Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Däremot kan en illustratör aldrig bli av med eller ge bort den ideella upphovsrätten och har alltid rätt att bli namngiven när bilden publiceras. Den innebär också att en bild inte får beskäras eller ändras hur som helst utan upphovsmannens godkännande.
Som fortsatt allmänbildning innefattar ju den ideella upphovsrätten även att verken inte får användas på sätt som kränker upphovspersonens konstnärliga anseende. Så även om man har sålt bort sina ekonomiska rättigheter får de inte använda ens bilder på nazistplakat eller i någon broschyr om vaccinmotstånd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Bara för att du köpt någons orginal, så betyder det inte att du automatiskt får använda den hur du vill.
Komiskt nog kan det komma som en överraskning att man inte äger rättigheterna till hela Dune-världen bara för att man köpt en bok.

 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
As far as artwork, one illustrator I worked with in the past gave different rates depending on whether he could resell the artwork himself later or if I needed exclusive rights. The artwork Modiphius purchases which was used in my games with them was owned exclusively by them and I assume that was baked into the cost.

They also employ proper editors and I can tell you working with a professional is a huge difference.

The RPG market is priced in a manner that really makes it difficult though. If you are looking to do full color artwork throughout a book (which many people expect now) you are easily looking at 4000 USD at the low end and it can easily be double that. Five Parsecs was 8 grand from memory.
How many copies are your book going to sell? Judging by drivethru, a lot of books struggle to sell more than a few hundred copies. If you are not a big name already, you will struggle to sell a hundred.

Its interesting. In the miniatures gaming market, a company like Twohourwargames, Toofatlardies or myself can sell a b/w 100 page book with minimal artwork for 20 dollars. You would get crucified if you tried that in the RPG space. People expect 400 pages, full color, etc. and many are resistant to paying for the book at all.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Its interesting. In the miniatures gaming market, a company like Twohourwargames, Toofatlardies or myself can sell a b/w 100 page book with minimal artwork for 20 dollars. You would get crucified if you tried that in the RPG space. People expect 400 pages, full color, etc. and many are resistant to paying for the book at all.
Jag tycker det här är intressant. Rollspelsböcker har blivit så otroligt grafiska produktioner att de nästan blivit konstböcker. För oss som gillar bilder så är det ju toppen, men kanske har förväntningarna på hur många illustrationer böckerna ska innehålla gått överstyr.

Många böcker är rena fyrfärgskalasen, och det är klart att då blir det dyrt. Personligen föredrar jag egentligen lite enklare illustrerade rollspelsböcker - gärna i svartvitt.

Här känns det som att ett paradigmskifte skedde någonstans i höjd med milennieskiftet. På den internationella arenan representerat av D&D 3, och i Sverige tog Riotminds de första stegen mot en ny typ av grafisk rollspelsdesign med rikt illusterade böcker i stora format med hårdpärm.

I OSR-världen känns det som att det inte ställs alls lika högra krav på grafiskt ”intensiva” produktioner (även om det givetvis finns sådana även där).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
I OSR-världen känns det som att det inte ställs alls lika högra krav på grafiskt ”intensiva” produktioner (även om det givetvis finns sådana även där).
Det verkar funka rätt OK med att ha ganska få, svartvita illustrationer i Kutulu också – 3400 japaner tycker iaf att det duger…

Kanske begränsar det hur stor publik man kan nå, om man inte kör all-in på fyrfärg och bilder på varje uppslag, jag vet inte. Antagligen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
I OSR-världen känns det som att det inte ställs alls lika högra krav på grafiskt ”intensiva” produktioner (även om det givetvis finns sådana även där).
Jag kan tycka att många rollspelsböcker lider av visuellt brus, för mig är en rollspelsbok i första hand en regelbok eller en bok som försöker att framhäva en värld. För mycket bilder leder till ett brus som tar bort koncentrationen från texten som ska förklara och formulera spelets substans. Så jag är positiv till rollspel som är mer sparsmakade när det kommer till det visuella, såsom OSR spel tenderar att vara.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag kan tycka att många rollspelsböcker lider av visuellt brus, för mig är en rollspelsbok i första hand en regelbok eller en bok som försöker att framhäva en värld. För mycket bilder leder till ett brus som tar bort koncentrationen från texten som ska förklara och formulera spelets substans. Så jag är positiv till rollspel som är mer sparsmakade när det kommer till det visuella, såsom OSR spel tenderar att vara.
Jag gillar egentligen både ock. Älskar den visuella explosionen i MÖRK BORG och CY_BORG. Men jag älskar också det sparsmakade, old-schooliga i t.ex. White Box. Det viktigaste för mig är nog att det finns en visuell identitet jag trivs med, men den behöver inte vara påkostad och superpolerad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar egentligen både ock. Älskar den visuella explosionen i MÖRK BORG och CY_BORG. Men jag älskar också det sparsmakade, old-schooliga i t.ex. White Box. Det viktigaste för mig är nog att det finns en visuell identitet jag trivs med, men den behöver inte vara påkostad och superpolerad.
I Sverige har vi väl också turen/oturen att flera av våra småskaliga spelskapare också råkar vara väldigt skickliga på det visuella och PR-mässiga? Så även när vi skapar något eget har vi ändå ett jämförelsematerial som är helt ouppnåeligt om man inte hyr in någon extern person.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
I Sverige har vi väl också turen/oturen att flera av våra småskaliga spelskapare också råkar vara väldigt skickliga på det visuella och PR-mässiga? Så även när vi skapar något eget har vi ändå ett jämförelsematerial som är helt ouppnåeligt om man inte hyr in någon extern person.
MB och CY_B är ju båda gjorda mer eller mindre uteslutande av tvåmannateam som enbart hyrt in korr och redaktör* (och översättare, så klart, om vi pratar den engelska utgåvan). Så de är väl om inte annat ett strålande exempel på vad man kan skapa med två kreatörer som samarbetar på lika villkor och skapar något som kan tävla med de stora företagen.

