Ändlös väg

Carolina tittar mot Alexander i hopp om att han kan programmering. "Jag kan skjuta, men behöver ett gevär. Fan, det här är ju helt idiotiskt, det måste ju gå att komma loss, att komma ut om vi kom in!" Carolina kliver åt sidan, öppnar champagnen och sveper en klunk.

”Procedu…? Vad betyder det? Att vägarna ändras hela tiden, eller? Har ni åkt tillbaka samma väg någon gång och kollat? Såg det annorlunda ut då? Det måste ju finnas någon slags logik i galenskapen… Jag skulle vilja testa att göra en karta i alla fall. Se om det finns något sammanhang. Det är kanske lättare om man ser det ovanifrån? Jag har papper och penna i handskfacket (broschyrer och avtal för kunder).”

Jag tar tacksamt emot all mat de erbjuder. Jag är svinhungrig och trycker i mig. Min nackdel ”självupptagen” gör tyvärr att jag roffar åt mig det mesta av maten utan att tänka på att det dels är osympatiskt, och dels att maten snabbare tar slut.

”Jag är ledsen för det där med din son”, säger jag med munnen full av mat. ”Men det låter som att det är säkrare om man är fler. Vi kanske ska slå oss ihop? Ert käk och era vapen, mot två personer till och min bil som är sjukt snabb och kan scouta. Då kan vi säkert hitta dem. Låter oslagbart! Eller hur?”

(Socialt 3 + Charmigt, oskuldsfullt leende 1 – Självupptagen + Porsche (Utrustning) : 2 framgångar)

@NordicMouse Den äldre mannen Jepser nickar intresserat mot dig. Som han höll pistolen borde betyda att han vet vad han gör.
"Jag hoppas det, men vi vet inte ens hur vi kom in. Märkte ni något speciellt?"

@Skymning Kvinnan Katja ler bara mot dig och ditt "bordsskick", du får känslan av att hon känner igen sig själv i att vilja stilla hungern. Det är enkel mat i form av torrt bröd, skorpor, flingor, havregryn och ris som sväller i varmt vatten hon kokat upp genom att starta en liten brasa och ställa på en kastrull. Inga kryddor men hon häller i lite från en stor dunk med rapsolja (som köpes för att fritera saker med).

Jesper och sonen Kalle sätter sig brevid dig.

"Tack, jag... hoppas att de är där ute någonstans. Kanske att de hittat ut och är trygga där hemma."

Kalle är tystlåten men säger.
"Procedurellt genererad. Ja typ. Det betyder att det skapas eftersom utifrån någon algoritm, det kan innehålla slump men det finns mönster... men det här ju verkligt och inte en dator. Eller?"

Jesper lägg till.
"Ja vi har testat att åka tillbaka och så länge vi kör på samma väg så verkar det gå bra, men när vi tar avfarter så. Händer det något. Kalle började försöka göra en karta men vi har inte lyckats komma på hur det funkar. Kanske kan ni göra det tillsammans."

"Helt klart så är vi tryggare tillsammans, har tyvärr bara den här pistolen." Han klickar ut magasinet och visar att det bara finns tre kulor. "Den låg i minibussen... men vi ska vara försiktiga att åka för långt ifrån varandra, det verkar hända saker då."

Jag antar att vi sitter och bekantar oss en stund och berättar vilka vi är medan vi äter, och att vi pratar strategi. Det finns två viktiga uppgifter. Den första är att speja efter mat/utrustning (och kanske de försvunna familjemedlemmarna medan vi ändå håller på), och det andra är att hitta något mönster i vägarna för att kunna ta sig ut.

Jag föreslår att vi kör tillsammans, men att jag gör små avstickare framåt, bakåt och in på avfarter, men aldrig längre än att vi fortfarande ser varandra.

Medan vi kör ska någon i båda bilarna rita kartor, medan andra spanar efter de saker jag tidigare nämnde. När vi ätit klart föreslår jag att vi ger oss av på en gång.

Jag ber Charley att rita karta medan vi båda spejar.

(Om alla går med på min plan slår jag:
Finess 2 + Karta (Utrustning) 1 + Hjälp 1: 1 framgång)

Carolina tycker det är smart att jobba tillsammans. Att rita och hålla koll på vägarna kan hon nog göra och rotar fram kuvertet som bröllops inbjudningen låg i för att rita på, med sin kajal penna. Hon går igenom sin utrustning och kollar igenom sin piller ask (blandning av Ipren, LSD, allergitabletter och ett par joints). Tittar på mamman och frågar om hon behöver något för nerverna. "Du kan ta en jojo (joint) och puffa lite på den om du behöver."

socialt 3 + utrustning tabletter +hjälp: (5 tärningar?) : 1 framgång.

Last edited:
Back