Är världsbygge av någon nytta?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,584
Location
Ereb Altor
Det är svårt att på det här forumet framföra kritik mot de större svenska rollspelen och förlagen. Forumet har en väldigt speciell kultur. Att många har personliga band till varandra påverkar diskussionerna och vad som över huvud taget är möjligt att ta upp. Jag är långtifrån ensam om att tycka det.
Men ingen har någonsin trådbannats för att de framfört saklig kritik :)

Men jag tror jag backar ut från den här sidoduskussionen. För egen del trivs jag oerhört bra här och har fullt förtroende för våra moderatorer. Om jag blir trådbannad (vilket har hänt) så är det mitt eget fel.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
876
Är det här egentligen en tråd om världsbygget i Eon? I så fall har jag missförstått trådens ämne. Det framgår varken av trådens titel eller av startinlägget. Efter hand har jag förstått att trådstartaren har skrivit en del (mycket?) till Eon, men jag har ändå hela tiden uppfattat trådens ämne som allmänt och skrivit alla mina inlägg med den utgångspunkten. Startinlägget innehåller ju dessutom en självkritisk och (trodde jag) allmänt hållen fundering, som jag tycker är intressant och tog fasta på.

Jag har aldrig ägt några Eon-böcker och har inte någon annan relation till spelet mer än att jag har förstått att det är ett väldigt detaljerat fantasyrollspel som väl också har en väldigt ”fantasyaktig” formgivning (en kombo som prickar in motsatsen till mina preferenser). Om det i övrigt är välskrivet eller inte kan jag alltså inte avgöra.

Du skriver också att man för att spela Eon behöver ”kavla upp ärmarna och dyka in och våga jobba”. Man måste ”själv ta ner det till gatunivå” för att kunna spela spelt. Varför har inte spelets skapare gjort det? Det blir ungefär som att hävda att Wikipedia, NE eller en årgång av DN är ett komplett världsbygge för rollspel, man behöver bara ”kavla upp ärmarna” för att kunna spela. Jag tycker alltså att det är spelskaparens uppgift att erbjuda en värld som är tydlig ner på gatunivå. Det spelgruppen behöver är väl ändå en värld att spela i och inte ett lexikon som behöver omtolkas och bearbetas?

Mycket mer väsentligt för mig är den diskussion jag försöker föra om yta och djup i världsbyggen. Det är mitt svar på frågan i trådens titel. I mitt svar till @Sinisa_ ovan försökte jag föra in litterära grepp och aspekter i diskussionen. Vad händer om man för in isbergsteknik i världsbyggandet? Hur kan det gå till? Vad innebär det för dynamiken mellan yta och djup? Att då i responsen gå in och föra en diskussion om just Eon blev i mina ögon väldigt märkligt. Jag ville ju föra en generell diskussion eftersom jag har uppfattat hela trådens ämne som generellt.
Om du läser inlägget jag skrivit från det första ordet och sedan fortsätter i sekvens genom de olika meningarna och styckena i det så framgår det snart rätt så tydligt att jag använde Eon och dess spelvärld Mundana som ett exempel på framförallt spörsmål som ju du själv lyfte tidigare i tråden. Finns ingen orsak till att tramsa om vad trådens ämne skulle vara, du ställde frågor och kom med funderingar och fick svar, så funkar diskussioner.

Varför skapar folk spel som Eon och världar som Mundana, och varför spelas och utvecklas spelet fortfarande 30 år efter att det först släpptes?
Ja, här någonstans måste man ju alltså kunna skilja på "detta är mina preferenser, det är det här jag väljer att göra" och "det där är andras preferenser, det är vad de vill göra" utan att för den skull behöva bli förvirrad över hur eller varför någon väljer att göra annat än en själv. Nej, det är inte en tråd som handlar specifikt om världsbygget i Eon, men då det är ett svenskt rollspelsforum och världsbygget i Eon är det mest omfattande svenska världsbygget så är ju Eon högst relevant för tråden. Vad som är mindre relevant för tråden är om deltagarna i diskussionen förstår innebörden av att olika människor tycker och upplever olika saker.

Det borde alltså vara helt uppenbart att Eon och dess världsbygge funkar som det funkar och spelas av de som spelar det för att det sättet att både skapa världar på och ta till sig och använda rollspelsmaterial på är sättet dessa finner djup, engagemang och mening i aktiviteten. Det är ju inte som att det år 2025 saknas alternativ, ingen spelar den typen av spel med den typen av världar som annat än ett aktivt val, alltså kan vi ju utgå ifrån att "kavla upp ärmarna och jobba" för dessa är en feature, inte en bugg. Att bygga sina egna kampanjer och hitta sitt egen ingång i spelandet och upplevelsen med hjälp av det förskapade materialet är en del av spelupplevelsen för dessa, skulle spelet göra det åt dem skulle det ta bort något. Jag tyckte det framgick enormt tydligt i förra inlägget.

