Ändlös väg

Carolina tittar mot Alexander i hopp om att han kan programmering. "Jag kan skjuta, men behöver ett gevär. Fan, det här är ju helt idiotiskt, det måste ju gå att komma loss, att komma ut om vi kom in!" Carolina kliver åt sidan, öppnar champagnen och sveper en klunk.

”Procedu…? Vad betyder det? Att vägarna ändras hela tiden, eller? Har ni åkt tillbaka samma väg någon gång och kollat? Såg det annorlunda ut då? Det måste ju finnas någon slags logik i galenskapen… Jag skulle vilja testa att göra en karta i alla fall. Se om det finns något sammanhang. Det är kanske lättare om man ser det ovanifrån? Jag har papper och penna i handskfacket (broschyrer och avtal för kunder).”

Jag tar tacksamt emot all mat de erbjuder. Jag är svinhungrig och trycker i mig. Min nackdel ”självupptagen” gör tyvärr att jag roffar åt mig det mesta av maten utan att tänka på att det dels är osympatiskt, och dels att maten snabbare tar slut.

”Jag är ledsen för det där med din son”, säger jag med munnen full av mat. ”Men det låter som att det är säkrare om man är fler. Vi kanske ska slå oss ihop? Ert käk och era vapen, mot två personer till och min bil som är sjukt snabb och kan scouta. Då kan vi säkert hitta dem. Låter oslagbart! Eller hur?”

(Socialt 3 + Charmigt, oskuldsfullt leende 1 – Självupptagen + Porsche (Utrustning) : 2 framgångar)

@NordicMouse Den äldre mannen Jepser nickar intresserat mot dig. Som han höll pistolen borde betyda att han vet vad han gör.
"Jag hoppas det, men vi vet inte ens hur vi kom in. Märkte ni något speciellt?"

@Skymning Kvinnan Katja ler bara mot dig och ditt "bordsskick", du får känslan av att hon känner igen sig själv i att vilja stilla hungern. Det är enkel mat i form av torrt bröd, skorpor, flingor, havregryn och ris som sväller i varmt vatten hon kokat upp genom att starta en liten brasa och ställa på en kastrull. Inga kryddor men hon häller i lite från en stor dunk med rapsolja (som köpes för att fritera saker med).

Jesper och sonen Kalle sätter sig brevid dig.

"Tack, jag... hoppas att de är där ute någonstans. Kanske att de hittat ut och är trygga där hemma."

Kalle är tystlåten men säger.
"Procedurellt genererad. Ja typ. Det betyder att det skapas eftersom utifrån någon algoritm, det kan innehålla slump men det finns mönster... men det här ju verkligt och inte en dator. Eller?"

Jesper lägg till.
"Ja vi har testat att åka tillbaka och så länge vi kör på samma väg så verkar det gå bra, men när vi tar avfarter så. Händer det något. Kalle började försöka göra en karta men vi har inte lyckats komma på hur det funkar. Kanske kan ni göra det tillsammans."

"Helt klart så är vi tryggare tillsammans, har tyvärr bara den här pistolen." Han klickar ut magasinet och visar att det bara finns tre kulor. "Den låg i minibussen... men vi ska vara försiktiga att åka för långt ifrån varandra, det verkar hända saker då."

Jag antar att vi sitter och bekantar oss en stund och berättar vilka vi är medan vi äter, och att vi pratar strategi. Det finns två viktiga uppgifter. Den första är att speja efter mat/utrustning (och kanske de försvunna familjemedlemmarna medan vi ändå håller på), och det andra är att hitta något mönster i vägarna för att kunna ta sig ut.

Jag föreslår att vi kör tillsammans, men att jag gör små avstickare framåt, bakåt och in på avfarter, men aldrig längre än att vi fortfarande ser varandra.

Medan vi kör ska någon i båda bilarna rita kartor, medan andra spanar efter de saker jag tidigare nämnde. När vi ätit klart föreslår jag att vi ger oss av på en gång.

Jag ber Charley att rita karta medan vi båda spejar.

(Om alla går med på min plan slår jag:
Finess 2 + Karta (Utrustning) 1 + Hjälp 1: 1 framgång)

Carolina tycker det är smart att jobba tillsammans. Att rita och hålla koll på vägarna kan hon nog göra och rotar fram kuvertet som bröllops inbjudningen låg i för att rita på, med sin kajal penna. Hon går igenom sin utrustning och kollar igenom sin piller ask (blandning av Ipren, LSD, allergitabletter och ett par joints). Tittar på mamman och frågar om hon behöver något för nerverna. "Du kan ta en jojo (joint) och puffa lite på den om du behöver."

socialt 3 + utrustning tabletter +hjälp: (5 tärningar?) : 1 framgång.

