Grafik Hur lär man sig bedöma typsnitt?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Det blir lite OT så ny tråd:
Och det är inte bara fult, det är satt med ett direkt olämpligt brödtexttypsnitt.
Jag har aldrig fattat hur man egentligen avgör om ett typsnitt passar eller inte. Utöver vaga råd om "antikva i tryck, sans serif i digitala format" har jag inte hittat nån vettig handledning i frågan heller.
Så vad är det som gör AD&D-typsnittet olämpligt? Hur får man känsla för sånt egentligen?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag satt häromdagen och valde ett typsnitt till ett omslag för ett scenario till Mörk Borg. Himla svårt. Hittade då nedanstående "kurs" som kanske kan ge en introduktion i alla fall:

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Gör som Massimo Vignelli, leta upp 2-3 bra typsnitt och använd enbart dem. Det funkade rätt bra.

Själv brukar jag försöka hitta "rätt" typsnitt till varje grej jag formger. Historia, form etc. Skulle säga att allt börjar och slutar med de valen. De styr alla andra val senare i processen.

Tipset är att hålla det enkelt. Du är inte @pappa så gör hellre som Vignelli. Vignelli har förresten en PDF med designtips. Det är ett bra ställe att börja på.

När jag valde typsnitt till KH ville jag ha några som andades gamla Ä-spel i både logga och brödtext. Det fina är att många av de typsnitt vi använder är över 100-år gamla. Evergreens, som man säger. Du kan inte misslyckas med dessa. Men är du inne på Dafont och letar graffiti-typsnitt är du ute på hal is.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Själv brukar jag försöka hitta "rätt" typsnitt till varje grej jag formger. Historia, form etc. Skulle säga att allt börjar och slutar med de valen. De styr alla andra val senare i processen.
Ja, tänk på typsnitt som arkitektur. Det går i mångt och mycket hand i hand. Gotiska fonter, exempelvis.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Storleksskillnad
på bokstäverna
i tre nivåer är att föredra.
Finns formler för hur stor skillnad du ska ha och behöver du fler olika storlekar så går det, så länge du försöker ha få.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag brukar tänka att det viktigaste är typsnittet till brödtexten. Det behöver vara välkonstruerat och vara lättläst, för det är det som ska läsas mest. Det gör inget om det är "tråkigt" så länge det har vettig kerning och gärna ligaturer, typ.

Rubriktypsnitt är mindre noga – de ska gärna vara läsbara, men eventuella problem med kerning kan man ju orka fixa själv där till exempel.

Jag använder inget mer avancerat än typ att ta en text, sätta den i typsnittet, se om det går att läsa någorlunda lätt. Blir jag osäker, be om second opinion från nån. Välja ut kanske 2–3 typsnitt, lägga exempeltexten satt de tre bredvid varadra för att lätt kunna få en känsla för "vilket är bäst".

Sedan ger jag upp och kör på EB Garamond igen, som vanligt =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Ja, tänk på typsnitt som arkitektur. Det går i mångt och mycket hand i hand. Gotiska fonter, exempelvis.
Ja, och det är problemet, eller iaf svårigheten. Nu är jag formgivare till vardags så jag rör mig i den här världen. Jag har koll på grafiska trender och liknande. Det gör att det blir rätt enkelt för mig att navigera bland alla typsnitt. Men har man inte denna förkunskap är det en djungel.

Det är som när folk som har noll koll på mode ska köpa nya kläder. De har inte ens någon aning om var de ska börja. Eller som när min fru ber mig köpa "lite gott smågodis". Jag har ingen aning. Jag plockar lite på måfå och går på färg och form och när jag kommer hem får jag veta att jag bara köpt äckligt godis. Banalt exempel kanske men jag är inte intresserad och jag bryr mig inte. Har man den inställningen till design, foto, arkitektur eller grafisk design så blir det såklart svårt att plötsligt layouta en professionell trycksak. Eller ens semi-professionell.

Då får man köra på säkra alternativ och layouten kommer sannolikt uppfattas som alldaglig, men förhoppningsvis inte ful. Men den risken finns såklart med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Comic Sans, Times New Roman och Papyrus!

Eller nä, okej. Jag gillar ju Garamond, sen gillar jag också både Doulos och Gentium från SIL. Det är inte en slump att jag bara rekommenderar typsnitt med öppen licens här ska sägas; jag gillar ju de här typsnitten av flera skäl. Doulos och Gentium är ju också väldigt kompletta – de har kyrilliska tecken och allt möjligt.