Är det sättet att göra det på inte för dig? Fine, det är i 90% av fallen inte för mig heller.

Skall vi behöva skriva fler inlägg för att besvara frågan "Voffor gör di på dette viset?" med att förklara konceptet preferens eller kan vi vara klara med den delen?
 

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,591
Ombeder nu samtliga i tråden att diskutera trådens ämne, inte andra användares förmåga att diskutera trådens ämne. Om ni anser att någon inte håller sig till ämnet, rapportera istället detta.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,865
Jag har börjat landa i att jag tycker att sådana världar bör presenteras för konsumenterna genom en slice, som man sedan expanderar utifrån.
Jag har också landat i att det är min preferens kring världar och världsbyggen - att börja i det lilla, mer fokuserade, och bygga ut därifrån. Om man alls ska bygga världen, det vill säga. Jag är rätt nöjd med att rollpersonerna lär känna varandra och sig själva under tiden som de äventyrar. Det behövs inte så mycket utanför deras lilla pajbit för att åstadkomma det. Men att någon förbygger en hel värld där rollpersonerna kanske i bästa fall kommer i kontakt med 5%, finner jag ingen nytta i. Därmed inte sagt att det är dåligt. Different strokes for different folks.

För övrigt har jag samma preferens när det gäller rollpersonerna - jag vill att de ska ha en tydlig, men bred, uppgift, till exempel äventyrare, utredare, eller något annat som går att förklara med en mening. Bäst för mig blir det om spelet är skrivet med samma fokus. Att jag kan spela allt från grisbonde till hovintrigerande ädling till lärling vid en magikerakademi till godsherre till resenär på en kasta-den-enda-ringen-i-vulkanen-resa, lockar mig inte ett dugg. I så fall vill jag hellre spela grisbonde i Grisodlarrollspelet, ädling i Hovrollspelet, ung magiker i Hogwartsmedserienumretbortfilatrollspelet, etc.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
6,045
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
I så fall vill jag hellre spela grisbonde i Grisodlarrollspelet
Du vet var jag finns ...

Jag gillar världsbyggen (eller som jag antytt tidigare ... att bygga världar) men är nog också inne på att det roligaste är att uppleva det utifrån en viss punkt. Att allt filtreras genom det synsätt jag valt att ha (eller spelskaparen om jag som spelare inte får välja). Sen får det gärna finnas ett gediget bygge som stödjer upp den skärva jag får se. Men jag behöver inte se stödbygget.

Så världsbyggen är till nytta, även om de kan kännas hämmande. Men det är inte världsbyggande eller att någon redan byggt som hämmar. Det är hur det presenteras och hur dogmatiskt jag förvänts förhålla mig till det redan byggda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,584
Location
Ereb Altor
Vi diskuterade det här rätt länge när vi skulle beskriva världen till Kopparhavets hjältar, och väldigt mycket av det tänket följde med till Ereb Altor:
  • Tydligt för veteraner med massor av kunskap vad som skiljer nya Ereb Altor från gamla; alltså måste vi iaf ytligt beskriva hela världen, inkl historia, metafysik m.m.
  • Nya Ereb Altor ska inte kräva förkunskaper men ändå vara tillgängligt.
  • Beskriva det stora utifrån det lilla; alltså ge exempel snarare än beskriva generellt.
  • Hålla texten något "torr" och snarare effektiv än målande.
  • Inte gå in på sådant som är okänt för världens invånare, alltså exakt folkmängd, livslängd, gränser, världens exakta storlek m.m.
  • Detaljer beskrivs som exempel; alltså inte en generell karavanseraj utan en specifik karavanseraj.
  • All info ska vara direkt användbar.
  • Aldrig gå direkt till kärnan utan applicera den klassiska löken. Spelvärlden består av lager på lager på lager.
  • Säkert mer men det jag kommer på nu.
Är detta till nytta? Verkligen!!!
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
319
Världsbygge hämmande?
Tycker ofta världsbygge är ett stöd.
Oavsett om jag bara använder 5% av världen i min kampanj ser jag inte de andra 95% som onödig information. De procenten finns kvar för andra kampanjer i världen eller för andra gruppers kampanjer om det är någon publicerad värld.

Exempelvis i startäventyret till 5e Lost mines of Phandelver så startar spelarna i Neverwinter. Många spelgrupper kanske ger sig ut på uppdraget direkt och lämnar staden. Andra kanske vill se lite av staden som de kanske har spelat dataspel i förut och hört talas om. Tyvärr så innehåller inte världsbygget i äventyret något om staden så spelledaren får improvisera eller försöka hitta information någon annanstans. Inte riktigt något som önskas av ett startäventyr som är tänkt som innehålla allt som behövs för starta spela. Resten av äventyret är fullt av avsaknad av information också så frågor kring världen lämnas obesvarade. De % av världen som saknas tycker jag hämmar mer än att det ger improvisationsinspiration.

