Nekromanti Layout för nybörjare

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
De saker jag har skrivit har oftast "layoutats" av mig själv i lämplig ordbehandlare för publicering på nätet. Det är glada hemmabyggen med äventyr eller småmoduler till diverse spel. Då och då har jag kunnat skriva åt andra och då är det ju bara att skicka råtext.

Men det vore skoj att ge något av de helt egna projekten lite layout och jag har behöver lite hjälp med vad som är bäst för en total nybörjare som mig. Jag har försökt mig på LaTeX för länge sedan och förstod inte så mycket av det hela, särskilt inte hur det gick till med bilder. Scribus har jag försökt mig på dessutom, men där saknade jag bra guider och mallar att exprimentera med. InDesign är ett alternativ, men jag betalar ogärna en prenumerationskostnad för något jag bara vill testa och se om jag känner mig bekväm med - särskilt eftersom jag nog inte kommer layouta så hiskeligt mycket över tid.

Vad rekommenderar ni som vet? Vad är bäst? Och finns det bra länkar till diverse youtubeguider, eller lämpliga bloggar om tips och tricks?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Jag har för mig att Rickard sitter på en lista med tips. Gissar att han kastar in en länk här nedan inom kort.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag tycker som bekant om LaTeX. Det passar mig och mitt sätt att tänka.

Fördelar är kanske
- gratis
- lätt att skripta
- lätt att göra snygga doktorsavhandlingar.
- så jobbigt att ändra från defaulten att folk i allmänhet inte kommer att göra sina saker helt oläsliga.

En modern spelbok i stil med Fria Ligans grejer skulle vara en mardröm att få till i LaTeX. Något i stil med enklare layout som tidiga DoD skulle vara betydligt lättare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Khan;n263635 said:
Böckerna bokade på mitt lokala bibliotek. Men jag är nog mer sugen på att hugga tag i ett program och lära mig det för att få det att funka hjälpligt. Det behöver inte vara vackert i början, bara jag vet vad jag gör.

Jag har ingen kunskap om några andra än InDesign (eftersom jag har en Adobelicens föll det sig naturligt), och det är faktiskt inte alls speciellt svårt. Visst, jag hade väl lite hjälp av kunna adra Adobeprogram, men för mig var faktiskt det svåra att se till att det bli rätt från början. Och det hjälper inte programmet dig med. Men böckerna gör!

Grejen är att om du har tänkt och räknat rätt så är det "bara" ätt köra sen!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Vad ligger en licens på? Om man både vill ha InDesign och Photoshop, tex?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Khan;n263643 said:
Vad ligger en licens på? Om man både vill ha InDesign och Photoshop, tex?

Om man är lärare eller elev - ett par hundra per månad. Definitivt värt.

De har vad jag minns aldrig faktiskt kollat upp att jag är lärare/elev. De bara tog mig på mitt ord. Men i värsta fall får man väl skriva upp sig på nån lätt distanskurs eller så...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det finns en testversion av Indesign, så du kan prova om det är värt prenumerationen. Jag tycker Adobe börjar bli bättre på tutorials i programmen, annars finns massor på Youtube så du kan få kläm på grunderna utan att läsa in dig.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det finns också ett webbaserad program som heter Lucidpress (www.lucidpress.com). Det ska vara enkelt men ändå kunna konkurrera med till exempel InDesign. Jag har inte provat tyvärr, men det har ganska gott rykte. Det finns en gratisversion för den som vill testa - annars kostar det $5-10 i månaden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag vill namedroppa Ellen Lupton. Hon har skrivit en bra bok som heter Thinking With Type, eller så är boken bara en schysst dödaträdversion av webbsidan med samma namn. Innehållet är bra i alla fall: http://thinkingwithtype.com/

Vitsen med att grotta lite i litteraturen är att man får lite pekpinnar på vad man tittar efter för att ha en aning om det är bra eller inte. Att läsa Typografisk handbok pärm till pärm gav nästan känslan av att jag lärt mig något nytt språk. (VARNING: läsning av dylik litteratur gör att ni börjar undra varför det är amerikanska citationstecken på så många reklamaffischer, störa er på att Maxi-skylten har falska kapitäler, m.m. Försök att inte vara odräglig under de första åren – även om det är svårt.)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
InDesign är ett riktigt bra program. Går rätt bra att lära sig på egen hand, dock rekommenderar jag att kolla in grunderna med sidmallar och styckeformat som man har stor användning för när man jobbar med flera sidor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
DeBracy;n263672 said:
Jag vill namedroppa Ellen Lupton. Hon har skrivit en bra bok som heter Thinking With Type, eller så är boken bara en schysst dödaträdversion av webbsidan med samma namn. Innehållet är bra i alla fall: http://thinkingwithtype.com/
Ja, den är riktigt bra! Och dessutom oerhört luftig och lättläst. Vilket man inte riktigt kan säga om Gärdes Typografins väg...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
DeBracy;n263672 said:
VARNING: läsning av dylik litteratur gör att ni börjar undra varför det är amerikanska citationstecken på så många reklamaffischer, störa er på att Maxi-skylten har falska kapitäler, m.m.
"If you really hate someone, teach them to recognize bad kerning."

https://xkcd.com/1015/
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Caligo;n263795 said:
InDesign är ett riktigt bra program. Går rätt bra att lära sig på egen hand,
Jag håller definitivt inte med. Indesign har en rejält hög inlärningströskel och det underlättar något enormt att få hjälp med att komma över den. Att ta en kurs är definitivt att rekommendera.

