Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
En sak jag som jobbat med att skriva en del måste erkänna är att jag är både sämre och långsammare när jag inte tar betalt.
Tex skulle jag inte kunnat motivera att blädra igenom Don Rosas samlade och LÄSA allt om pengabingen och Björnligan om jag hade haft timlön när vi gjorde Night Yeast. Men jag hade nog levererat ett 30% tightare material på aningen bättre engelska. Det var dock betydligt roligare så hår.

Så ett passionsprojekt och ett löne-projekt ser jag som ganska olika grejer på det settet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag vill återigen betona att detta inte är rollspelsföretagens fel; alla företag jag jobbat för i branschen har gjort sitt yttersta för att kompensera mig så skäligt de kunnat. Det är snarare, som tidigare sagts, en issue med hur illustrationer och tecknare värderas och hur deras insats anses påverka försäljningen.
Är det din uppfattning att illustratörerna som levererat bilder till de spelen du jobbat med (Eon och Neotech? Rätta mig om jag har fel) har fått för mycket betalt, eller att skribenterna har fått för lite betalt?

Om det inte är rollspelföretagens fel, vems fel är det då? (om någons, alltså)
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Det är snarare, som tidigare sagts, en issue med hur illustrationer och tecknare värderas och hur deras insats anses påverka försäljningen.
Förstår jag dig rätt, menar du att illustratörers insats inte påverkar försäljningen speciellt mycket? Jag tänker nämligen att spel som enbart är text inte direkt sticker ut som några storsäljare i butikshyllan. Illustrationerna, i synnerhet omslaget, är en extremt viktig dragkrok till att få folk intresserade och vilja köpa ett spel samt att sälja in en känsla och atmosfär. Text gör självklart också detta, att säga annat vore befängt, men det är många gånger långsammare på det än bild och har en högre tröskel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Om man inte har råd att betala människor ett rimligt arvode, så får man kanske sänka ambitionsnivån på sitt lilla projekt.

Inte OK att utgå från att att folk ska jobba till underpris åt en.
Det är klart det är ok att folk skriver, ritar med mera för inget. Det här är en hobby och vi gör saker för att det är kul. De stora företagen bryr sig om pengar i guess, men normala skapare borde inte bry sig. Det bästa vore antagligen att helt ta ut pengar ur rollspel, men där är vi inte och kommer realistiskt inte hamna i vårt samhälle.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag är inte säker på den här ofta upprepade klyschan att pengar suger glädjen ur kreativiteten. Jag har nu i exakt ett år fått 28000 i månaden för att vara kreativ 40 timmar i veckan. Ibland har det varit tungt och frustrerande, sure, men det har mitt tidigare arbete med rollspel också varit. För det mesta har det varit underbart.
De flesta kreativa har ju inte fast anställning ytan är frilansare som får kämpa för att gå runt. Men naturligvis är det inget problem om ens företag går bra. Som sagt har jag varit kreativ i 20 år utan större bekymmer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Är det din uppfattning att illustratörerna som levererat bilder till de spelen du jobbat med (Eon och Neotech? Rätta mig om jag har fel) har fått för mycket betalt, eller att skribenterna har fått för lite betalt?

Om det inte är rollspelföretagens fel, vems fel är det då? (om någons, alltså)
Jag skulle nog säga att det är en fråga om de rent strukturella skillnaderna som beskrivits tidigare, där illustratörer har fler potentiella arbetsköpare och därför kan ställa andra krav.