Sen är nog mitt favorit-typsnitt Lato. Mitt universal-val när jag ska ha en sansserif. Snyggt, cleant, finns i massa vikter etc.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Under en föreläsning i bok- och förlagsmarknadskunskap fick jag höra att Palatino, enligt undersökningar i USA, uppfattas som det mest läsbara typsnittet i tryckta böcker. Jag förmodar att det bara gäller brödtexten. Har dock inte kollat upp detta påstående själv. Men Palatino är onekligen fullt läsbart i längre brödtext.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Ja, och det är problemet, eller iaf svårigheten. Nu är jag formgivare till vardags så jag rör mig i den här världen. Jag har koll på grafiska trender och liknande. Det gör att det blir rätt enkelt för mig att navigera bland alla typsnitt. Men har man inte denna förkunskap är det en djungel.
Jag brukar faktiskt bildgoogla på kulturen och försöka hitta lite arkitektur från den tiden och se trender i designen. Sedan sitter jag på gratis-sidor och ögnar igenom 500+ fonter tills jag hittar något jag tycker stämmer överens med den bild jag fått.

Nu ska jag säga att jag pratar om typsnitt för rubriker. Min kunskap är väldigt begränsad när det kommer till typsnitt, eftersom det är någonting som kommer med år av erfarenhet. Jag tycker om Minion Pro till brödtext, som är - för mig - en snyggare variant av Times New Roman.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Kanske inte superpraktiskt tips men jag tror en grej som kan vara värd att inte glömma bort är ha lite kul när man jobbar. 𝔊𝔬̈𝔯 𝔡𝔢𝔱 som känns 🅚🅤🅛 𝕗𝕠̈𝕣 𝕕𝕚𝕘 och ₒᵣₒₐ dig inte för mycket vad aͣndͩrͬaͣ s͛ᴋⷦaͣ ᴛⷮycͨᴋⷦaͣ. Om du gillar det du gör är chansen stor att någon annan också gör det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Under en föreläsning i bok- och förlagsmarknadskunskap fick jag höra att Palatino, enligt undersökningar i USA, uppfattas som det mest läsbara typsnittet i tryckta böcker. Jag förmodar att det bara gäller brödtexten. Har dock inte kollat upp detta påstående själv. Men Palatino är onekligen fullt läsbart i längre brödtext.
Det finns också fria versioner av Palatino. Säkert sämre på många sätt än det riktiga typsnittet, men t.ex. Domitian ser rätt snyggt ut.


Överlag: När jag hittar ett typsnitt jag gillar, eller när jag t.ex. vill härma ett äldre verks utseende och lyckas räkna ut vilket typsnitt de använder, så brukar jag börja med att kolla ifall typsnittet har en Wikipediasida. Där brukar det rätt ofta finnas exempel på fria versioner.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det finns också fria versioner av Palatino. Säkert sämre på många sätt än det riktiga typsnittet, men t.ex. Domitian ser rätt snyggt ut.


Överlag: När jag hittar ett typsnitt jag gillar, eller när jag t.ex. vill härma ett äldre verks utseende och lyckas räkna ut vilket typsnitt de använder, så brukar jag börja med att kolla ifall typsnittet har en Wikipediasida. Där brukar det rätt ofta finnas exempel på fria versioner.
Ja, Domitian ser helt okej ut. Vad jag tycker är svårt är att se hur ett visst typsnitt funkar tillsammans med alla andra grafiska objekt. Det är ju inte bara rubriktypsnitt utan också saker som tabeller och illustrationer. Jag är oftast hyfsat säker när jag ser något jag gillar eller ogillar, men det är svårt att riktigt veta varför en viss illustration funkar med exempelvis ett visst rubriktypsnitt. Och hur detta sedan lirar med resten av formgivningen…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ja, Domitian ser helt okej ut. Vad jag tycker är svårt är att se hur ett visst typsnitt funkar tillsammans med alla andra grafiska objekt. Det är ju inte bara rubriktypsnitt utan också saker som tabeller och illustrationer. Jag är oftast hyfsat säker när jag ser något jag gillar eller ogillar, men det är svårt att riktigt veta varför en viss illustration funkar med exempelvis ett visst rubriktypsnitt. Och hur detta sedan lirar med resten av formgivningen…
Absolut. Jag jobbar ju såklart mycket med stilmallar i InDesign så att man enkelt kan byta typsnitt på stora delar av texten. Så gör jag ett "exempel-uppslag" med text och en tabell och alla rubrikstorlekar jag vill ha. Det är det uppslaget jag sedan testar min "shortlist" mot. Och om inget funkar, då får jag ge mig ut på jakt igen.
 
Top