DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sen vill jag ha ett fantasyspel som inte är knutet hårt till en särskild värld och som känns "litet" så att säga. Inte enormt stort som D&D, utan litet och nära så att säga.
Jag har fått intrycket att detta är det de kommer att göra också? Det blir Dimön och Döda skogen, inte Den femte konfluxen och Den nidländska reningen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Nej, jag är inte det minsta pepp på DoD. Men det är inte marknadsfört mot mig och jag är långt ifrån dess målgrupp. Jag kan definitivt se ett syfte med produkten och jag tycker helt klart Fria Ligan gör rätt i att göra det. Jag har dessutom inga tvivel på att det kommer bli en bra produkt. Men den är inte för mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag är föga förvånande inte pepp. Inte så att jag är opepp, utan att jag inte riktigt bryr mig, eftersom det är en genre av rollspel som inte lockar mig. Om någon kommer och säger att det kommer att vara kraftigt inspirerat av Den yttersta domen, att det har roterande scensättning eller saknar stridssystem, då kanske jag lyfter på ett ögonbryn och tar en titt. Men från mitt perspektiv antar jag att jag inte kommer att se någon egentlig skillnad mellan nya DoD eller, säg, valfri annan version av DoD, Eon, Kopparhavets hjältar eller liknande. Inser förstås att det är jättestor skillnad för de som gillar den här sortens spel (alltså alla utom jag), men från mitt utanförperspektiv så tycks skillnaderna obetydliga.

Min lite nationalromantiska sida får dock lite förhoppningar om att det kan få några svenskar att röra sig bort from DnD5 och upptäcka svenska rollspel. Det vore såklart kul, oavsett om jag personligen spelar spelet eller ej.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Pepp och pepp .

Det kan ju vara kul med ett nytt drakar och demoner men det är ju inte så att jag drar fram prossecon och festchipsen direkt.

Det finns en viss nostalgifaktor iom att drakar och demoner var det spel som introducerade mig till en hobby jag hållt på med i snart 30 år.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Sen vill jag ha ett fantasyspel som inte är knutet hårt till en särskild värld och som känns "litet" så att säga.
Detta är viktigt för mig. Chronopia och Trudvang var liksom ointressant för mig, för att det inte var skrivet för att användas i min egen värld eller någon valfri värld. Och det finns en mängd svenska rollspel nu som kommer just med en specifik setting (SS, KH, ToR2, EON, Symbaroum). Undantaget är då HT - som lite är, defacto, det nyaste och bästa DoD.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har ingen personlig relation till DoD alls; jag har spelat typ ett äventyr till 91:an med en ruskigt dålig SL*, jag har sålt min halva av DoD6-grundboken efter att ha läst förordet och jag tror att jag börjat vara spelare i Vildhjärta en gång.

Utöver det försöker jag att inte bli pepp på saker. Det brukar mest leda till besvikelse, och kul är det inte att vara peppad att jag upplever att det är värt det.

Det känns väldigt osannolikt att jag kommer att spela eller vilja spela det.

Men. Som andra skrivit ser jag ett värde i att sveriges starkaste varumärke vad gäller rollspel faktiskt finns att köpa. Och jag har större förtroende för att Fria Ligan gör något bra än vad jag hade för föregående varumärkesägare.


* Än idag använder vi upplösningen till det äventyret som dåligt exempel. Vi var i ett kloster för att försöka hitta en ond artefakt, men ingen visste hur den såg ut. SL hade beskrivit en super-duper-megaond ljusstake som vi hittade. Vi "undersökte den noggrant". Upptäckte inget konstigt. Jaja, det är väl inte den då. Vi fortsatte leta. Fyra IRL-timmar senare har vi tröttnat och bestämmer oss för att ta ljustaken och påstå till våra överordnade att det var den ändå. Då visar det sig att om man plockar upp ljusstaken så drabbas man av något slags ond compulsion som får en att sätta tillbaks den igen. Vilket vi alltså inte upptäckt när vi "undersökt den noggrant". För i spelledarens huvud ingår inte "plocka upp den jävla prylen och vrida och vända på den" i "undersöka noggrant". Vi blev ganska sura på SL.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag är superpepp på Drakar och Demoner. Inte så mycket för egen del. Jag kommer ju köpa det och spela det om det hinns med. Men vi har massor att spela och med 12 spelmöten på ett år så blir man lite begränsad vad man hinner och inte hinner. Men jag hoppas att Drakar och Demoner fångar in 13 åringar som råkade få d&d i julklapp av en tanklös förälder. Engelskan blev för krånglig och det är gubbar som ska ställas ut på spelplaner.

