Grafik Är det inte snyggt är det inte värt att äga!

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
Ja, varför är det så här? Varför håller (mig veterligen) exempelvis svenska rollspel så mycket högre standard när det kommer till typografi än de amerikanska motsvarigheterna? Jag menar, inte för att nedvärdera en grafisk designer, men det är inte så svårt att sätta en bok och bara följa typografiska standarder.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker det är riktigt snyggt :) eller ful-snyggt snarare. Så kul och hemmagjort på nåt vis.
Jag med! Den där fantasyestetiken på 1970-1980talen är verkligen fulsnygg. Och en grej jag gillar är att det lämnar utrymme åt betraktaren. Den estetik jag har absolut svårast för är Trudvang-realism. Svulstig, realistisk och (enligt mig) överlastad. Å andra sidan gillar jag ju DnD-estetiken som följer samma grundkoncept?

Det är nog vurmen för det nordiska och vikingamytologin jag inte pallar. Och därför inte står ut med Trudvang.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag menar, inte för att nedvärdera en grafisk designer, men det är inte så svårt att sätta en bok och bara följa typografiska standarder.
Är det inte? Jag skulle säga att Dantes och Johan Nohrs genialitet visar på att det nog visst är svårt.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
För mig finns det två aspekter av bra design. Det ena är att den ska göra produkten funktionell. Det ska var lätt att läsa, lätt att hitta, strukturerat på ett (för mig) logiskt sätt. Den ska göra sitt jobb som en förlängning av innehållet. Det andra är lite svårare att sätta fingret på. Det är den där känslan som man bara får utan att man riktigt vet varför. Det kan vara färgerna eller illustrationerna eller att typsnittet är fint. Eller nåt helt annat. Ett rollspel som har den delen av designen kommer i mina ögon långt.

Det ersätter såklart inte ett uruselt system eller ett dåligt skrivet rollspel men det kan vara nog för att få mig att köpa det.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Är det inte? Jag skulle säga att Dantes och Johan Nohrs genialitet visar på att det nog visst är svårt.
Ja men det finns grader i helvetet, allt måste inte vara så himla briljant hela tiden :)

Ibland räcker räcker det långt med att vara lite enkel och funktionell. Eller bara ha kul med det. Speciellt om det är på hobby-nivå.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag med! Den där fantasyestetiken på 1970-1980talen är verkligen fulsnygg. Och en grej jag gillar är att det lämnar utrymme åt betraktaren. Den estetik jag har absolut svårast för är Trudvang-realism. Svulstig, realistisk och (enligt mig) överlastad. Å andra sidan gillar jag ju DnD-estetiken som följer samma grundkoncept?

Det är nog värmen för det nordiska och vikingamytologin jag inte pallar. Och därför inte står ut med Trudvang.
Jag fattar lite vad du menar, fast jag har på sistone börjat gilla det svulstiga också, lite Frank Frazetta-stuket. Det är nåt med det där ohämmat överdrivna. Fram med höftskynket och ringbrynjebikinin, nu ska vi slåss mot ådriga muskelmonster.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Är det inte? Jag skulle säga att Dantes och Johan Nohrs genialitet visar på att det nog visst är svårt.
Svårt att bli något om man jämför sig med folk som har år av erfarenhet, men @DeBracy, @Dimfrost, @krank och även jag visar att det är lätt att få någonting schysst bara med enkla medel. Tidskrävande att göra layout åt andra, vilket nu visar sig när jag sitter med en 300 sidors A5-bok.

Amerikansk layout är mestadels kaotisk.
 
Last edited:

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Ja, Swords & Wizardry. Det är så fult att jag vill skrika. Jag hatar det spelet på grund av att det är så fult, och sålde det omedelbart när jag fick det från Kickstartern.

Fan jag blir arg bara av att tänka på det.
Ett spel som är så fult att jag blir arg är ju Stargate Sg-1. Illustrationerna är hemska!
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jag köpte Trudvang jubileumsutgåva bara för att jag tyckte den var snygg. Tyvärr är båda framsidorna feltryckta och även några bilder i böckerna pixliga. Fortfarande bitter över det och kan knappt titta på dom.

Tycker den här bilden är en av de bästa mest stämningsfulla rollspelsbilderna någonsin. Den lyckas förmedla både kultur, vardagsliv och hur farliga troll är i en bild.
0B9F3031-724A-45A6-8C75-E616559803FF.jpeg
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är så himla trist när man betalat dyrt, väntat och upptäcker fel. Man (jag) är mer förlåtande när jag köpt i butik eller hittat på rea.

Men lått OT … så mongol/tatar/yxbärarkultur är alltså troll … känns lite … okänsligt.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Det är så himla trist när man betalat dyrt, väntat och upptäcker fel. Man (jag) är mer förlåtande när jag köpt i butik eller hittat på rea.

Men lått OT … så mongol/tatar/yxbärarkultur är alltså troll … känns lite … okänsligt.
Jag syftar på trollhuvet :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag äger en del spel som är osnygga men har andra kvalitéer, och jag var på väg att skriva att jag gjort mig av med alla spel som enbart är snygga men kom på att det sistnämnda inte är sant. Jag har nämligen kvar ett snyggt men tråkigt brädspel från min ungdom. Det har fått stanna av nostalgiska skäl, och för att det knappt har något andrahandsvärde så det är inte värt att sälja.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Svårt att bli något om man jämför sig med folk som har år av erfarenhet, men @DeBracy, @Dimfrost, @krank och även jag visar att det är lätt att få någonting schysst bara med enkla medel. Tidskrävande att göra layout åt andra, vilket nu visar sig när jag sitter med en 300 sidors A5-bok.

Amerikansk layout är mestadels kaotisk.
Ja, att göra en funktionell romanlayout är inte så svårt om man bara följer lite regler. Och förvånansvärt många rollspel faller just på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Layout är ett hantverk. Jag inbillar mig verkligen inte att jag behärskar det, men jag är av uppfattningen att om man ska göra något, som andra ska betala pengar för, så ska du göra det så bra som möjligt. Så jag läste alla standardverk och övade upp min förmåga hjälpligt innan jag layoutade Kopparhavets hjältar. Jag är rätt nöjd med resultatet och lärde mig oerhört mycket under processen.

Bilder från @Styrman s sida.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Så jag läste alla standardverk
…så vad säger ni, ska vi fylla den andra tråden med tips på litteratur och länkar?

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Här är en tråd med vettiga lästips (sökte på "Typografisk handbok"):

 
Top