter t.ex.
Jag vet faktiskt inte. Jag gillar naturligtvis Fenix men jag kan tycka att det är lite tråkigt för communityn om bra saker göms undan i ett sådant format (även om jag vet att Fenixartiklar väl läggs upp på nätet efter hand). Det är också svårt att minnas i vilken Fenix man nu hade den där artikeln man sedan letar efter. Jag tror att det är bättre om man lägger upp saker separat på itch eller drivethru eller lulu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag vet faktiskt inte. Jag gillar naturligtvis Fenix men jag kan tycka att det är lite tråkigt för communityn om bra saker göms undan i ett sådant format (även om jag vet att Fenixartiklar väl läggs upp på nätet efter hand). Det är också svårt att minnas i vilken Fenix man nu hade den där artikeln man sedan letar efter. Jag tror att det är bättre om man lägger upp saker separat på itch eller drivethru eller lulu.
Jag tänker "både och". Fenix brukar inte ha så mycket emot att man lägger upp saker på itch eller drivethru eller lulu eller whatever så länge man väntar nånting i stil med ett halvår-år (jag brukar köra på ett år för säkerhets skull).

Men då ska man iofs också komma ihåg att göra det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag tänker "både och". Fenix brukar inte ha så mycket emot att man lägger upp saker på itch eller drivethru eller lulu eller whatever så länge man väntar nånting i stil med ett halvår-år (jag brukar köra på ett år för säkerhets skull).

Men då ska man iofs också komma ihåg att göra det.
Okej, bra poäng, det visar mest hur länge sedan det var jag skrev något i Fenix. Jag drar tillbaka mina tidigare invändningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Okej, bra poäng, det visar mest hur länge sedan det var jag skrev något i Fenix. Jag drar tillbaka mina tidigare invändningar.
Det är i och för sig möjligt att jag fått nån special-deal också. Och det är dessutom ett ganska bra tag sedan jag skrev nåt också… Så ta allt jag skriver med en nypa salt och dubbelkolla med Anders är mitt tips =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
bra saker göms undan i ett sådant format (även om jag vet att Fenixartiklar väl läggs upp på nätet efter hand).
Jag har förhoppningar på att Fenix kan göra en sammanställning när de har nog med material och göra en lite snabb Kickstarter på det. Lite som en "Call of Cthulhu Companion"-grej. Då får man det ju både tryckt och sammanställt. Kanske till och med också ett index eller nått sånt?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är i och för sig möjligt att jag fått nån special-deal också. Och det är dessutom ett ganska bra tag sedan jag skrev nåt också… Så ta allt jag skriver med en nypa salt och dubbelkolla med Anders är mitt tips =)
Det är väl typiskt att man säljer publikationsrätten (kanske med några provison) för det enskilda fallet, och inte upphovsrätten? Omslaget till Drakar och Demoner fick fortfarande användas till annat av Michael Whelan också. :)

Och det som gör att Ereb Altor-materialet inte hängde med DoD-licensen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Det är väl typiskt att man säljer publikationsrätten (kanske med några provison) för det enskilda fallet, och inte upphovsrätten? Omslaget till Drakar och Demoner fick fortfarande användas till annat av Michael Whelan också. :)
…jag har aldrig någonsin sålt något till Fenix, ska jag säga. "Betalningen" jag fått är att mina grejer fått ögon på sig.

Överhuvudtaget har det varit en väldigt informell grej. Jag har skickat text och bild, de har layoutat. Jag har frågat dem hur länge de vill att jag väntar med att lägga ut grejer själv, och de har sagt typ ett år. Inga avtal, ingen provision, inget sånt alls.

(Men nu är vi rätt OT, och jag vet inte hur öppet Fenixredaktionen vill ha det här diskuterat heller)
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Superpepp!
Precis börjat spela igen och det är en enda röra med alla utgåvor och supplement. DoD2016 har jag noll koll på.

Framför allt hoppas jag på ett välbehövligt tillskott av genomtänkta äventyr och lagom stora kampanjer i nya DoD:s spår.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Är du pepp?
Intresserad men inte direkt pepp. Tror det nog kan bli en snygg och bra produkt, men räknar inte med att lägga några pengar på det.

Är däremot mer nyfiken, som flera andra, på hur Drakar & Demoner kommer flytta om i Fria Ligans nu ganska digra stall av fantasy-rollspel.


Vad har du för relation till DoD och varför känner du som du gör inför en ny version?
Tillhör småkillarna här på forumet, så har bara spelat Riotminds grejer när det begav sig för sådär 20-25 år sedan. Drakar & Demoner är Trudvang för mig. Vilket framförallt är en sagolik (men icke fläckfri) värld. Fria Ligan kommer säkert göra något ballt med varumärket, men det finns inget som direkt fångar mitt intresse i dagsläget.

Ser fram emot Egerkrans vackra bilder dock!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Hoppas på små tunna äventyr så som Mutant äventyren.
Med namn i stil med Faragast Spira, Griparnas Berg eller så…
Och självfallet när du kommer till Griparnas Berg så upptäckter du som spelare att det inte finns en Grip att se så långt ögat kan nå. Efter ett tag får du, genom att stöta på någon gammal individ som bott i bergen, veta att namnet kommer sig av att det en gång fanns gripar här men i och med upptäckten av mineraler och andra rikedomar i berget blev det högsta prioritet att jaga ned var grip som störde utgrävningarna. Med denna kunskap har du lärt dig ett nytt kapitel mörkt kapitel om när löftet om rikedomar ställdes mot den flora och fauna som en gång i tiden gav namn till platsen.

Jag håller med, främst för att enkla, korta namn på platser bär på en historia som kan upptäckas i spel och det är ganska enkelt att visa hur tiderna förändras även om namnen kvarstår som minnen av det som en gång var.
 
Top