Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det här känns som en beef just du har med ett specifikt förlag. Vore det inte bättre att den diskussionen tas internt? Den är ju inte på något sätt representativ för hur någon annan känner.
Hur vet du det? Att du är nöjd behöver inte betyda att alla andra är det.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Det här känns som en beef just du har med ett specifikt förlag. Vore det inte bättre att den diskussionen tas internt? Den är ju inte på något sätt representativ för hur någon annan känner.
Jag vet inte om det handlar om ett specifikt förlag eller inte men jag håller till hundra procent med om att om man drar in miljonbelopp så måste man ge sina medarbetare och leverantörer skälig ersättning. Känns weird att inte hålla med där?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag vet inte om det handlar om ett specifikt förlag eller inte men jag håller till hundra procent med om att om man drar in miljonbelopp så måste man ge sina medarbetare och leverantörer skälig ersättning. Känns weird att inte hålla med där?
Nu läste ju jag det som ett svar på det jag skrev precis ovan. Det kanske inte var så det avsågs, men jag tyckte det var lite onödigt att dra tillbaka tråden till det rätt uppenbara. Det finns väl ingen som inte har hållit med om det? Men vi behöver kanske inte upprepa det 10ggr var?

Klart det handlar om ett specifikt förlag. Det finns ju bara ett, och det råkar väl vara det som Oscar skrivit för.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Det är såklart ok att jobba gratis med grejer. Men det är inte ok att slentrianmässigt förutsätta att andra ska jobba gratis med ens projekt.
Problemet är väl kanske snarare det motsatta. Eftersom man just inte kan förutsätta detta, utan har en gnutta skam i kroppen, så finns det en hel del talang som går outnyttjad. Om jag jobbar på ett rollspel kanske jag skulle vilja att person X skrev avsnitt Y för att jag vet att hen är väldigt bra på Y-iga grejer, men eftersom jag inte har några pengar att betala X med så kommer jag inte göra det utan måste skriva Y själv, varför produkten eventuellt blir sämre än den hade kunnat vara.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Nisse fick lära sig rita också. Det tog tid. Dessutom hade (har!) han ett eget varumärke. Han är Nisse. Det är värt mycket. 250 kr för en bild som ska användas i en tryckt produkt betraktar jag som ett riktigt uselt arvode. Även på 90- eller 00-talen. Du hade i princip lika gärna kunnat erbjuda en fika.
Så här: Jag håller med. Om allt det som du säger. Konstnären har tränat, 250kr per bild är lite, det var bara små porträtt (vilket du iofs inte sa, men jag tycker det spelar in) etc.

Och jag menar också att min ribba är satt högt. Konstnären som tecknade mina bilder la på egen utsago lite drygt en timme på dem. Så då har han plötsligt en timlön på kanske 800 kr i timmen.

Så det handlar nog för mig om sweet spot:en mellan den kavlitet som jag behöver (det finns absolut bättre bilder än de som han tecknade på den tiden) och pris för mig som konsument och samma sweet spot gentemot time spent för den som tecknar. Det är som med allt annat, man har en känsla för vad man tycker en vara får kosta och sedan får man anpassa sin kvalitet efter det. H&M eller måttbeställt liksom. Tysk fläskfile på Willys eller hängmörad svensk från deli.

Och sedan får man leta efter den som kan leverera en kvalitet/pris-mix som man är nöjd med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det är jag inte alls säker på. Jag tänker inte gå in på detaljer eftersom de rör andra.
Ok, det är möjligt. Rör det sig om något mer utbrett så är det såklart ett problem. Men jag tror inte, vilket är min poäng, att det är ett problem med (den svenska) branschen i sig.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Ok, det är möjligt. Rör det sig om något mer utbrett så är det såklart ett problem. Men jag tror inte, vilket är min poäng, att det är ett problem med (den svenska) branschen i sig.
Bra att du erkänner att det kan vara ett problem. För det är ett problem. Som jag skrev ovan, så tycker jag inte att man i rena hobbyprojekt ska sitta och kräva höga ersättningar för spel som drar in småpengar. Men att skrivna kontrakt är bra även där är möjligen en lärdom som jag hoppas kan spridas från den här tråden. Folk som ännu är nya skribenter och/eller utgivare kanske läser detta någon gång.

Jag tror att många (även jag) drar sig för att prata pengar. Men jag tror att fler behöver göra det. Kanske särskilt när gränsen mellan hobby och affärer blir flytande. Det är lätt hänt att ett övertramp bara passerar.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Jag funderar lite på det här med vad som räknas som "egna" kontra "andras" projekt. Typ, när jag skriver för Eon, är det "egna" eller "andras" projekt? Exemplet för den bok jag nyligen gav ut såg ut såhär, från ax till limpa:
Jag fick en idé på att skriva om vättar, eftersom jag hade idéer om deras kultur och liknande. Jag slängde ihop en text och frågade Anton på Helmgast om det kanske kunde bli en artikel eller något. Svaret blev att om jag inkluderade troll också så kunde det kanske ges ut som en bok.
Jag skriver. Merparten av det jag skriver är sådant jag själv tycker borde finnas med i Eon, och enbart en bit (äventyret) är lite motigt.
Jag bollar idéer med Per, illustratören. Detta resulterar i en uppsättning bilder där jag har haft närmast fullständig kreativ frihet i fråga om vad jag beställer.
Speltest, redaktion och korr sker. Anton layoutar.
Boken kickstartas och ges ut.
Efter att fasta kostnader (tryck, illustrationer) och overheadkostnader (drift av hemsida, webbutik, etc) dragits av får projektgruppen 70% av överskottet, vilket sedan fördelas mellan de som jobbat på boken och inte tidigare fått betalt (som till exempel illustratören har fått). I det här fallet är skrivandet i väldigt hög grad mitt, så den absolut största delen går nog till mig.

