Grafik Är det inte snyggt är det inte värt att äga!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Finns det många rollspel i butikerna som är fula? Har stött på spel jag tycker ser trista ut, och spel som har ett utseende som inte känns som min grej. Men kan nån ge exempel på ett kommersiellt spel som är direkt fult?
Ja, Swords & Wizardry. Det är så fult att jag vill skrika. Jag hatar det spelet på grund av att det är så fult, och sålde det omedelbart när jag fick det från Kickstartern.

Fan jag blir arg bara av att tänka på det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Kanske lite off topic då det inte är ett riktigt rollspel, utan snarare en rollspels-/brädspelshybrid, men Talisman. Gud som jag älskar hur det ser ut. Det är inte ett särskilt bra spel, men jag kan inte tycka illa om det, och jag kan inte låta bli att plocka fram och spela det vart tredje år eller så.

Världens snyggaste spel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,960
Alltså, har du läst de tidiga versionerna av DnD? Allt är horribelt! =D
Jag kan tänka mig det 😊 Nu menade jag egentligen kommersiella produkter som ges ut idag, eller har getts ut nyligen, men det borde jag varit tydligare med.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Yupp, smak är subjektivt.
Ja blev triggad till att ge en motbild till att det skulle vara horribelt. Men det kanske är bättre att snacka om varför man tycker att nåt är snyggt eller fult.

Jag är ganska förlåtande mot gamla spel, speciellt tiden innan rollspel blev mer professionaliserat. De har en personlighet som är tilltalande, lite som gamla fanzines gjorda i kopieringsmaskin. Jag tycker att när man började jobba allt mer med datorer blev allt lite fulare. (Fast det finns ett nostalgiskt skimmer över taffliga embosseffekter). Nu är digitala verktyg otroligt välutvecklade, med massa gratis kunskap som flödar fritt. Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag är ganska förlåtande mot gamla spel
Jag med. Det betyder inte att bilderna automatisk blir snygga, Och jag behöver inte heller tycka att en bild är snygg för att jag ska gilla den.

Jag gillar bilden i exemplet. Jag tycker den är ful, och charmig, och jag gillar den.

Samma gäller layout i stort. Snygg är inte detsamma som bra, alla gånger.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jag med. Det betyder inte att bilderna automatisk blir snygga, Och jag behöver inte heller tycka att en bild är snygg för att jag ska gilla den.

Jag gillar bilden i exemplet. Jag tycker den är ful, och charmig, och jag gillar den.

Samma gäller layout i stort. Snygg är inte detsamma som bra, alla gånger.
Aha, för mig framstod det som att du hatade den, för att du la till det att "smaken är som baken". Jag tänker att om man kan se att nåt är tekniskt skickligt utfört eller inte har inte så mycket att göra med ens smak, utan kanske mer med kunnande. (Edit: eller kanske nåt mer instinktivt, att man kan få en magkänsla att t ex en "realistiskt" ritad kropp eller ansikte inte ska se ut sådär. Det behöver inte alltid nödvändigtvis vara dåligt i sig om det har andra kvaliteter. Men jag kan få kväljningar av fula A.I-ansikten och händer t ex.)
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Alltså, har du läst de tidiga versionerna av DnD? Allt är horribelt! =D
Gud ja!

Pga. orsaker läser jag en massa AD&D1 för tillfället.

Och det är inte bara fult, det är satt med ett direkt olämpligt brödtexttypsnitt.

Jag funderar på att helt enkelt konvertera det gamla äventyret jag ska köra till OSE i stället.

Enklare, snyggare, och framförfuckingallt, lättlästararare.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
Håller med, tycker Cypher system av Montecook är ett bra exempel på det. Dom har 11 anställda, säkert inte heltid men ändå. Lite OT men dessutom har dom lyckats skapa ett system med en av de knöligaste basmekanikerna någonsin, gångra svårighetsgraden med tre för att veta hur svårt nåt är.

Inte för att jag kunde gjort nåt snyggare men ändå.

337632293_179308567787843_2250707797700865386_n.jpg336348921_786295469534439_7880889987364722142_n.jpg
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Lättläst är en viktig egenskap, och allt viktigare desto mer gubbe jag blir.
Samesies.

OSE är knappast någon fantastisk formgivningsupplevelse, men det är såpass tydligt, lättläst, väldisponerat och -layoutat att jag inte drar mig för att framhålla det som ett föredöme.

Och jag inbillar mig gärna att jag vet vad jag pratar om.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jag är ganska förlåtande mot gamla spel, speciellt tiden innan rollspel blev mer professionaliserat. De har en personlighet som är tilltalande, lite som gamla fanzines gjorda i kopieringsmaskin. Jag tycker att när man började jobba allt mer med datorer blev allt lite fulare. (Fast det finns ett nostalgiskt skimmer över taffliga embosseffekter). Nu är digitala verktyg otroligt välutvecklade, med massa gratis kunskap som flödar fritt. Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
Det tråkigaste med datoriseringen är att det idag är mycket lättare att göra något sterilt än något skrotigt och ruffigt.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Håller med, tycker Cypher system av Montecook är ett bra exempel på det. Dom har 11 anställda, säkert inte heltid men ändå. Lite OT men dessutom har dom lyckats skapa ett system med en av de knöligaste basmekanikerna någonsin, gångra svårighetsgraden med tre för att veta hur svårt nåt är.

Inte för att jag kunde gjort nåt snyggare men ändå.

View attachment 12057View attachment 12058
Ja det var nästan exakt nåt sånt jag tänkte på.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Men det finns ändå de, typ stora Amerikanska företag, som lyckas göra det grafiska lite halvdant och trökigt.
Det beror väl, i alla fall delvis, på att amerikaner per definition är befriade från god smak? Förut, när jag jobbade nära SF-bokhandeln och gick dit ibland och kikade runt på lunchen, så brukade jag roa mig med att kolla in romaner och novellsamlingar som fanns i både brittiska och amerikanska utgåvor. På något slags objektiv snygghetsskala vann britterna med ca 100-0.
 
Top