Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Jag funderar också på hur man betraktar spel som bärs fram av stora mängder tredjepartsmaterial. MÖRK BORG är ju ett exempel på ett spel där en del av framgången ligger i den stora och extremt aktiva community som har vuxit upp kring det, och där många producerar eget material till det. Finns det även där moraliska skyldigheter mellan spelskapare och skribenter? Eller är det snarare att betrakta som ett ömsesidigt gynnande förhållande? Jag lutar åt det senare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
För mig är rollspelsskrivandet oftast ett beställningsjobb. Det innebär att jag skriver något till en förläggare som har ett upparbetat varumärke och en tydlig idé om vad den vill ha. I den situationen ser jag min text som vilken konsultleverans som helst, de betalar mig och får en leverans som de får använda som de vill. Det är min text men det är inte mitt spel, så att säga.

Min ambition har varit att skriva för rollspel, inte att skriva en rollspelstext som gör mig rik.

Jag tror dessutom inte att mitt namn säljer fler ex av ett spel ... kanske att några av er här på forumet är nyfikna på vad jag åstadkommer, men det blir inga extra miljoner till Ligan för att just jag skriver Bittermarken. Om jag får gissa skulle de sälja fler ex om Erik Granström eller Pelle Nilsson t.ex. stod som författare men det handlar ju om rockstjärnor inom hobbyn och jag tror ändå inte att det handlar om miljoners extra som Ligan skulle tjäna. Det som Ligan tjänar "miljoner" på är deras arbete med att skapa Forbidden Lands och flera andra spel på engelska och sälja in dessa internationellt. Jag får vara med och bidra, men det tunga jobbet är gjort av Ligan redan, och det tunga jobbet fortsätter för Ligan efter att jag levererat min text.

Ta Bittermarken som exempel. Som en egen produktion hade jag kanske sålt 100 ex. Men då hade jag behövt lägga in en DoD-retroklon också. Och det hade inte sett så awsum ut, för jag har inte de resurser som Ligan har för grafik och tryck och tärningar och tygkarta och allting.

Så jag är nöjd med hur det funkar för mig. Andra tycker självklart annorlunda.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
För mig är rollspelsskrivandet oftast ett beställningsjobb. Det innebär att jag skriver något till en förläggare som har ett upparbetat varumärke och en tydlig idé om vad den vill ha. I den situationen ser jag min text som vilken konsultleverans som helst, de betalar mig och får en leverans som de får använda som de vill. Det är min text men det är inte mitt spel, så att säga.

Min ambition har varit att skriva för rollspel, inte att skriva en rollspelstext som gör mig rik.

Jag tror dessutom inte att mitt namn säljer fler ex av ett spel ... kanske att några av er här på forumet är nyfikna på vad jag åstadkommer, men det blir inga extra miljoner till Ligan för att just jag skriver Bittermarken. Om jag får gissa skulle de sälja fler ex om Erik Granström eller Pelle Nilsson t.ex. stod som författare men det handlar ju om rockstjärnor inom hobbyn och jag tror ändå inte att det handlar om miljoners extra som Ligan skulle tjäna. Det som Ligan tjänar "miljoner" på är deras arbete med att skapa Forbidden Lands och flera andra spel på engelska och sälja in dessa internationellt. Jag får vara med och bidra, men det tunga jobbet är gjort av Ligan redan, och det tunga jobbet fortsätter för Ligan efter att jag levererat min text.

Ta Bittermarken som exempel. Som en egen produktion hade jag kanske sålt 100 ex. Men då hade jag behövt lägga in en DoD-retroklon också. Och det hade inte sett så awsum ut, för jag har inte de resurser som Ligan har för grafik och tryck och tärningar och tygkarta och allting.

Så jag är nöjd med hur det funkar för mig. Andra tycker självklart annorlunda.
Jag törs påstå att om man är någon som faktiskt blir kontaktad för skrivjobb av andra än folk i ens kompiskrets så tillhör man nog en minoritet bland skribenter – och man är då nog också någon vars namn kan antas dra några extra köpare, i vart fall.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag funderar också på hur man betraktar spel som bärs fram av stora mängder tredjepartsmaterial. MÖRK BORG är ju ett exempel på ett spel där en del av framgången ligger i den stora och extremt aktiva community som har vuxit upp kring det, och där många producerar eget material till det. Finns det även där moraliska skyldigheter mellan spelskapare och skribenter? Eller är det snarare att betrakta som ett ömsesidigt gynnande förhållande? Jag lutar åt det senare.
Om andra producerar material helt självmant och självgående, och man låter dem använda ens varumärke och tjäna pengar på sina skapelser, känner jag inte att man som spelskapare har något som helst ansvar för att se till att de får betalt för sin arbetstid.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Om andra producerar material helt självmant och självgående, och man låter dem använda ens varumärke och tjäna pengar på sina skapelser, känner jag inte att man som spelskapare har något som helst ansvar för att se till att de får betalt för sin arbetstid.
Jo, det är ditåt jag också lutar. Men man kan ju också göra argumentet att samma ömsesidigt gynnande förhållande finns mellan till exempel mig och Helmgast.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Så här: Jag håller med. Om allt det som du säger. Konstnären har tränat, 250kr per bild är lite, det var bara små porträtt (vilket du iofs inte sa, men jag tycker det spelar in) etc.