Något som jag däremot inte tror har lyfts är att rollspelsskribenters kunskap är mycket met begränsad till vissa spel. Det finns en handfull spel jag skulle känna mig bekväm med att skriva något till, men i de flesta fall är jag obekant med spelvärld, regler och liknande. Jag kan inte säga "om jag inte får mer betalt för att skriva till Eon skriver jag till Svärdets sång istället" – för det är mycket mer av en instegströskel att byta spelvärld och regelsystem på det viset. Illustratörer är inte på samma vis beroende av att kunna materialet, och kan därför vara mer lättrörliga och ställa fler krav.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Men grejen är ju att några få aktörer (i Sverige) drar in miljoner på sina spel. Då är det rimligt att deras skribenter (även frilans) får ordentligt betalt. Samtidigt finns det också andra betydligt mindre aktörer. De som börjar skriva för dem vet rimligen att det inte rör sig om några stora pengar. Drar ett spel in mindre än 10 000 kr är det inte mycket att gaffla om. Visst kan det vara bra att ha ett kontrakt då också (om spelet skulle gå överraskande bra, vilket det kan göra, särskilt om det ges ut på engelska), men att kräva höga skribentarvoden blir märkligt i ett renodlat hobbyprojekt som inte drar in pengar. Att dra hela branschen över en kam rent ekonomiskt funkar inte eftersom de ekonomiska kontrasterna är så stora. Det är miljoner mot hundralappar.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag skulle säga att ett problem är att branschen inte sällan är konservativ. Givetvis hade Eon* kunnat sälja betydligt mer men det skulle kräva att alla inblandade skulle börja betrakta det som en startup med mycket jobb, höga kostnader initialt m.m. Men översätt det till engelska, uppdatera bilder och layout (för att matcha förväntningar och visa att det är något nytt), jobba på att bli ett namn (Eon är Sveriges största rollspel, av utgivaren till KULT etc). Gör EON till något supercoolt. Sveriges svar på GRRM!

Kan FL om sätta tiotals miljoner kan Helmgast göra det. Eller någon annan. Det fina med en hobby med en stor dominerande gigant är att kunderna redan finns. Det räcker med att få 1% av D&D-spelare intresserade så är man hemma. Och garanterat vill 1% av alla D&D-spelare egentligen spela något som mer liknar EON.

Men detta kräver ju en massa jobb och osäkerhet och tålamod och pengar.

Det är helt enkelt lättare att i godan ro skapa hemma på lediga stunder. Och kanske är det i detta ljus "klyschan" om att pengar suger glädjen ur kreativiteten ska ses?

*Som exempel eftersom det är ett stort spel från ett förlag som vet vad de gör.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag fick min syn på illustratörer skadad sent 80-tal någon gång. Jag har blivit bättre men det smärtar mig att erkänna att jag inte helt återhämtat mig.

Jag var på något konvent i Stockholm och hade glädjen att se Nisse Gulliksson doodla. Jag var en liten blyg pajsare stod mest storögt och tittade och tittade på när han producerade alster efter alster. Någon person inne i halvcirkeln såg att jag stod och tvinnade fingrarna och frågade "Vad skulle du vilja ha ritat då?" och jag pep fram "En ung magiker med en ganska kort stav" varpå den unge mannen inne i cirkeln gastade "Öh Nisse, rita en ung magiker med en stav!".

Jag reserverar mig för att min tidsuppfattning kan vara lite stukad men jag hävdar att på mindre än fem minuter så tecknade han upp en riktigt snygg magiker som därtill pyntades upp med lite grejor i bakgrunden, de senare lite skissartade men magikern var i mitt tycke väl i klass med de illustrationer som var i DoD-84. På typ fem minuter.

Jag vet och förstår att det finns många skillnader mellan detaljrikedom, kvalitet, hur fort personer arbetar, vilken input man skall kunna ge, kreativ frihet och så vidare och så vidare, men för mig med ovanstående skada så finner jag ganska ofta att jag hamnar i att bilder känns dyra. Varför tar det 20h att gör en bra bild när Nisse gjorde en bra på 5 min och skulle kunna gjort en fantastisk på en halvtimme? Är den då så bra att jag skall acceptera att betala 250 kr/h för den? För mig (som iofs då skall sägas inte är särskilt engagerad att ge ut mina alster) blir svaret oftast nej.

Jag har beställt bilder en gång på sent 00-tal. Jag tycke det skulle kunna vara kul att ha karaktärsporträtt till några av mina SLPs till ett litet projekt så jag beställde fyra bilder av en kille i tyskland. Jag betalade ca 250 per bild och fick tre 1/3-korpps och ett helfigur i ungefär samma stil som Nisses bilder (skickade några av dem som referens) fast med en hel del bakgrund tecknat också. Det var en rätt okej investering.