*om jag minns rätt
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
MB och CY_B är ju båda gjorda mer eller mindre uteslutande av tvåmannateam som enbart hyrt in korr och redaktör* (och översättare, så klart, om vi pratar den engelska utgåvan). Så de är väl om inte annat ett strålande exempel på vad man kan skapa med två kreatörer som samarbetar på lika villkor och skapar något som kan tävla med de stora företagen.

*om jag minns rätt
Utvecklar detta något. Fler rollspelsmakare borde fundera över modellen som STHLM KARTELL har skapat. Det är i princip ett konstnärskollektiv/dryckessällskap/kompisgäng med kreatörer av olika slag som gör saker tillsammans (och ibland på egen hand). Samlar man kreatörer under ett sådant paraply, och bygger samarbetena på delaktighet, så minskar också behovet av att anlita folk utifrån.

Det är som ett rollspelsmakarforum fast där man samarbetar med varandra, istället för att var och en sitter och fnular med sin egen grej.

Och det som kommer ur det där gänget är bland de coolaste grejorna som hänt i hobbyn på många år (tycker jag, alltså). MB, Death in Space, Alt NYC, Night Yeast, CY_B, etc.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Utvecklar detta något. Fler rollspelsmakare borde fundera över modellen som STHLM KARTELL har skapat. Det är i princip ett konstnärskollektiv/dryckessällskap/kompisgäng med kreatörer av olika slag som gör saker tillsammans (och ibland på egen hand). Samlar man kreatörer under ett sådant paraply, och bygger samarbetena på delaktighet, så minskar också behovet av att anlita folk utifrån.

Det är som ett rollspelsmakarforum fast där man samarbetar med varandra, istället för att var och en sitter och fnular med sin egen grej.

Och det som kommer ur det där gänget är bland de coolaste grejorna som hänt i hobbyn på många år (tycker jag, alltså). MB, Death in Space, Alt NYC, Night Yeast, CY_B, etc.
Det förutsätter ju att man har den kompetenskombinationen i sin umgängeskrets. Jag har själv inte någon större layout- och illustrationskompetens i min närhet, särskilt inte om det också ska vara folk som är intresserade av att skapa rollspel. Det kräver så att säga en viss lyckosam kombination.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Och de textilbaserade rollspelen är olyckligt få.
En väv, till lika del ett rollspel. En linneduk rikt dekorerad med detaljer som förklarar spelflödet och leder gruppen genom spel. Ett broderi som målar upp den värld genom vilken rollpersonerna vandrar. Även om jag själv ser hur orimligt det är så sprang något i mitt sinne vidare med denna tanke.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Det förutsätter ju att man har den kompetenskombinationen i sin umgängeskrets. Jag har själv inte någon större layout- och illustrationskompetens i min närhet, särskilt inte om det också ska vara folk som är intresserade av att skapa rollspel. Det kräver så att säga en viss lyckosam kombination.
Ja alltså vill man skapa en liknande konstellation så måste man ju vara beredd att lyfta blicken från sin omedelbara vänskapskrets. Det var ju inte som att alla i STHLM KARTELL kände varandra från första början. Så givetvis kan det kräva att man engagerar sig i att skapa ett sammanhang folk vill ansluta sig till.

Men det är ju sant för alla typer av sociala sammanhang eller kreativa samarbeten.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Typ, om jag skulle samla kompetens på det viset i min rollspelande umgängeskrets skulle det primära kreativa uttryckssättet utöver skrivande inte vara layout och illustration, utan sömnad. Och de textilbaserade rollspelen är olyckligt få.
Att illustrera ett rollspel illustrerat med inscannade broderier låter iofs svincoolt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
En väv, till lika del ett rollspel. En linneduk rikt dekorerad med detaljer som förklarar spelflödet och leder gruppen genom spel. Ett broderi som målar upp den värld genom vilken rollpersonerna vandrar. Även om jag själv ser hur orimligt det är så sprang något i mitt sinne vidare med denna tanke.
Fall of Magic finns ju. Det är inte en väv, men det är en rulle.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja alltså vill man skapa en liknande konstellation så måste man ju vara beredd att lyfta blicken från sin omedelbara vänskapskrets. Det var ju inte som att alla i STHLM KARTELL kände varandra från första början. Så givetvis kan det kräva att man engagerar sig i att skapa ett sammanhang folk vill ansluta sig till.

Men det är ju sant för alla typer av sociala sammanhang eller kreativa samarbeten.
Jo, i skrivsammanhang har jag också lyckats med det, tycker jag. Undrar om det kanske hör till att det är lättare att hitta folk med jobb i till exempel reklambranschen (som väl många kartellare, åtminstone bland de mer visuellt orienterade, varit involverade i?) i Stockholm än i Malmö?
 
Top