Last edited:
@Skymning De andra håller med om din plan och det är ungefär vad de har gjort men du ser en gnutta nytänt hopp nu när ni är med. Ni går igenom de anteckningar och klotter som sonen Kalle skissat ner. Det är svårt att förstå vad som sker och varför men du får några idéer som du vill testa för att försöka hitta någon form av mönster.

Jesper:
"En sak har jag märkt vilket, inte är vettigt alls men... Jag har oroat mig för bränsle hela tiden och vi har lyckats slanga upp en del från två bilar vi hittat. Men saken är den att. Desto snabbare man kör, desto längre kommer man. Jag förstår inte hur jag ska förklara det men. Försök att hålla dit över 100, helst upp i 120. Förbrukningen och mätaren kommer inte stämma överens med hur långt man kör."

@NordicMouse
Katja tar en joint och stoppar ner den i en bröstficka... "Kan behövas... Kör försiktigt där ute, och håller er inom synhåll, framför allt från varandra."

---

Ni beger er av, Porschen åker först och Minibussen följer efter.

Hur går ni till väga? Vad gör ni när ni kommer till en rondell, korsning, avfart till annan väg osv?

Ni märker att det är svårt att åka före utan att åka utom synhåll.

Carolina suckar tungt i sitt säte och funderar på vad som händer, men det blir lite för jobbigt. Allt snurrar och då hon är lite snorkig och dryg sitter hon och klagar på hur allt är bröllops inbjudningens fel, kanske någon förbannelse och dricker mer och mer ur champagne flaskan. "Jävla skit, förbannade sociala Stockholms snobbar som gjort oss vilsna i skogen!"

- attribut: snorkig och dryg + dricker ofta för mycket.

Jag tar ledningen och håller ca 120 hela tiden efter Jespers förslag. Jag åker aldrig längre än att vi fortfarande kan se varandra. Samtidigt som jag kör spejar vi efter andra bilar, platser där man kan samla på sig nödvändigheter, och deras försvunna familjemedlemmar. Jag börjar med att testa den klassiska ta-sig-ut-ur-labyrint-metoden, och tar höger vid varje tillfälle för att se vad som händer.

@NordicMouse Carolina gör sitt bästa med att försöka föra anteckningar även om fokuset skiftar mellan olika saker. Du försöker hålla någon form av struktur men det blir svårt och du har inte det bästa materialet att arbeta med direkt.

@Skymning Håller du dig bara till större vägar eller svänger du även ner höger till mindre vägar? Ni åker till att börja på en tvåfilig motorväg men då och då kommer avfarter till mindre men fortfarande asfalterade vägar och även grusvägar (dessa kan var svårt att hålla 120 på).

Eftersom det av någon anledning verkar vara viktigt att ha hög fart så testar vi först de större vägarna. Om/när vi märker att detta inte ger något resultat börjar vi använda alla vägar vi ser (små eller inte) och kör i den högsta fart som går att hålla.

Carolina tittar mot Alexander efter ett tag, lite smått berusad med champagne flaskan mellan fötterna. "Alltså vad fan ska vi göra om vi är fast här? Skapa en ny civilisation, är vi skeppsbrutna, fast på land som de där idioterna i Lost?" frågar hon och tittar på sin lilla karta i händerna. "Det är fan inte rättvist." säger hon och suckar, tittar ut på omgivningen och försöker hitta någon typ av byggnad eller annat som kan vara viktigt

Med ni pratar, kör och antecknar så har ni fått ihop typ det här:

Tagit höger (första avfarten) i rondell
Åkt förbi vänster-avfart
Åkt förbi höger-avfart till mindre väg
Tagit höger vid avfart (fält på sidorna)
Åkt över liten bro
Tagit höger vid avfart (skog på sidorna)
Åkt förbi vänster-avfart
Åkt förbi vänster-avfart
Åkt förbi höger-avfart till mindre väg
Åkt förbi höger-avfart till grusväg
Åkt förbi höger-avfart till grusväg
Åkt förbi vänster-avfart till grusväg

Det har väl tagit en fyra timmar kanske, inget speciellt har ni sätt, inga andra bilar, vara väg.

Jag behöver att någon av er slår 1T100

Back