Så i korthet så tycker jag illustratörer absolut skall ha betalt, men kanske inte så mycket. Men sedan är det en marknadsekonomi. Det kostar vad det kostar och man får vad man betalar för.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Om man inte har råd att betala människor ett rimligt arvode, så får man kanske sänka ambitionsnivån på sitt lilla projekt.

Inte OK att utgå från att att folk ska jobba till underpris åt en.
Din beskrivning av dynamiken i rollspelsskrivande är väldigt främmande från vad jag har upplevt. Jag har inte upplevt att skribenter i särskilt hög grad rekryteras för att jobba på någon annans "lilla projekt" (jeez, du vill verkligen låta förolämpande och avfärdande här), utan snarare att det är skribenterna själva som är drivande i att besluta villa projekt de ska ägna sig åt, varpå företaget beslutar att ge ut det inom ramarna för ett visst spel.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag fick min syn på illustratörer skadad sent 80-tal någon gång. Jag har blivit bättre men det smärtar mig att erkänna att jag inte helt återhämtat mig.

Jag var på något konvent i Stockholm och hade glädjen att se Nisse Gulliksson doodla. Jag var en liten blyg pajsare stod mest storögt och tittade och tittade på när han producerade alster efter alster. Någon person inne i halvcirkeln såg att jag stod och tvinnade fingrarna och frågade "Vad skulle du vilja ha ritat då?" och jag pep fram "En ung magiker med en ganska kort stav" varpå den unge mannen inne i cirkeln gastade "Öh Nisse, rita en ung magiker med en stav!".

Jag reserverar mig för att min tidsuppfattning kan vara lite stukad men jag hävdar att på mindre än fem minuter så tecknade han upp en riktigt snygg magiker som därtill pyntades upp med lite grejor i bakgrunden, de senare lite skissartade men magikern var i mitt tycke väl i klass med de illustrationer som var i DoD-84. På typ fem minuter.

Jag vet och förstår att det finns många skillnader mellan detaljrikedom, kvalitet, hur fort personer arbetar, vilken input man skall kunna ge, kreativ frihet och så vidare och så vidare, men för mig med ovanstående skada så finner jag ganska ofta att jag hamnar i att bilder känns dyra. Varför tar det 20h att gör en bra bild när Nisse gjorde en bra på 5 min och skulle kunna gjort en fantastisk på en halvtimme? Är den då så bra att jag skall acceptera att betala 250 kr/h för den? För mig (som iofs då skall sägas inte är särskilt engagerad att ge ut mina alster) blir svaret oftast nej.

Jag har beställt bilder en gång på sent 00-tal. Jag tycke det skulle kunna vara kul att ha karaktärsporträtt till några av mina SLPs till ett litet projekt så jag beställde fyra bilder av en kille i tyskland. Jag betalade ca 250 per bild och fick tre 1/3-korpps och ett helfigur i ungefär samma stil som Nisses bilder (skickade några av dem som referens) fast med en hel del bakgrund tecknat också. Det var en rätt okej investering.

Så i korthet så tycker jag illustratörer absolut skall ha betalt, men kanske inte så mycket. Men sedan är det en marknadsekonomi. Det kostar vad det kostar och man får vad man betalar för.
Nisse fick lära sig rita också. Det tog tid. Dessutom hade (har!) han ett eget varumärke. Han är Nisse. Det är värt mycket. 250 kr för en bild som ska användas i en tryckt produkt betraktar jag som ett riktigt uselt arvode. Även på 90- eller 00-talen. Du hade i princip lika gärna kunnat erbjuda en fika.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag reserverar mig för att min tidsuppfattning kan vara lite stukad men jag hävdar att på mindre än fem minuter så tecknade han upp en riktigt snygg magiker som därtill pyntades upp med lite grejor i bakgrunden, de senare lite skissartade men magikern var i mitt tycke väl i klass med de illustrationer som var i DoD-84. På typ fem minuter.

