DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag är nyfiken, eftersom jag vet att Ligan gör solida spel. Det ska bli kul att se hur de omtolkar min urgamla (>35 år) approach till hur fantasyrollspel bör se ut. Drakar och Demoner är helt enkelt the gift that keeps on giving.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Från början var jag kluven då Kopparhavets Hjältar var ”mitt” moderna DoD. Men allteftersom har jag blivit mer pepp då skillnaderna mellan spelen verkar bli större än vad jag först trodde! Precis som @zo0ok så hoppas jag på tilläggsmoduler förenlige allt möjligt, gärna inte alltför tjocka så att även en småbarnsförälder som jag hinner ta sig igenom dessa 🙂 Ser även fram emot att skriva fan-material till spelet! Har en del idéer som jag går och lurar på som jag skulle vilja pränta ner 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag hade också kunnat hoppas på ett ganska lätt grundspel, där det är enkelt att lägga till moduler (och där kommer ju licensen in såklart).
Det kan ju vara moduler för sjöfart, spel i en specifik värld, regler för ny magi (kanske präster, som historiskt inte brukar förekomma i DoD).

Jag tror det kan vara en framgångsfaktor - att kunna samla kreativa krafter, både ideela och kommersiella - och samarbeta kring en spelplattform.
Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag är pepp. Min förhoppning är att det är lättspelat och välgjort (som mycket annat) men också att det ska vara lätt få i spel på bordet men mina vänner som är nostalgiska och rollspelsintresserade men inte djupt inne i hobbyn som jag är. Det kommer nog att bli lätt pitchat när man säger att det är drakar och demoner istället för det är mörk fantasy med en twist och speciella regler för en viss sak eller något liknande.
Precis som många andra så hoppas jag också att det väcks en hel del kreativitet runt spelet så att det kommer riktigt bra material till spelet både officiellt och tredje part och det kanske är det viktigaste för mig om jag ska spela ett mer generiskt rollspel när jag egentligen föredrar det där mörka nischade spelet med en speciell twist som fria ligan annars brukar göra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Välkommen till The Jonstown Compendium för RuneQuest för exakt de sakerna. :) Det är extra svårt att navigera det på DriveThru eftersom det anses ofint att ge en fanprodukt lägre än en fyra i betyg, och till med fyran ses som låg. Jag antar att man kan gå på säljsiffrorna.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Jag ser en öppning för en podcast som pratar om vad som händer på DoD-scenen. Rapporterar om nya grejer och recenserar och så.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Där har jag dock en liten farhåga, särskilt med tanke på tredjepartslicensen (som är helt ogrundad i detta specifika fallet) - att det blir för mycket. Jag vill se ett överblickbart spel, ett man som nybörjare kan känna att man greppar - inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Så kan det såklart bli. Vad jag inte tror - för det är helt orealistiskt - är ett spel som kommer ut med regler för skräck, sjukdomar, sjöfart, grott-kräl, långa resor, läkeörter och olika slags magi, från början och i en bok. Så själva spelet måste vara enkelt - men den typen av saker måste kunna adderas efter.

Det som var problem med "gamla DoD" var såklart att Monsterboken 1 liksom blev lite obsolet när Expert kom med kroppsdelar (så kom det iofs träfftabeller i Monsterboken 2). Det var en blandning av T20 och T100. Magiboxen var till Expert, grundspelet hade inte magiskolor. Och sedan kom det ändå en monsterbox så småningom som gjorde om allt. ADD levde väl i 10-12 år innan ADD2 kom, och sedan tog det ännu längre tid till DnD e3. Drakar och Demoner han avklara en mängd versioner på samma tid. Det här blir stökigt för spelarna/konsumenterna. Så det måste bli rätt från början, men flexibelt/utbyggbart.

När det sedan gäller splashbooks och färdigheter... så är ju problemet att om man har gjort en rollfigur efter basreglerna, och så kommer de en splashbook med nya färdigheter, så kan ingen dem. Då får man göra nya rollfigurer och/eller så missar man något. Därför är det viktigt att det är stabilt... och det här är en utmaning med färdighetsbaserade BRP. Så jag tror att "moduler" behöver fokusera mer på "vad man gör" och mindre på "vad man kan" - och på något sätt behöver färdighetssystemet överbrygga det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det som var problem med "gamla DoD"
Ja, alltså gamla DoD är inget ideal i sammanhanget. Skulle jag titta mot ett redan existerande spel är det Fantasy! men i tillrättalagd version.

är ett spel som kommer ut med regler för skräck, sjukdomar, sjöfart, grott-kräl, långa resor, läkeörter och olika slags magi, från början
Nej men kanske någon slags modell för de regler som verkligen är viktiga? Och sedan kan de andra vara? Det jag inte vill se är "Örtboken" som modul sju som ersätter den halva sidan regler som fanns i grundboken. Det skapar bara en osäkerhet om vad som behövs och hur olika officiella regler ska interagera.

