DoD Kritiken mot nya Drakar och Demoner ?

Men eftersom kritiken riktar sig mot ett specifikt rollspel, ställt i relation till andra rollspel, så känner jag att det inte är rimligt att mäta relativt barnslighet mot innebandy och bingo-lotto eller vad som nu arbiträrt räknas som "serious business adultman-hobbies", utan mot andra rollspel.
Att argumentera för att det absolut inte är barnsligt att hålla på med innebandy skulle jag nog tycka var precis lika ihåligt som att det absolut inte är barnsligt med de odöda. Det är något som jättemånga verkar gilla som barn och mycket färre verkar gilla som vuxna. Min invändning handlade om argumentet att "de odöda knappast är för barn"

Jag tycker att ett rollspel som använder illustrationer som annars är starkt associerade med barnböcker ger ett intryck av att vara anpassat för barn. Tittar jag enbart på förpackningarna ser Nelly Rapp ut att vara väldigt barnanpassat, DoD23 ganska barnanpassat och Delta Green inte alls barnanpassat. Jag har konsumerat en hel massa barnkultur eftersom jag har barn, jag tycker inte att det är så konstigt att jag kan titta på en barnbok, identifiera den som en barnbok och med ganska hög säkerhet tänka att det antagligen inte är något för mig. Det gör man undermedvetet hela tiden varje gång man besöker ett bibliotek eller scrollar genom netflix

Jag tycker inte att det är något fel att vuxna gillar saker som i övrigt signalerar barnkultur (som i mitt my little pony-exempel, eller som jag gör när jag överhuvudtaget spelar rollspel), men att de inte gör det egna caset några tjänster när de argumenterar för att "Vänskap är faktiskt inte bara för barn, det är viktigt för vuxna också" eller att "Barn är väl knappast intresserade av de odöda". Att något signalerar att det är barnanpassat betyder inte att det har en övre åldersgräns, men det kommer göra att vissa (med rätta) automatiskt blir ointresserade av det.
 
Tycker nog inte nya Drakar och Demoner är direkt mer barnsligt än någon annan version av spelet. Det är kanske lite mer "Tjoflöjt och "Håll i hatten" men det blir man ju bara glad över.

För övrigt är monsterattacker bästa som har hänt DoD sedan STO-tabellen i Drakar och Demoner v1. 0

STO 18 = En sovande barbar.
 
För mig är Barnsligt =/= riktat till för barn.

Visst är det så att det finns mycket media och produkter som riktas till barn som i sig självt inte är barnsligt.

Ett exempel jag kommer på på rak han är The Edge Chronicles. Böcker för barn och unga. Böckerna är dock inte barnsliga utan håller en ton (sist jag läste dem) som är stundvis obehaglig och innehåller en hel del ond bråd död.
Kan unga läsa dem? Absolut. Är de barnsliga? inte alls.
 
"Barnslig" är väl som flera av er säger mycket "in the eye of the beholder." Det mesta jag tycker är kul är sådant som de andra vuxna kring mig tycker är ... ja, "barnsligt" eller i alla fall inte sånt som den som är 56 år ska hålla på med. Läsa serier, spela rollspel, titta på fantasy-filmer, läsa sci-fi, älska Adventure Time, ja, nästan allt jag håller på med. :D

Så för mig spelar det liten roll om någon säger "det är barnsligt", och jag känner inte heller något större behov av att försöka härleda det till en kvantifierbar faktor där något är eller inte är "barnsligt", för jag tror att det inte går.

Och även D&D kritiseras ju för i stort sett samma sak(er) som tas upp i den här tråden, så jag tror inte att något rollspel som försöker nå en bred målgrupp undkommer detta.
 
"Barnslig" är väl som flera av er säger mycket "in the eye of the beholder." Det mesta jag tycker är kul är sådant som de andra vuxna kring mig tycker är ... ja, "barnsligt" eller i alla fall inte sånt som den som är 56 år ska hålla på med. Läsa serier, spela rollspel, titta på fantasy-filmer, läsa sci-fi, älska Adventure Time, ja, nästan allt jag håller på med. :D
Drakar och Demoner är väl lite av "in the eye of the beer holder"? 😃

(Beer and pretzels game)
 
Oerhört märkligt påstående. Har du ens läst spelet och dess expansioner?

Nej. Det är bara mitt intryck av spelet. Därför la jag till ett ”verkar”, samt skrev i mitt första man kan ta det jag skriver med en nypa salt.
 
Last edited:
Jag kan förstå argumentet att vissa spel utifrån sin estetik kan upplevas som barnsliga om man med barnslig menar att att dessaa ämnar vara riktade mot barn eller en yngre publik och det kan göra att vissa vuxna individer kan anse sig vara utanför denna målgrupp och därför undviker spelen i fråga.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om det jag gör anses barnsligt och omoget eller ej , jag struntar i sådant som coolhetsfaktor och vus 43 års ålder är jag såpass bekväm i mig själv att jag gör sådant jag finner roligt och givande oavsett om det är barnsligt ellwr coolt.

Sedan har jag lite svårt för hela det här argumentet med barnsligt, är inte hela hobbyn i sig stämplad som töntig och barnslig. Vi är när allt kommer omkring vuxna individer som leker interaktiv teater och att då diskutera om det är häftigare och mognare att låtsas att man är hober I The one ring än Ankor I DoD23 känns bara redundant
 
Den här tråden, liksom denna liknade tråd visar att det är en utmaning att diskutera rollspel när vissa baserar sina argument på vad de läst och andra baserar sina åsikter på intryck.

Absolut, men på samma sätt blir den en utmaning att genom starkt gatekeepande efterfråga att endast de som läst spelet samt samtliga moduler kan delta i diskussionen.

