Fast du diskuterar här relationen mellan spelledare och spelare i din grupp. Jag diskuterar relationen mellan dig och författaren till äventyret som du just har betalat pengar för. Det finns många sätt att värdera ett sådant häfte. En grej som är viktig för mig där är "Har han/hon givit oss en ingång till handlingen som inte är direkt larvig".
Ah, ok. Sorry.
Då extrapolerar/förtydligar jag vidare från det jag skrev tidigare.
För fristående äventyr:
Jag vill inte ha några invecklade motivatorer för de kommer inte att passa in i min kampanj - ju mer invecklade desto sämre är de eftersom chansen att de ska passa in är sämre. Det jag vill ha är ca 3-10 korta (2-3 meningar) förslag på hur jag som SL eller vi som spelgrupp skulle kunna forma ingångar till äventyret. Vilka möjliga krokar finns det? Jag som SL eller vi som spelgrupp kan ansvara för att para ihop krokar och rollpersoner på bästa möjliga sätt.
För ett kampanjäventyr:
Endast relevant för först delen eftersom de nästkommande delarna ska vara en fortsättning. Men, i första delen så kan man anta att gruppen av rollpersoner är nyskapad (om inte så infinner sig oftast problem med kampanjen ändå). Då kan man även bygga en mer komplex start där rollpersonerna vävs in. Det kan ställas krav på rollpersonerna som skapas (eller är färdigskapade, då är det ändå enklare).
---
Som tidigare sagt så är det endast med köpta äventyr vi i vissa fall har upplevt att det blivit krystat. Och det är typiskt när äventyret har en för konkret och bestämd ingång som inte funkar ("en gubbe kommer in på värdshuset viftandes på en karta..." för att dra en klyscha).
Det är bättre om äventyret inte har motivatorer förklarade, e.g. "Det här är ett mordmysterium som ska lösas. SL och spelgrupp kan själva bestämma varför rollpersonerna blir involverade".
Det är ännu bättre om det finns ett par förslag, e.g.
"Det här är ett mordmysterium som ska lösas. SL och spelgrupp kan själva bestämma varför rollpersonerna blir involverade, men här följer ett par möjligheter:
- Rollpersonerna blir avlönade som utredare av X. Det lämpar sig väl om Rp har rykte om sig att kunna lösa mysterier
- En av rollpersonerna har en personlig relationen till den mördade eller hennes familj. Det kan vara släkt, affärspartners, före detta kärleksrelation, dryckespolare, etc. Fungerar bra om det finns ett bra sätt att skapa relationen.
- En av rollpersonerna befinner sig i närheten vid mordtillfället och blir inkallad till förhör. Hen blir släppt efter förhöret men får inte åka ifrån staden. Nu gäller det för rollpersonen att rentvå sig. Fungerar extra bra om rollpersonens rykte är något viktigt för hen.
- etc.".
Jag gillar i alla fall den typen av lösningar