Och jag menar också att min ribba är satt högt. Konstnären som tecknade mina bilder la på egen utsago lite drygt en timme på dem. Så då har han plötsligt en timlön på kanske 800 kr i timmen.

Så det handlar nog för mig om sweet spot:en mellan den kavlitet som jag behöver (det finns absolut bättre bilder än de som han tecknade på den tiden) och pris för mig som konsument och samma sweet spot gentemot time spent för den som tecknar. Det är som med allt annat, man har en känsla för vad man tycker en vara får kosta och sedan får man anpassa sin kvalitet efter det. H&M eller måttbeställt liksom. Tysk fläskfile på Willys eller hängmörad svensk från deli.

Och sedan får man leta efter den som kan leverera en kvalitet/pris-mix som man är nöjd med.
Man kan se det som ett timpris på 800kr/timmen.
Men det förutsätter att han har jobb varje timme och inte behöver lägga tid mellan jobb att hitta nya kunder, vara ikontakt med potentiella kunder, osv.

Jag tror att om vi vill att det ska finnas folk som ritar på heltid, som inte är de största namnen, så kanske vi måste räkna med att vi också bettalar lite för deras dötid mellan jobb så att de kan finnas redo när nästa beställare kommer.

Jag förstår att det sticker i ögonen för alla kreativa som är i branscher där de inte kan ha den lyxen.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jo, det är ditåt jag också lutar. Men man kan ju också göra argumentet att samma ömsesidigt gynnande förhållande finns mellan till exempel mig och Helmgast.
Ja kanske.
Men de äger väll varumärket Eon.
Medans du inte gör det.

Så teoretisk om eon skulle säljas för en stor summa pengar hade de tjänat på det, inte du.
Så om du skriver saker som ökar eons värde så får du inget av den kakan.

Sedan kan man kanske hävda att du får majoriteten av bokförsäljnings vinsten (om jag förstod ditt tidigare inlägg korrekt) i utbyte mot att du stärker eons varumärke.

Är det en fair deal?

Kanske, jag vet inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Ja kanske.
Men de äger väll varumärket Eon.
Medans du inte gör det.

Så teoretisk om eon skulle säljas för en stor summa pengar hade de tjänat på det, inte du.
Så om du skriver saker som ökar eons värde så får du inget av den kakan.

Sedan kan man kanske hävda att du får majoriteten av bokförsäljnings vinsten (om jag förstod ditt tidigare inlägg korrekt) i utbyte mot att du stärker eons varumärke.

Är det en fair deal?

Kanske, jag vet inte.
Samma sak gäller väl Mörk Borg och tredjepartsskaparna? De boostar ju också varumärkets värde. Jag tror det är svårt att delta i en levande community utan att göra det, och det är väldigt svårt att sätta ett värde på.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Samma sak gäller väl Mörk Borg och tredjepartsskaparna? De boostar ju också varumärkets värde. Jag tror det är svårt att delta i en levande community utan att göra det, och det är väldigt svårt att sätta ett värde på.
Om ett företag plockar in andras saker och gör officiella släpp av det känner jag att de tar på sig ett större ansvar att se till att det blir rättvist ekonomiskt. Men ja, är också inne på att så länge det inte går med någon massiv vinst måste så gott man kan inom rimliga gränser vara gott nog.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Samma sak gäller väl Mörk Borg och tredjepartsskaparna? De boostar ju också varumärkets värde. Jag tror det är svårt att delta i en levande community utan att göra det, och det är väldigt svårt att sätta ett värde på.
Ja så inte att världen utanför exemplet är rättvist.

Tredjepart saker är sin egen ormnäste av potentiella problem.
Jag tror inte det finns några problem gör i rollspelsbranchen (än?).
Men jag tänker på hur det i datorspelbranchen finns spel som inte hade överlevt utan sin moddings community och ändå behandlar alla moders som fullständig skit.