Vad gäller program, däremot, så finns det ett tomrum för bra tutorials. Jag vet dock att Indesigns egna är rätt vettig, men jag tror att man behöver veta vad som är viktigt för att kunna ta till sig den på allvar och det kommer att ta avsevärt längre tid än om man går en kurs.

http://www.erebaltor.se/rickard/typography/ är för övrigt i princip en sammanfattning av Typografisk handbok. Mycket av det jag tagit upp är för att jag sett att många (amerikanska) rollspelsböcker har satts utan att ha denna enkla grundläggande kunskap (svenska böcker har avsevärt högre standard men det finns skräckexempel, som Noctum och Gemini).

En annan utväg är att fråga om någon annan vill göra det för en billig peng på Grafiskt forum - https://grfk.se/ - där det finns folk som vill utöka sin portfolio. Jag känner själv inte igen länken men jag har för mig att forumet hette så när jag hittade min illustratör till This is Pulp.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag håller med Wilper om att LaTeX är bra, men man ska inte vänta sig att bli en virtuos över en natt. Det tar lika lång tid att lära sig LaTeX som Indesign eller Scribus. En väldigt bra siktpunkt är memoir-klassen och dess manual:

ftp://tug.ctan.org/pub/tex-archive/macros/latex/contrib/memoir/memman.pdf

Man kan göra det allra allra mesta i LaTeX när man blivit driven. Det finns vissa saker som man måste hårdkoda dock: Att wrappa snyggt runt en ojämn bild på en dubbelspaltig sida kräver t.ex. att du anger var varje enskild rad ska börja och sluta. Där är Indesign helt överlägset. Andra saker, som anfanger, paragrafhantering och fot-/slut-/sidnoter (inte jättevanligt i rollspel), tycker jag LaTeX är bättre på. Om du ska göra det mesta själv, trycka på Lulu och gillar att ange något i enkel kod = LaTeX. Om du ska jobba med en massa branschfolk och har ett tryckeri med avancerade anvisningar för tryckfilerna = Indesign.

Ett ytterligare boktips:

https://www.adlibris.com/se/bok/the-elements-of-typographic-style-version-40-9780881792126

Lycka till!

Christian
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Rickard;n264572 said:
Jag håller definitivt inte med. Indesign har en rejält hög inlärningströskel och det underlättar något enormt att få hjälp med att komma över den. Att ta en kurs är definitivt att rekommendera.
Menar du en riktig kurs med högskolepoäng och allt, eller finns det en vettig kurs att gå via youtube?

Rickard;n264572 said:
Vad gäller program, däremot, så finns det ett tomrum för bra tutorials. Jag vet dock att Indesigns egna är rätt vettig, men jag tror att man behöver veta vad som är viktigt för att kunna ta till sig den på allvar och det kommer att ta avsevärt längre tid än om man går en kurs.

http://www.erebaltor.se/rickard/typography/ är för övrigt i princip en sammanfattning av Typografisk handbok.
Skall kolla igen om den också. Snabbversioner är alltid trevligt, särskilt om man kan ha dem tillgängliga när böckerna åker tillbaka till biblioteket.

Rickard;n264572 said:
Mycket av det jag tagit upp är för att jag sett att många (amerikanska) rollspelsböcker har satts utan att ha denna enkla grundläggande kunskap (svenska böcker har avsevärt högre standard men det finns skräckexempel, som Noctum och Gemini).
[ORDVITS]Är det inte passande att just Noctum är ett skräckexempel, så man får skräck även på metanivå?[/ORDVITS]

Skämt åsido, jag har inte mer än snabt bläddrat i Noctum för åtta år sedan och Gemini har jag aldrig sett mer än omslaget på. Vad är det de gör som är så skrämmande för en typograf?

Rickard;n264572 said:
En annan utväg är att fråga om någon annan vill göra det för en billig peng på Grafiskt forum - https://grfk.se/ - där det finns folk som vill utöka sin portfolio. Jag känner själv inte igen länken men jag har för mig att forumet hette så när jag hittade min illustratör till This is Pulp.
Intressant! Har du en gissning mellan tumme och pekfinger på vad en sådan layout skulle landa på i pris?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Rickard;n264572 said:
Jag håller definitivt inte med. Indesign har en rejält hög inlärningströskel och det underlättar något enormt att få hjälp med att komma över den. Att ta en kurs är definitivt att rekommendera.
Det är säkert individuellt. Jag hade heller inga problem med att börja leka ganska omgående (visst, det blev fel och så, men det blev något :) )

Rickard;n264572 said:
En annan utväg är att fråga om någon annan vill göra det för en billig peng på Grafiskt forum - https://grfk.se/ - där det finns folk som vill utöka sin portfolio. Jag känner själv inte igen länken men jag har för mig att forumet hette så när jag hittade min illustratör till This is Pulp.
Åh! Det är tillbaka! Tack, det hade jag missat! (säkert därför du inte känner igen adressen, verkar vara en helt ny sajt)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Måns;n264590 said:
Det är säkert individuellt. Jag hade heller inga problem med att börja leka ganska omgående (visst, det blev fel och så, men det blev något :) )
Ja, det är just felen jag vill att man ska undvika. En lärare som säger att man ska placera texter istället för att skriva direkt i dokumentet är rätt mycket värt ... eller arbeta med spreads, paragrafmaller, ställa in baslinjer och bleed, vilken kvalitet bilderna måste ha, hur man placerar dem på rätt sätt och liknande. Grundläggande saker som underlättar arbetet eller undviker de viktigaste misstagen. Du kan upptäcka detta på egen hand men det tar tid och risken är dessutom stor att du aldrig lär dig det för du vet inte att det är fel.
 
Top