Där kommer drakar och demoner in. Snett från sidan och erbjuder ett annat sätt. Ett rollspel på svenska för ungdom och vuxen. Jag hoppas på ett spel där krångelregler är i ett minimum. Gärna en skatt-tabell, en händelse-tabell och en värdshusnamns tabell.
Jag hoppas på ett rollspel som uppmuntrar unga människor att bära sitt svärd på ryggen. Kanske att ha tre kastknivar i skidor på armarna. Och när de spelat drakar och demoner i ett par år. Så upptäcker de gammelrollspelsklubben rollspel.nu och så är det någon som undrar över vad är egentligen fördelen med att ha ett svärd på ryggen?

och vårt forum kommer koka över…
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag står och vacklar om det blir köp eller inte .

Jag har i stort setta alla utgåvor av drakar och demoner och vill jag ha en nyare take så har jag både K.H och S.S , båda är ju i min mening nån form av drakar och demoner/sprunget ur drakar och demoner .

behöver jag nya drakar och demoner då ?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men jag hoppas att Drakar och Demoner fångar in 13 åringar som råkade få d&d i julklapp av en tanklös förälder.
Det känns som att det behövs ett spel som är det man sätter i händerna på en förvirrad förälder och som samtidigt är välgjort. Som D&D 5 fast bra, typ.

en värdshusnamns tabell
Värdshusnamnstabellen består förstås av två delar, så att man får *rullar* "Gula Grisen" eller "Döda Örnen".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
behöver jag nya drakar och demoner då ?
Å andra sidan... om det blir det bästa spelet, så behöver du inga av de andra.

Och när man väl satsar tid och energi på att dra igång en kampanj, så vill man ju ha de bästa tänkbara förutsättningarna för att själva spelet ska vara ett stöd och inte något som stjälper så småningom.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag står och vacklar om det blir köp eller inte .

Jag har i stort setta alla utgåvor av drakar och demoner och vill jag ha en nyare take så har jag både K.H och S.S , båda är ju i min mening nån form av drakar och demoner/sprunget ur drakar och demoner .

behöver jag nya drakar och demoner då ?
Behöver och behöver. Önska dig det i julklapp eller födelsedagspresent så blir det ingen ekonomisk förlust och om du inte gillar det kan du sälja det.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
DoD (84, 85 och 87 samt Expert/Samuraj/Gigant) var spelet vi spelade under ca 10 år. Massivt husreglat allteftersom, då det var mycket som inte fungerade optimalt. Till sist började vi prova andra system, och när vi nu kör fantasy är det med Whitehacks regler.

När DoD Retro kom köpte jag det, men det blev inte att jag läste – förrän nu. Och till skillnad från sitt rykte här på WRNU tycker jag allt det ser riktigt bra ut. Skulle utan tvekan kunna tänka mig att prova det i spel. Så behövs då ännu en version? Det går att se saken på två sätt (minst).

– Såklart inte. Det finns massor av fantasyspel, och många av dem fungerar helt tillfredsställande. Och ännu en brp-variant är definitivt överflödigt.
– Absolut! DoD har varit och kan åter bli flaggskeppet bland svenska rollspel. Inkörsporten framför andra för nya spelare. Och brp ÄR formen för klassiskt svenskt rollspel. Done right (om det är möjligt) kan det bli hur säljande som helst.

Så vad landar jag då i? Är jag pepp? Ja, faktiskt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag är pepp på Ligans version av DoD, men likt @JohanL är det lite åt villhöver-hållet. Jag har redan fler rollspel än jag hinner med att spela.

Jag tror och hoppas på ett smidigt BRP-system och är mycket positiv till att det inte kommer att finnas någon hård koppling till en officiell spelvärld. Symbaroum, som jag älskar, är visserligen enkelt och BRP-liknande, men blir tämligen ointressant om man inte omfamnar den djupa spelvärlden. När det gäller Svärdets sång gillar jag inte spelmotorn. Nya DoD har goda förutsättning att bli det bästa av båda världar. Dessutom känner jag att det behövs ett svenskt standardspel. Eftersom utbudet av svenska spel är oändligt mycket större än på 80-talet, när jag började spela, blir nya DoD garanterat inte lika dominant, men det kanske ändå kan bli ett "hushållsnamn".
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag är mest pepp på den licens som Ligan kommer köra.
Vore skoj om det kom flertalet settings eller kampanjer därunder!
Blir det köp? Vet inte just nu. Väntar på att se mer, och blir jag pepp så kanske.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är mest pepp på den licens som Ligan kommer köra.
Vore skoj om det kom flertalet settings eller kampanjer därunder!
Jag hade också kunnat hoppas på ett ganska lätt grundspel, där det är enkelt att lägga till moduler (och där kommer ju licensen in såklart).
Det kan ju vara moduler för sjöfart, spel i en specifik värld, regler för ny magi (kanske präster, som historiskt inte brukar förekomma i DoD).

Jag tror det kan vara en framgångsfaktor - att kunna samla kreativa krafter, både ideela och kommersiella - och samarbeta kring en spelplattform.
 
Top