TrÄngmÄl
Veteran
PÄ 100 miljonersnivÄn fÄr varje backare sin egen skrÀddarsydda version av Trudvang.Jag hade hoppats att det skulle vara ett stretch goal![]()
PÄ 100 miljonersnivÄn fÄr varje backare sin egen skrÀddarsydda version av Trudvang.Jag hade hoppats att det skulle vara ett stretch goal![]()
Inte med DEN attityden!Det jag kan lova Àr att jag inte kommer att lyckas uppfylla allas olika, ibland diametralt motstÄende, önskningar!
Ba sÄ ni vet!![]()
Det blir egentligen bara knasigt nÀr resten av vÀrldsbygget har en stor konflikt mellan tvÄ religoner/kulturer. Men kontinentens storlek gör att det hade varit som att medeltida Indien lÄg i konflikt med Spanien, trots att de Ätskiljs av mil pÄ mil av vildmark och monster.SjÀlv tycker att den enorma skalan Àr ett plus! Det blir tydligare att naturen Àr vild och ogÀstvÀnlig. MÀnniskans utpunkter blir mer av en parentes. Det kÀnns ocksÄ helt rimligt att det kan gömma sig en enorm Logedrake i skogen som ingen sett pÄ 20 Är om skogen Àr stor som hela norrland. SÄ man kan som SL lÀttare stoppa in saker I vÀrlden eftersom det finns sÄ mycket yta, vare sig det Àr ett försvunnet dvÀrgarike eller en hÀr av grÄtroll. SÄdant kÀnns alltid svÄrare i mindre, puttrigare vÀrldar.
Sen skulle det kanske vara bra med lite spelledartips pÄ hur man kan tÀnka kring resor och avstÄnd. Eventuellt nÄgon typ av t100 slumptabell med grejer man kan stöta pÄ under resans gÄng skulle ocksÄ funka.
Jag har hört den hÀr kritiken innan men tror det hÀr Àr lite av en missuppfattning och lite av en halmgubbe.Det blir egentligen bara knasigt nÀr resten av vÀrldsbygget har en stor konflikt mellan tvÄ religoner/kulturer. Men kontinentens storlek gör att det hade varit som att medeltida Indien lÄg i konflikt med Spanien, trots att de Ätskiljs av mil pÄ mil av vildmark och monster.
Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.Vad gör Àventyrare i Trudvang? AlltsÄ inte bara vad de gör i de utgivna (oftast rÀlsade?) Àventyren, utan mer vad settingmaterialet i sig ger stöd för.
Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.
Har ocksÄ funderar pÄ det hÀr med att göra ett massiv vÀrldsmaterial och om det egentligen Àr sÄ viktigt. Man behöver ju inte titta lÀngre Àn Mutant Skandinavien för att se att ett sÄdant omrÄde rÀcker gott o vÀl för en evighet av Àventyr.Mina tankar som nÄgon som mest snuddar vid vÀrlden.
- Att begrÀnsa arenan tror jag Àr vettigt. Osthem och dess grannlÀnder. Det Àr stort nog som jag minns det.
Glöm inte heller:Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.
Glöm inte heller:
- SlÄss mot grÄtroll
- Sök efter forna klenoder, magiska skatter eller vÀrdefulla material, sÄsom urÄldriga drakben, Magiska blommor eller mytomspunnen Mithraka.
- Bryta förbannelser över omrÄdet (sÄsom evig vinter, missvÀxt eller demoniskt mörker).
- hitta hem efter en röjig natt i mjödstugan.
Jo. Sen Àr det för mig, som visserligen ytlig lÀsare, ganska tydligt att Osthem Àr kÀrnan i settingen. Det Àr dÀr alla (?) utgivna Àventyr utspelar sig osv. Massa vÀrldsinfo om andra delar kan bli splittrat i sÄ fall. DÄ skulle jag hellre se expansioner mot andra nya lÀnder lÀngre fram.Har ocksÄ funderar pÄ det hÀr med att göra ett massiv vÀrldsmaterial och om det egentligen Àr sÄ viktigt. Man behöver ju inte titta lÀngre Àn Mutant Skandinavien för att se att ett sÄdant omrÄde rÀcker gott o vÀl för en evighet av Àventyr.
Riotminds produkter var/Àr genomgÄende undermÄliga nÀr det gÀller information och struktur, dÀremot sÄ skulle inte sÀga att de saknar koncept.Och var framgÄr detta? Utspritt i olika utgivna Àventyr eller i ett sÀrskilt kampanjkapitel i startboxen?
Som sagt: eftersom det handlar om hur man anvÀnder Trudvang i spel sÄ tycker jag att det bör vara tillgÀngligt redan i grundboken (eller vad det nu kallas i det hÀr sammanhanget). Jag har inte lÀst alla Riotmind-produkter, men de jag hade (har sÄlt av allt nu) uppfattar jag som genomgÄende konceptuellt svaga och dÄligt strukturerade.