Då tycker jag det är mycket mer smakfullt att introducera sådant material där det behövs i setting och äventyr. Sen kan spelgrupperna ta det vidare själva.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag är väldigt pepp. Jag tror att spelet kan lyckas balansera mellan nostalgiskt och modernt, precis som Egerkrans illustrationer är både moderna och retro-sagoaktiga. En nystart för varumärket som kan tänkas lyfta rollspelshobbyn bland nybörjare i Sverige. Sedan ska det också bli väldigt intressant vad som händer med tredjepartslicens och communityn runt det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
inte ett med 100 äventyr där man måste läsa långa forumtrådar om vilka som är bra eller ett med 15 tilläggmoduler som man behöver fundera på om man behöver.
Det är precis detta jag ser fram emot, älskar spel med massor av moduler där man kan välja och vraka 😊
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fantasy! men i tillrättalagd version.
Jag vet inte om det är någon som tycker att Fantasy! fungerar utan husregler. Det är väsentliga skillnader mellan v1 och v3, oklart vad som gäller, och oklart om v3 fungerar bra. Det är precis här jag hoppas att någon, med nya DoD, tänker efter innan och kommer upp med något som är på riktigt genomtänkt, flexibelt, balancerat, enkelt och roligt.

Det jag inte vill se är "Örtboken" [...] mer smakfullt att introducera sådant material där det behövs i setting och äventyr. Sen kan spelgrupperna ta det vidare själva.
Mitt problem är att jag vill se ett setting-oberoende DoD, och jag (min grupp) kör nästan aldrig färdiga äventyr (för de är inte skrivna för oss, för vi är nästan alltid en för liten grupp). Jag vill inte köpa ett helt äventyr som jag inte vill spela för att näst sista sidan, sidan 63, innehåller två användbara tabeller.

Jag tror inte heller att "systemet/spelet" växer på ett bra sätt av att olika äventyr inför nya regler som sedan blir mer eller mindre officiella.

Däremot tror jag man skulle kunna tänka mer modulmässigt med regler. Alltså, "skräck" är inte en grej i spelet. Men i det här äventyret är det det. Och då finns det lokala regler för skräck - som inte anses gälla utanför det äventyret. Men då har man det här med färdigheter. Om simma/dyka/strid under vatten/rida fisk är centralt i ett äventyr... hur "får" rollpersonerna de färdigheterna inför äventyret, och hur tar man sedan bort dem efter äventyret?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag är taggad och nyfiken på nya Drakar och Demoner. Jag har aldrig spelat DoD tidigare och har egentligen inte mycket till relation till spelet. Men jag har fått upp ögonen för spelet efter att ha lyssnat på Altors vidder och nu vill jag verkligen se vad som Ligan kommer göra av det hela! Dessutom har jag saknat mer BRP och hoppas en modern tappning kommer falla mig i smaken!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag var opepp när det började pratas om ny Drakar och demoner. Tyckte det verkade dumt av Fria ligan, de har ju typ redan Drakar och demoner (Svärdets sång) och de har ju Symbaroum och de har ju Mörk borg. Det verkar obegripligt. Men det är ju ändå Fria ligan. Jag tycker de har gjort fantastiska spel. Spel som jag har dissat vid genomläsning och sedan när jag testat det upptäckt att det varit oväntat underhållande. Sedan hörde jag Tomas prata om det och även om jag inte minns detaljerna om varför så började jag bli lite pepp, och nyfiken. Jag menar, jag tror inte på det fortfarande, jag kan inte se hur man kan lyckas. Men jag måste nog ha det för det är drakar och demoner och det är Fria ligan. Så på nått konstigt sätt känner jag mig lite pepp.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Nej men kanske någon slags modell för de regler som verkligen är viktiga? Och sedan kan de andra vara? Det jag inte vill se är "Örtboken" som modul sju som ersätter den halva sidan regler som fanns i grundboken. Det skapar bara en osäkerhet om vad som behövs och hur olika officiella regler ska interagera.

Då tycker jag det är mycket mer smakfullt att introducera sådant material där det behövs i setting och äventyr. Sen kan spelgrupperna ta det vidare själva.
Det är väl förståeligt, men jag tror samtidigt den biten är något man lite grann får leva med om man vill ha en livaktig community. En community där det finns en osäkerhet kring om man "får" bygga om de officiella reglerna för örter och extrakt (självklart får man det rent tekniskt) och mer generellt där man måste ta stor hänsyn till officiellt material tror jag inte kommer ha samma driv och spridning som en friare community driven av ren och hänsynslös skaparglädje. Det behöver vara låg tröskel för att skapa om gnistan i communityt ska tändas ordentligt. En livaktig community och spretighet går nog hand i hand här.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag är väldigt pepp. Jag tror att spelet kan lyckas balansera mellan nostalgiskt och modernt, precis som Egerkrans illustrationer är både moderna och retro-sagoaktiga.
Det här känns som utmaningen - för att det verkligen ska kunna slå krävs det att det är modernt och effektivt, men samtidigt kittlar nostaliginerverna, så att det funkar för både veteraner och nybörjare.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Var väldigt pepp när nyheten kom.

Nu är jag mest orolig att det blir lite för barnsligt och för lite uppfräschningar av gamla godingar till moduler.

Vill gärna se en regelmotor i stil D&D och sen ett världsbyge på det där man kan klämma in det bästa från gamla moduler såsom barbia, svavelvinter m.m.
 
Top