Grafik Är det inte snyggt är det inte värt att äga!

Finns det många rollspel i butikerna som är fula? Har stött på spel jag tycker ser trista ut, och spel som har ett utseende som inte känns som min grej. Men kan nån ge exempel på ett kommersiellt spel som är direkt fult?
Ja, Swords & Wizardry. Det är så fult att jag vill skrika. Jag hatar det spelet på grund av att det är så fult, och sålde det omedelbart när jag fick det från Kickstartern.

Fan jag blir arg bara av att tänka på det.
 
Kanske lite off topic då det inte är ett riktigt rollspel, utan snarare en rollspels-/brädspelshybrid, men Talisman. Gud som jag älskar hur det ser ut. Det är inte ett särskilt bra spel, men jag kan inte tycka illa om det, och jag kan inte låta bli att plocka fram och spela det vart tredje år eller så.

Världens snyggaste spel.
 
Alltså, har du läst de tidiga versionerna av DnD? Allt är horribelt! =D
Jag kan tänka mig det 😊 Nu menade jag egentligen kommersiella produkter som ges ut idag, eller har getts ut nyligen, men det borde jag varit tydligare med.
 
Beholder_Greyhawk_Original_D%26D.png
Jag tycker det är riktigt snyggt :) eller ful-snyggt snarare. Så kul och hemmagjort på nåt vis.
 
Yupp, smak är subjektivt.
Ja blev triggad till att ge en motbild till att det skulle vara horribelt. Men det kanske är bättre att snacka om varför man tycker att nåt är snyggt eller fult.

Jag är ganska förlåtande mot gamla spel, speciellt tiden innan rollspel blev mer professionaliserat. De har en personlighet som är tilltalande, lite som gamla fanzines gjorda i kopieringsmaskin. Jag tycker att när man började jobba allt mer med datorer blev allt lite fulare. (Fast det finns ett nostalgiskt skimmer över taffliga embosseffekter). Nu är digitala verktyg otroligt välutvecklade, med massa gratis kunskap som flödar fritt. Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
 
Jag är ganska förlåtande mot gamla spel
Jag med. Det betyder inte att bilderna automatisk blir snygga, Och jag behöver inte heller tycka att en bild är snygg för att jag ska gilla den.

Jag gillar bilden i exemplet. Jag tycker den är ful, och charmig, och jag gillar den.

Samma gäller layout i stort. Snygg är inte detsamma som bra, alla gånger.
 
Jag med. Det betyder inte att bilderna automatisk blir snygga, Och jag behöver inte heller tycka att en bild är snygg för att jag ska gilla den.

Jag gillar bilden i exemplet. Jag tycker den är ful, och charmig, och jag gillar den.

Samma gäller layout i stort. Snygg är inte detsamma som bra, alla gånger.
Aha, för mig framstod det som att du hatade den, för att du la till det att "smaken är som baken". Jag tänker att om man kan se att nåt är tekniskt skickligt utfört eller inte har inte så mycket att göra med ens smak, utan kanske mer med kunnande. (Edit: eller kanske nåt mer instinktivt, att man kan få en magkänsla att t ex en "realistiskt" ritad kropp eller ansikte inte ska se ut sådär. Det behöver inte alltid nödvändigtvis vara dåligt i sig om det har andra kvaliteter. Men jag kan få kväljningar av fula A.I-ansikten och händer t ex.)
 
Last edited:
Alltså, har du läst de tidiga versionerna av DnD? Allt är horribelt! =D
Gud ja!

Pga. orsaker läser jag en massa AD&D1 för tillfället.

Och det är inte bara fult, det är satt med ett direkt olämpligt brödtexttypsnitt.

Jag funderar på att helt enkelt konvertera det gamla äventyret jag ska köra till OSE i stället.

Enklare, snyggare, och framförfuckingallt, lättlästararare.
 
Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.

Håller med, tycker Cypher system av Montecook är ett bra exempel på det. Dom har 11 anställda, säkert inte heltid men ändå. Lite OT men dessutom har dom lyckats skapa ett system med en av de knöligaste basmekanikerna någonsin, gångra svårighetsgraden med tre för att veta hur svårt nåt är.

Inte för att jag kunde gjort nåt snyggare men ändå.

337632293_179308567787843_2250707797700865386_n.jpg336348921_786295469534439_7880889987364722142_n.jpg
 
Lättläst är en viktig egenskap, och allt viktigare desto mer gubbe jag blir.
Samesies.

OSE är knappast någon fantastisk formgivningsupplevelse, men det är såpass tydligt, lättläst, väldisponerat och -layoutat att jag inte drar mig för att framhålla det som ett föredöme.

Och jag inbillar mig gärna att jag vet vad jag pratar om.
 
Jag är ganska förlåtande mot gamla spel, speciellt tiden innan rollspel blev mer professionaliserat. De har en personlighet som är tilltalande, lite som gamla fanzines gjorda i kopieringsmaskin. Jag tycker att när man började jobba allt mer med datorer blev allt lite fulare. (Fast det finns ett nostalgiskt skimmer över taffliga embosseffekter). Nu är digitala verktyg otroligt välutvecklade, med massa gratis kunskap som flödar fritt. Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
Det tråkigaste med datoriseringen är att det idag är mycket lättare att göra något sterilt än något skrotigt och ruffigt.
 
Håller med, tycker Cypher system av Montecook är ett bra exempel på det. Dom har 11 anställda, säkert inte heltid men ändå. Lite OT men dessutom har dom lyckats skapa ett system med en av de knöligaste basmekanikerna någonsin, gångra svårighetsgraden med tre för att veta hur svårt nåt är.

Inte för att jag kunde gjort nåt snyggare men ändå.

View attachment 12057View attachment 12058
Ja det var nästan exakt nåt sånt jag tänkte på.
 
Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.

Det beror väl, i alla fall delvis, på att amerikaner per definition är befriade från god smak? Förut, när jag jobbade nära SF-bokhandeln och gick dit ibland och kikade runt på lunchen, så brukade jag roa mig med att kolla in romaner och novellsamlingar som fanns i både brittiska och amerikanska utgåvor. På något slags objektiv snygghetsskala vann britterna med ca 100-0.
 
Back
Top