Blir av naturliga skäl inte så många kritiska åsikter då tämligen få sådana personer bemödar sig med att läsa hela kanon.

Lite som att tycka att bara personer som äger en Tesla får tycka till om bilarna. Men att det inte duger med intryck från att ha åkt bilen, tittat på recensioner, sett hur dess ägare uppför sig i trafiken eller hur bilen ser ut på uppfarten.

Var inte så rädda för det fria ordet!
 
Last edited:
Jag kan förstå argumentet att vissa spel utifrån sin estetik kan upplevas som barnsliga om man med barnslig menar att att dessaa ämnar vara riktade mot barn eller en yngre publik och det kan göra att vissa vuxna individer kan anse sig vara utanför denna målgrupp och därför undviker spelen i fråga.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om det jag gör anses barnsligt och omoget eller ej , jag struntar i sådant som coolhetsfaktor och vus 43 års ålder är jag såpass bekväm i mig själv att jag gör sådant jag finner roligt och givande oavsett om det är barnsligt ellwr coolt.

Sedan har jag lite svårt för hela det här argumentet med barnsligt, är inte hela hobbyn i sig stämplad som töntig och barnslig. Vi är när allt kommer omkring vuxna individer som leker interaktiv teater och att då diskutera om det är häftigare och mognare att låtsas att man är hober I The one ring än Ankor I DoD23 känns bara redundant

Coolhet är knappast motsatsen till barnslighet för de som inte vill spela barnsliga, eller om man så vill lättsamma, rollspel.
 
Absolut, men på samma sätt blir den en utmaning att genom starkt gatekeepande avkräva att endast de som läst spelet samt samtliga moduler kan delta i diskussionen.

Blir av naturliga skäl inte så många kritiska åsikter då tämligen få sådana personer bemödar sig med att läsa hela kanon.

Lite som att tycka att bara personer som äger en Tesla får tycka till om bilarna. Men att det inte duger med intryck från att ha åkt bilen, tittat på recensioner, sett hur dess ägare uppför sig i trafiken eller hur bilen ser ut på uppfarten.

Var inte så rädda för det fria ordet!

Ja och nej. Om vi pratar säkerhetstatetik på teslor så kan vem som helst såklart prata om det, oavsätt om de har en Tesla eller inte.

Om vi pratar om hur de känns att köra, så känns det plötsligt väldigt relevant om personen faktist kört en Tesla eller bara citerar andras åsikter.

Så min åsikt är ren fakta är ren fakta.
Subjektiva åsikter är däremot betydligt mer avgörande av första hands åsikter.

Nu säger jag inte åt något att hålla tyst, men om man bara antar saker eller om man bara citerar vad man hört ifrån andra så tycker jag man ska vara väldigt öppen och tydlig om det.
 
Tja... åsikter är inte fakta. Utan åsikter. Man kan tycka olika beroende på samma fakta. Vi kan ha spelat exakt lika mycket men ha olika åsikter ändå.
Sen kan man värdera åsikter lite olika beroende på hur väl bekant man är med regelsystemet. Men det funkar inte heller så bra då den som inte gillar spelet lär ha färre speltimmar än någon som gillar spelet.
 
Absolut, men på samma sätt blir den en utmaning att genom starkt gatekeepande avkräva att endast de som läst spelet samt samtliga moduler kan delta i diskussionen.

Blir av naturliga skäl inte så många kritiska åsikter då tämligen få sådana personer bemödar sig med att läsa hela kanon.

Lite som att tycka att bara personer som äger en Tesla får tycka till om bilarna. Men att det inte duger med intryck från att ha åkt bilen, tittat på recensioner, sett hur dess ägare uppför sig i trafiken eller hur bilen ser ut på uppfarten.

Var inte så rädda för det fria ordet!
Jag avkräver inte. Huruvida någon annan gör det vet jag inte.

Jag menar på att det nog inte blir en diskussion utan snarare flera olika om de som skriver gör det med alltför olika premisser, såsom har läst respektive inte har läst.
 
Last edited:
Jag avkräver inte. Huruvida någon annan gör det vet jag inte.

Jag menar på att det nog inte blir en diskussion utan snarare flera olika om de som skriver gör det med olika premisser, såsom har läst respektive inte har läst.

Jag kan ändra avkräva till efterfråga.

Hur som, så här står det i trådstarten:

”Vad har ni för reflektioner kring detta baserat på egen eller andras kritik ?”

Tycker det är en formulering bland flera i inlägget som bjuder in till åsiktsyttringar även för personer som inte är superinsatta i spelet.
 
Den här tråden, liksom denna liknade tråd visar att det är en utmaning att diskutera rollspel när vissa baserar sina argument på vad de läst och andra baserar sina åsikter på intryck.
ja men kul ändå så länge vi håller god ton
min ursprungsfråga är del i problemet då jag frågar komplext
Vad har ni hört för kritik?
(jag hade hört barnspeloch så bev nästan hela tråden om det :)
vad håller ni med ?
vad tycker ni ?

men iofs kan alla då välja sin vinkel., men svårt att summera tråden
 
Den kritik jag hört, som är mer substantiell är att:
  • Man slår i taket/kör fast i karaktärsutveckling efter en halvlång kampanj. Jag vet inte om det avser att man generellt inte längre kan utvecklas mekaniskt eller om det är att man inte längre har något intressant att välja på inom sin nisch.
  • Att vissa av hjälteförmågorna är lite skeva. Inte som i att de är obalanserade, men att vissa av dem bättre hade representerats av färdigheter. Liksom att de konsekvent ska ge en regelmässigt fördel (ofta i strid) kan framstå som lite krystat.
Jag har dock inte erfarenhet nog för att bedöma om det är befogat.
 
Back
Top