Jag vet och förstår att det finns många skillnader mellan detaljrikedom, kvalitet, hur fort personer arbetar, vilken input man skall kunna ge, kreativ frihet och så vidare och så vidare, men för mig med ovanstående skada så finner jag ganska ofta att jag hamnar i att bilder känns dyra. Varför tar det 20h att gör en bra bild när Nisse gjorde en bra på 5 min och skulle kunna gjort en fantastisk på en halvtimme? Är den då så bra att jag skall acceptera att betala 250 kr/h för den? För mig (som iofs då skall sägas inte är särskilt engagerad att ge ut mina alster) blir svaret oftast nej.
Alla är inte Nisse.

Och de som är Nisse har lagt en hiskelig massa obetald tid på att bli Nisse.

Jag jobbar ju med en Nisse till Rotsystem – Steven Austin jobbar väldigt, väldigt fort åtminstone med vissa bilder. Och detaljrikt. Och snyggt. Han får ganska bra timlön av mig, även om jag också vet att jag får snälle-priset. Men jag är också medveten om att jag inte betalar bara för arbetstiden på den aktuella bilden, utan för all den tid han spenderat på att bli sådär snabb och bra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det är klart det är ok att folk skriver, ritar med mera för inget. Det här är en hobby och vi gör saker för att det är kul. De stora företagen bryr sig om pengar i guess, men normala skapare borde inte bry sig. Det bästa vore antagligen att helt ta ut pengar ur rollspel, men där är vi inte och kommer realistiskt inte hamna i vårt samhälle.
Det är såklart ok att jobba gratis med grejer. Men det är inte ok att slentrianmässigt förutsätta att andra ska jobba gratis med ens projekt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Om man inte har råd att betala människor ett rimligt arvode, så får man kanske sänka ambitionsnivån på sitt lilla projekt.

Inte OK att utgå från att att folk ska jobba till underpris åt en.
Alternativt så kan man strunta i att anlita en illustratör, och gå på public domain-bilder och AI-genererade bilder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men hörrni, hur många av oss som faktiskt skriver spel utan någon fet nöjd är missnöjda? Den här tråden känns mest som folk som inte skriver som tycker att vi får för lite. Herregud, jag har spelat musik i hela mitt liv, haft gigg och skit och slitit. Jag har tjänat extremt lite på detta. Det har, utan att jag ens behöver fundera, enbart utgört en kostnad. En ganska hög kostnad...

Jag behöver liksom inte tips på hur jag ska tjäna pengar, eller hur jag ska boka gigg som drar in pengar. Jag bryr mig inte. Inte det minsta. Det är samma med spel. Att vi ger ut de spel vi skriver beror främst på att det är så enkelt att ge ut spel idag. Vi sliter inte, lever på brödsmulor och kämpar för att sätta mat på bordet. Att skriva spel är som att sitta framför brasan och läsa en bok framför brasan, eller gå en promenad en vacker höstdag, eller knyppla, eller spela boule, eller ta en bärs med en kompis eller vad som helst. Jag gör massor av saker utan att kräva betalt.

Vet inte riktigt varför den här tråden får så många svar eller varför alla som inte skriver tycker att det verkar vara ett problem. För det är det inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det känns onekligen som ett ämne som river upp många känslor. Skribenter känner sig förfördelade när illustratörer får bättre betalt. Illustratörer känner sig dissade när skribenter beter sig som om bilder är ett utanpåverk på det som egentligen är viktigt, texten. Vissa personer kanske hyser ett särskilt ogillande mot vissa spel eller företag, rätt eller orätt, och vill att dessa ska framstå som särskilt orättvisa eller dåliga i sammanhanget. Själv blir jag mest deppig och känner mig som en feg och dilettantisk skribent som varken kan eller vill stå upp för mitt värde, eller kanske inte har något värde alls.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är rimligt att de som drar in miljonbelopp ger sina medarbetare skälig ersättning.
Det här känns som en beef just du har med ett specifikt förlag. Vore det inte bättre att den diskussionen tas internt? Den är ju inte på något sätt representativ för hur någon annan känner.
 
Top