Nekromanti Layout för nybörjare

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Khan;n264586 said:
Menar du en riktig kurs med högskolepoäng och allt, eller finns det en vettig kurs att gå via youtube?
En riktig kurs med övningar och en interaktiv lärare. Möjligt att det finns kvällskurser. Det är mycket jag vill lära mig själv men det finns saker som jag insett att jag aldrig hade lärt mig vettigt om jag inte hade gått en kurs, exempelvis 3d-grafik, app-programmering och Indesign.

Jag anser även att du behöver kunna bildbehandling också.

Khan;n264586 said:
jag har inte mer än snabt bläddrat i Noctum för åtta år sedan och Gemini har jag aldrig sett mer än omslaget på. Vad är det de gör som är så skrämmande för en typograf?
Noctum minns jag bara bilderna och personen som gjort den hade inte förstått att man inte kan använda samma upplösning från en hemsida som i tryck.



För Gemini ovan så var stämningstexten (högra övre hörnet) otroligt svårlästa, radernas längd gjorde brödtexten mer svårläsligt, marginalen mot bokens mitt var alltför tight och brödtexten flödar över till sidospalterna.

Khan;n264586 said:
Intressant! Har du en gissning mellan tumme och pekfinger på vad en sådan layout skulle landa på i pris?
Hur många sidor och bilder hade du i åtanke och vill du att personen ska göra omslaget också? Jag kan bara utgå från mig själv men om det är en 200 sidors bok skulle jag inte ens tänka på det för mindre än 1000 kronor. Detta är om jag vill ha 100 kronor i timmen och vet med mig att jag kommer att spendera ungefär 5 minuter per sida (det är riktigt snabbt - senaste projektet tog mig ibland 15 minuter per sida). Jag skulle räkna med med 2000-5000 kr för en duglig amatör och däri räknar jag mig själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Rickard;n264638 said:
Ja, det är just felen jag vill att man ska undvika. En lärare som säger att man ska placera texter istället för att skriva direkt i dokumentet är rätt mycket värt ... eller arbeta med spreads, paragrafmaller, ställa in baslinjer och bleed, vilken kvalitet bilderna måste ha, hur man placerar dem på rätt sätt och liknande. Grundläggande saker som underlättar arbetet eller undviker de viktigaste misstagen. Du kan upptäcka detta på egen hand men det tar tid och risken är dessutom stor att du aldrig lär dig det för du vet inte att det är fel.
InDesign/Adobe har en serie videokurser som är ganska bra och går igenom grunderna. De är gratis och nu minns jag inte riktigt men jag har för mig att de liksom ligger där som tips när du börjar med programmet.
 
Top