Riotminds produkter var/Àr genomgÄende undermÄliga nÀr det gÀller information och struktur, dÀremot sÄ skulle inte sÀga att de saknar koncept.
Sen Àr det ju inte heller nödvÀndigt att faktiskt skriva ut exakt vilken typ av innehÄll man förvÀntas uppleva i detalj. Att trollen Àr en Äterkommande fiende för mÀnniskan genomsyrar mycket av allt material, samma sak med att det finns flera mytomspunna artefakter och material som beskrivs i bÄde grundböcker och vÀrldsböcker. Det jag tycker jag Àr en av sakerna som gör vÀrldsboken Osthem till en av mina topp-5 rollspelsböcker nÄgonsin Àr att den presenterar en mÀngd platser och mysterier som lockar till utforskande och Àventyrskrokar.
Trudvangs styrka Àr stÀmningen.
Ăverlag sĂ„ var vĂ€l de flesta spel ganska otydliga med vad rollpersonerna skulle göra pĂ„ den tiden. De var ju Ă€ventyrare! Jag minns inte att vi nĂ„gonsin efterfrĂ„gade det (för dylika spel) back in the days. Men jag var tvungen att kolla vad det egentligen stod i t.ex. utgĂ„van för 2003 (jag tror att det var den regelversion vi anvĂ€nde lĂ€ngst):Men var finns koncepten du nĂ€mner? Ăr de utspridda i Ă€ventyren eller samlade i ett kapitel? Det Ă€r det sistnĂ€mnda jag efterfrĂ„gar.
Jag ser det inte heller som att det Ă€r vissa saker man ska uppleva i en setting - hur man spelar Ă€r ju upp till varje spelgrupp. DĂ€remot tycker jag att man ska fĂ„ stöd och verktyg. Om nu trollen, som du skriver, Ă€r Ă„terkommande antagonister i Trudvang, sĂ„ Ă€r det vĂ€l rimligt att man i grundboken fĂ„r en rad förslag pĂ„ hur man anvĂ€nder dem i spel? Ăr de viktiga för settingen sĂ„ tycker jag inte att det Ă€r nĂ„got att hĂ„lla pĂ„. Jag hade gĂ€rna ocksĂ„ sett ett upplĂ€gg för hur man vĂ€nder pĂ„ det hela: RP Ă€r troll som hanterar mĂ€nniskan som fiende. Vilka de egentliga skurkarna Ă€r ju ofta en frĂ„ga om tolkningar. Det Ă€r förmodligen möjligt att se trollen som förtryckta.
Jag har inte lÀst Osthem, men om styrkan dÀr, som du skriver, Àr en mÀngd platser och mysterier, sÄ Àr det kanske nÄgot som kan utvecklas till koncept som Àr specifika för Trudvang? Vad Àr ett bra mysterium i just den vÀrlden? Kan man sÀga nÄgot generellt om det? Som jag skrev ovan uppfattar jag Riotminds produkter som konceptuellt svaga. Att de skulle sakna koncept har jag dÀremot inte pÄstÄtt, men jag tror inte att skaparna riktigt har tÀnkt i konceptuella termer. Koncept hÀnger ofta samman med struktur.
Ăverlag sĂ„ var vĂ€l de flesta spel ganska otydliga med vad rollpersonerna skulle göra pĂ„ den tiden. De var ju Ă€ventyrare! Jag minns inte att vi nĂ„gonsin efterfrĂ„gade det (för dylika spel) back in the days. Men jag var tvungen att kolla vad det egentligen stod i t.ex. utgĂ„van för 2003 (jag tror att det var den regelversion vi anvĂ€nde lĂ€ngst):
För vissa yrke sÄ stÄr det vad man förvÀntas Àgna sig Ät:
prÀst - föra ut religionens budskap, omvÀnda de otrogna och att frÀlsa vÀrlden med gudarnas hjÀlp
helig krigare - med vapen och gudomlighetens kraft tillintetgöra de hot som uppstÄr mot deras prÀster eller religion
tjuv - bli förmögna pÄ lÀttast möjliga sÀtt
lÀrd - studera och skaffa sig kunskap inom ett eller flera omrÄden som de kan tjÀna pengar pÄ att vara insatta i (sedan kommer ett gÀng exempel)
Vad det gÀller för spelledarens del sÄ stÄr det att nÀr man konstruerar ett eget Àventyr Àr intrigen/motsÀttningen "orsaken till ett Àventyr". Rollpersonerna försöker pÄverka utgÄngen av intrigen, men det Àr inte givet att man kommer att lyckas. Intrigen för rollpersonerna fram till höjdpunkten.
Under idé sÄ stÄr det att Àventyret ska passa in i Trudvangs stil och att det har hÄllpunkterna: "fantastifullt, djupa skogar, mycket heroiskt, mycket mystik kring monster och magi, spÀnning kring strider, förtvivlan nÀr allt hopp Àr ute och motsvarande glÀdjeskutt nÀr man finner den ovÀntade rÀddningen".