Pengar gör saker så komplicerat, jag önskar att folk bara kunde skapa, vara glada och inte behöva fundera på sådana här saker.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Man kan se det som ett timpris på 800kr/timmen.
Men det förutsätter att han har jobb varje timme och inte behöver lägga tid mellan jobb att hitta nya kunder, vara ikontakt med potentiella kunder, osv.

Jag tror att om vi vill att det ska finnas folk som ritar på heltid, som inte är de största namnen, så kanske vi måste räkna med att vi också bettalar lite för deras dötid mellan jobb så att de kan finnas redo när nästa beställare kommer.

Jag förstår att det sticker i ögonen för alla kreativa som är i branscher där de inte kan ha den lyxen.
Det känns lite som vi pratar om olika personer här. Jag har nog i mitt huvud aldrig tänkt att illustratören som jag anlitar har det som uttalat yrke, troligen mer som ett extraknäck eller ett detlidsjobb. Har man det som enda inkomst så förstår jag absolut argumenten.

Jag har sett Vitulv framför mig i detta och jag tror han pratade om han investerade 20h av sin fritid för att göra jobbet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Om det är så att det är ett stort problem att illustratörer är mer avlönade än andra i rollspelsbranschen (jag har inte tillräckligt insyn för att veta om det verkligen är så, men det verkar ju som att åtminstone en del anser det) så tror jag att det enda alternativet (om man inte vill använda sig av AI-konst vilket jag förstår att man inte vill) är att sänka kraven på illustrationer. Jag fattar verkligen att illustratörer inom rollspel tar mycket betalt, illustrationerna är ju verkligen toksnygga! Jag undrar ibland om många inte stirrat sig blinda på hur sjukt bra illustrationerna är då standarden är så hög. Att försöka övertala samma illustratörer till att ta mindre betalt tror jag är omöjligt. Hade jag varit i deras skor hade jag helt enkelt tackat nej i så fall och tagit jobb i andra branscher som betalar sig. Jag tror det hade varit samma om jag ville ge ut ett rollspel, men jag vill inte skriva det själv så jag tar kontakt med en professionell copywriter och ber hen skriva något utefter mina minnesanteckningar. Den personen hade nog med all rätt begärt ganska mycket betalt.

En annan skillnad på illustratör och skribent är vilken stor frihet man har i sitt utövande. Jag kan ta mig själv som exempel när jag skriver för Neotech Edge (och detta ska INTE tolkas som att jag får dåligt betalt eller så, detta handlar om vilka förutsättningar man har för sitt arbete). Jag hade börjat skissa på ett rollspel som skulle utspela sig i ett cyberpunkigt Somalia. @ripperdoc frågade om jag inte ville skriva detta till Neotech Edge istället, vilket jag tyckte skulle vara awesome. Jag har inte behövt förhålla mig till en deadline, det blir klart när det är klart. Jag har fått otroligt fria händer vad gäller innehåll. Och även fått fria händer gällande antalet sidor (just nu är det uppe i över 100). Jag tänker mig att illustratörer inte har samma typ av frihet när de ombeds illustrera ett verk och detta är också någonting som ska värderas tycker jag. Sen vet jag att många skribenter har lite snävare ramar att jobba efter, men då tycker jag att det inte riktigt går att säga att illustratörer för såhär mycket betalt och skribenter för såhär mycket betalt. Utan det handlar ju även om vilken “slags” skribent man är.

Hursomhelst, jag tror att den enda möjligheten att göra nivåerna jämnare mellan skribenter och illustratörer är att sänka kraven på illustrationer. @Vitulv har gett en del exempel på illustratörer på Drivethrough RPG som tillhandahåller billiga bilder. Jag själv skulle absolut kunna göra det om någon skulle fråga. Och jag är säker på att det finns många glada amatörer inom hobbyn som skulle kunna tänka sig att illustrera för en väldigt billig penning om detta skulle innebära att de får illustrera ett spel de gillar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Jag tror dessutom inte att mitt namn säljer fler ex av ett spel ... kanske att några av er här på forumet är nyfikna på vad jag åstadkommer, men det blir inga extra miljoner till Ligan för att just jag skriver Bittermarken. Om jag får gissa skulle de sälja fler ex om Erik Granström eller Pelle Nilsson t.ex. stod som författare men det handlar ju om rockstjärnor inom hobbyn och jag tror ändå inte att det handlar om miljoners extra som Ligan skulle tjäna. Det som Ligan tjänar "miljoner" på är deras arbete med att skapa Forbidden Lands och flera andra spel på engelska och sälja in dessa internationellt. Jag får vara med och bidra, men det tunga jobbet är gjort av Ligan redan, och det tunga jobbet fortsätter för Ligan efter att jag levererat min text.