Jag får intrycket att till exempel @Dilandau har uppfattningen att det är mycket mer centralstyrt vad som skrivs? Typ, att ledningen redan har en idé om vilken bok som ska skrivas och vad den ska innehålla, och sedan hämtar in någon som ska göra det? Som synes är processen avsevärt mer skribentledd – det är min idé som styr vilken bok som ska ges ut, så det är inte i särskilt hög grad någon annans projekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Bra att du erkänner att det kan vara ett problem. För det är ett problem. Det är ett steg framåt. Som jag skrev ovan, så tycker jag inte att man i rena hobbyprojekt ska sitta och kräva höga ersättningar för spel som drar in småpengar. Men att skrivna kontrakt är bra även där är möjligen en lärdom som jag hoppas kan spridas från den här tråden.
Du behöver inte vara nedlåtande. Jag går inte runt med skygglappar. Men kanske är mitt perspektiv, som kreativ professionell i en bransch med betydligt större ekonomi, något färgad. Jag skulle säga att det stora flertalet av de som ägnar sig åt rollspel med Sverige inte blåser, och inte blir blåsta, av någon. Kontrakt tycker jag är viktigt och att om det finns vinst ska såklart alla inblandade få del av kakan.

Men kanske behöver vi inte dra den här tråden tillbaka till det hela tiden utan kanske tillåta andra perspektiv med?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
De flesta av oss skriver ju spaltmeter oavlönat på det här forumet... :)
Fast frågan är hur många av oss som gör det som hobby, hur många som är avlönade av Big Roleplay…

…och hur många av oss som mer gör det som något slags avancerat självskadebeteende =)

(EDIT: För förtydligande: Det senare var alltså tänkt som ett slags känga mot mig själv och min oförmåga att låta folk ha fel på internet. Inte mot någon annan.)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Du behöver inte vara nedlåtande. Jag går inte runt med skygglappar. Men kanske är mitt perspektiv, som kreativ professionell i en bransch med betydligt större ekonomi, något färgad. Jag skulle säga att det stora flertalet av de som ägnar sig åt rollspel med Sverige inte blåser, och inte blir blåsta, av någon. Kontrakt tycker jag är viktigt och att om det finns vinst ska såklart alla inblandade få del av kakan.

Men kanske behöver vi inte dra den här tråden tillbaka till det hela tiden utan kanske tillåta andra perspektiv med?
Du och jag kommer inte överens. Jag skulle kunna skriva massor om hur jag uppfattar dig, men avstår. Har sagt mitt i den tråden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ska man vara lite mer seriös och lyfta nya perspektiv så har vi ju inte diskuterat upphovsrätt än. En orsak till att jag tycker att det är ok att skriva utan att få lön är att vi äger upphovsrätten till våra texter. Det är för mig mycket mer värt än 1500kr i arvode eller vad det nu kan vara. Texten är min. Vill jag ge ut Kopparhavets hjältar i en framtid där Helmgast inte längre vill eller kanske har lagt ner eller sålts eller vad det kan vara så har jag spelet kvar. Jag kan ge ut det igen, under eget namn eller med annat förlag.

Som formgivare säljer jag aldrig min upphovsrätt. Gör jag det så är det för sex siffriga belopp.

Där tycker jag nog att sparförlag kunde vara mer generösa. För det är något som kan bli väldigt lukrativt att sitta på. Redan producerad text. Ingen av oss som skrev ex Spelarboken till MUA fick något när den nu har givits ut igen. Jag bryr mig inte det minsta. Jag tycker att det är roligare att boken finns än att det inte gör det, men principiellt/etiskt skulle jag kunna bygga ett case kring det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag funderar lite på det här med vad som räknas som "egna" kontra "andras" projekt.
Ja, det där är rätt speciellt i den här branschen – och skiljer sig nog mycket mellan projekt också.

Gabbie och Moa skrev ju (större delen av) sina Kutuluäventyr innan jag ens hörde av mig. Större delen av skrivandet var alltså helt drivet av dem – jag hörde mest av mig och frågade ifall de ville samarbeta kring att göra produkter av dem.

När jag skrev Universums Öde var det visserligen Daniel som hörde av sig – men det gjorde han ju för att han visste att jag gått i UÖ-rollspelstankar i åratal och var ett stort fan.

När jag skrev en zonsektor till Fria Ligan var det de som hörde av sig, och det var mer av en traditionell "beställning".

Så i de fall jag varit inblandad i textproduktion till annans spel så har det varit hela spektrat från "texten skrevs helt utan inblandning eller ekonomiska incitament från köparen" till "ren traditionell beställning".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ja, det där är rätt speciellt i den här branschen – och skiljer sig nog mycket mellan projekt också.
Jag tror inte att det är speciellt för den här branschen. Det är väldigt sällan som ett företag kan ge en brief på vad de vill ha när de anlitar någon kreativ konsult eller vad vi ska kalla det. Det finns säkert branscher där man vet exakt, men det ligger lite i sakens natur att den kreative får vara kreativ. Det är inte alls ovanligt att projekt börjar med en idé på exakt det viset.

Och det är inte sällan så att det är dessa som tjänar minst på hela projektet med :)

Överlag är ju detta inte ett problem som är unikt för rollspelsskribenter, i den mån det är ett problem (vilket vi har vissa skäl att anta att det inte behöver vara). Det gäller de flesta frilansare. Skulle tro, utan att ha någon som helst aning, att ex filmbranschen är hårt drabbad av detta. Många människor som "får lov" att vara med men där vinsten kan vara enorm. Som sagt, rollspel ser ju inte riktigt ut så...
 
Top