Det finns med lite exempel pÄ vad det kan omfatta men jag tycker inte att den egentligen försöker tydligt berÀtta vad rollpersonerna förvÀntas göras. Men jag minns som sagt inte att det upplevdes som ett problem heller.
Vad jag kan se sÄ sÀger MUA frÄn jÀmförbar tidsperiod: "Tillsammans med dina kamrater fÀrdas du genom mutantvÀrldens lömska stadsstater och livsfarliga ödemarker. Ni Àr Àventyrare och fruktar absolut ingenting. Ni trotsar de förbjudna zonernas faror för att finna teknologiska antikviteter Ät vÀlbÀrgade samlare frÄn Hindenburg; beskyddar pyrisamfundets postryttare mot odjur och banditöverfall; sonderar de mörkaste ruinstÀderna efter kunskaper frÄn tiden före katastrofen; tampas med kÀrva stigfinnare och kallhamrade robotjÀgare i Nordholmias vidstrÀckta skogsdistrikt".
Tack för infon, kÀnde inte till det.Jag har hört den hÀr kritiken innan men tror det hÀr Àr lite av en missuppfattning och lite av en halmgubbe.
Ja, nidendomens religiösa centrum ligger i Viranne lÄngt bort frÄn gerbanis lÀnder i östern. Men sjÀlva religionen och dess inflytande strÀcker sig hela vÀgen till Dranvelte i östra Mitland. Vilket Àr första anhalt vÀsterut frÄn StormlÀnderna för plundrande havsvargar, samt sÄ expanderar stormehansan in i omrÄdet. SÄ att de bÄda sidorna Àr medvetna om varandra och avskyr varandra Àr inte pÄ nÄgot sÀtt lÄngsökt.
Till norr om Vastermark finns en koloni av stormlÀndare som tillber kaosgudarna i Fjal som av andra gerbanisdyrkare skulle anses vara motsvarande demondyrkare. Riddare frÄn Vastermark Àr involverade i en lÄnglivad konflikt med vildfolken i Fjal sÄ det Àr helt rimligt att de kÀnner till dessa tre koasdyrkande stÀder lÀngst kusten bebodda av fjÀrran österlÀnningar. SÄ de nÀrmast Vastermark boende stormlÀndarna Àr inte heller den mest exemplariska typen. Dessa mÄste för nidendomens anhÀngare framstÄ som det vÀrsta typen av demondyrkande hedningar som tÀnkas kan. Visserligen rÀcker den vanliga typen av blotglada gerbanisanhÀngare för att de ska tycka det.
Sedan kan tillÀggas att den Àn sÄ lÀnge frÀmsta religiösa geopolitiska striden stÄr inom Mitland pÄ grund av nidendomens expansiva nÀrvaro och Àr redan etablerad i de flesta av lÀnderna dÀr. I nÄgra lÀnder dÀr sÄ Àr det redan den dominerande religionen och har Àven sina olika lokala heresier i olika riken. De korstÄg(blodstÄg) som sker har för det mesta strÀckt sig till Mitland. Inte hela vÀgen till StormlÀnderna i öst. Det finns dÀremot nÄgot mindre kloster i nidendomsmunkar utanför Saaga i Ejland vill jag minnas.
Relationen gerbanis och nidendomens emellan Àr att man Àr medvetna om varandra och har ingen anledning att tycka om varandra. Men ingenstans stÄr det inte att det Ànnu pÄgÄr nÄgon form av krig eller korstÄg dem emellan som strÀcker över hela kontinenten som jag ibland sett en del kritiker pÄskina. DÀremot i ett framtida scenario dÀr Mitland Àr helt lagt under nidendomen sÄ Àr det helt rimligt att expansion österut Àr nÀsta naturliga steg.
Det kan dock tillÀggas att innan boken Mittland slÀpptes och introducerade ostroseden som mittlÀndarnas traditionella religion sÄ framlyftes nidendomen som den rÄdande religionen i Mittland. SÄ vid den tidpunkten av settingen under det tidiga DoD6 sÄ var de bÄda religionerna redan nÀra grannar.
Om folk tycker att det löser ett problem sÄ hÄller jag med dig.UtifrÄn det du skriver tycker jag att det Àr alldeles uppenbart att det saknas (minst) ett kapitel om Àventyrande i Trudvang.
Jag mÄste sÀga att jag aldrig hört nÄgon uttrycka att Trudvang Àr en felfri produktserie (bara jag sjÀlv har klagat pÄ flertalet grejer bara i den hÀr trÄden).Jag förstÄr inte varför det för en del verkar vara kÀnsligt (?) att ens ta upp att Trudvang har en hel del brister, sÀrskilt i jÀmförelse med dagens rollspel. Det har ju gÄtt 20 Är. Ska man ge ut nÄgot i ny utgÄva Àr det vÀl konstruktivt att ta upp vad som kan göras bÀttre?