Ta Bittermarken som exempel. Som en egen produktion hade jag kanske sålt 100 ex. Men då hade jag behövt lägga in en DoD-retroklon också. Och det hade inte sett så awsum ut, för jag har inte de resurser som Ligan har för grafik och tryck och tärningar och tygkarta och allting.
Det här är nog i huvudsak min syn också. De flestas namn (inklusive mitt) säljer inte alls, annat än för dem som nog ändå skulle köpt spelet. Jag vågar inte svara på om mina få överenskommelser varit schyssta (fast jag har inte personligen känt mig missnöjd) men i grunden är det svårt att se att i alla fall mitt skrivande skulle kunna omsättas till något värt pengar utan bolagets omfattande input i form av regelmakande, layout, bilder, varumärke och marknadsföring.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har sett Vitulv framför mig i detta och jag tror han pratade om han investerade 20h av sin fritid för att göra jobbet.
Jag vill bara göra ett litet förtydligande, och det är att jag tar tjugo timmar på mig för en lite större kartillustration. Det betyder dock inte att just det timantalet är någon sorts standard. Min teckningsstil bygger på att den är dels handritad, och dels väldigt pillig och detaljerad. Det gör att mina bilder tar lång tid att göra - det ligger liksom i stilens natur.

Det finns massor av illustratörer som har en stil (eller för den delen skicklighet) som medger att de kan rita mycket snabbare, och det påverkar alldeles säkert deras timpriser/slutpriser.

Det är bland annat därför det är så svårt att uppskatta vad en bild kostar. Det hänger dels på hur lång tid den tar att göra (eftersom de flesta människor värderar sin tid) men också på illustratörens stil och skicklighet vilket påverkar både efterfrågan och tid. Efterfrågan spelar givetvis roll, för en illustratör som får fler förfrågningar än vad han eller hon hinner leverera kommer (sannolikt) prioritera jobb som ger bra betalt före de som ger sämre.

De som beställer bilder av mig är ofta sådana som jag uppfattar är väldigt bestämda i att det är just min stil de vill ha, och har ganska god förståelse för att den är tidskrävande och dyr. Sedan finns det även de som får en liten chock när jag lämnar prisförslag, men när jag pratar med dem så visar det sig att de helt har underskattat hur lång tid min typ av bilder tar att rita. De ser framför sig något i stil med Nissexemplet tidigare i tråden, och då är det klart att man inte hade föreställt sig att behöva betala så mycket.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag vill bara göra ett litet förtydligande, och det är att jag tar tjugo timmar på mig för en lite större kartillustration. Det betyder dock inte att just det timantalet är någon sorts standard. Min teckningsstil bygger på att den är dels handritad, och dels väldigt pillig och detaljerad. Det gör att mina bilder tar lång tid att göra - det ligger liksom i stilens natur.

Det finns massor av illustratörer som har en stil (eller för den delen skicklighet) som medger att de kan rita mycket snabbare, och det påverkar alldeles säkert deras timpriser/slutpriser.

Det är bland annat därför det är så svårt att uppskatta vad en bild kostar. Det hänger dels på hur lång tid den tar att göra (eftersom de flesta människor värderar sin tid) men också på illustratörens stil och skicklighet vilket påverkar både efterfrågan och tid. Efterfrågan spelar givetvis roll, för en illustratör som får fler förfrågningar än vad han eller hon hinner leverera kommer (sannolikt) prioritera jobb som ger bra betalt före de som ger sämre.

De som beställer bilder av mig är ofta sådana som jag uppfattar är väldigt bestämda i att det är just min stil de vill ha, och har ganska god förståelse för att den är tidskrävande och dyr. Sedan finns det även de som får en liten chock när jag lämnar prisförslag, men när jag pratar med dem så visar det sig att de helt har underskattat hur lång tid min typ av bilder tar att rita. De ser framför sig något i stil med Nissexemplet tidigare i tråden, och då är det klart att man inte hade föreställt sig att behöva betala så mycket.
Som lite kuriosa kan jag nämna förlaget som hörde av sig med en jättebeställning där de ville ha i runda slängar sjuttio individuella illustrationer. När jag förklarade att det i så fall skulle bli ett heltidsjobb för mig i flera månaders tid blev de arga och sa att jag skulle sluta rita för hand och börja med Procreate istället.

Så det blev inget med det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Angående just Nils Gullriksson så vill jag minnas att @Mekanurg i boken om Äventyrsspel berättade att Nils hade en ovanligt stor talang för att låta bilden ”växa” fram av sig själv, att han började teckna en hand exempelvis och sen växte bilden fram därutefter på ren spontanitet. Många andra tecknade (inklusive jag själv) måste skissa först, och det kan bli ganska många skisser innan man kommer på ett motiv man är helt nöjd med.
 
Top