För min del anser jag att det äventyret blir dåligt för dess bristfälliga information om världen. Med mer fokus på historien bakom platserna, personer och fraktioner skulle det kunna varit ett bra äventyr för en spelledare. Men många anser att äventyret är bra och det är populärt att köra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,584
Location
Ereb Altor
Världsbygge hämmande?
Tycker ofta världsbygge är ett stöd.
Oavsett om jag bara använder 5% av världen i min kampanj ser jag inte de andra 95% som onödig information. De procenten finns kvar för andra kampanjer i världen eller för andra gruppers kampanjer om det är någon publicerad värld.

Exempelvis i startäventyret till 5e Lost mines of Phandelver så startar spelarna i Neverwinter. Många spelgrupper kanske ger sig ut på uppdraget direkt och lämnar staden. Andra kanske vill se lite av staden som de kanske har spelat dataspel i förut och hört talas om. Tyvärr så innehåller inte världsbygget i äventyret något om staden så spelledaren får improvisera eller försöka hitta information någon annanstans. Inte riktigt något som önskas av ett startäventyr som är tänkt som innehålla allt som behövs för starta spela. Resten av äventyret är fullt av avsaknad av information också så frågor kring världen lämnas obesvarade. De % av världen som saknas tycker jag hämmar mer än att det ger improvisationsinspiration.

För min del anser jag att det äventyret blir dåligt för dess bristfälliga information om världen. Med mer fokus på historien bakom platserna, personer och fraktioner skulle det kunna varit ett bra äventyr för en spelledare. Men många anser att äventyret är bra och det är populärt att köra.
Ja, för egen del får jag känslan av att spelvärlden är en kuliss (vilket den också är) om spelvärld som är någorlunda utbyggd saknas. Då spelar jag Truman Show. Min egen IRL kanske inte direkt påverkas av att Pakistan eller Skövde finns, men det gör den definitivt mer intressant. Skulle jag börja skala bort allt "oväsentligt" skulle mitt liv bli rätt torftigt, och för mig när jag spelar rollspel är det viktigt att min rollperson inte känns torftig. Även om min amerikanska soldat som är strandsatt i ett postapokalyptiskt Polen aldrig får återvända har jag ändå minnen från mitt liv där. Minnen från platser som idag ligger i ruiner och hoppet att en dag få återse de jag älskar och saknar.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,865
Världsbygge hämmande?
Tycker ofta världsbygge är ett stöd.
Oavsett om jag bara använder 5% av världen i min kampanj ser jag inte de andra 95% som onödig information. De procenten finns kvar för andra kampanjer i världen eller för andra gruppers kampanjer om det är någon publicerad värld.
Fast har de 95% någon nytta för ER medan ni spelar i er 5%-pajbit? För att dra en parallell till ditt exempel hjälper det inte dig särskilt mycket om Baldur's Gate är enormt välbeskrivet, när äventyret ni spelar börjar i Neverwinter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,584
Location
Ereb Altor
Fast har de 95% någon nytta för ER medan ni spelar i er 5%-pajbit? För att dra en parallell till ditt exempel hjälper det inte dig särskilt mycket om Baldur's Gate är enormt välbeskrivet, när äventyret ni spelar börjar i Neverwinter.
Men det finns ju säkert 1000 spelgrupper till, som använder andra tårtbitar. Och under en 30-årsperiod kan de där 5% öka till 85% för den enskilda spelgruppen.

Här handlar det ju om att tillgodose en bred kundgrupp, inte en specifik spelgrupp.

PS. Samt att de där 95% har oerhörd stor betydelse för mig personligen när jag spelar.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
319
Fast har de 95% någon nytta för ER medan ni spelar i er 5%-pajbit? För att dra en parallell till ditt exempel hjälper det inte dig särskilt mycket om Baldur's Gate är enormt välbeskrivet, när äventyret ni spelar börjar i Neverwinter.
Det hjälper i nästa kampanj som utspelar sig i Baldurs Gate ;-)

Med den inställningen så är ju varken världsbyggen eller äventyr direkt intressant om allt ska hittas på när det kommer in i spel. Blir väldigt svårt att sälja produkter då...

Edit: Sen är det rätt korkat av en designer att ta med info om en helt annan stad i ett äventyr än den staden den utspelar sig i....
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,865
Men det finns ju säkert 1000 spelgrupper till, som använder andra tårtbitar. Och under en 30-årsperiod kan de där 5% öka till 85% för den enskilda spelgruppen.

Här handlar det ju om att tillgodose en bred kundgrupp, inte en specifik spelgrupp.

PS. Samt att de där 95% har oerhörd stor betydelse för mig personligen när jag spelar.
Om det kommer 1000 nya spelgrupper till exempel till Mundana, kommer de att spela på 1000 olika platser i spelvärlden? Det är klart att de som spelat i samma värld i 30 år har använt långt mycket mer än 5% av den. men jag tror också att en mycket stor del av informationen är sådan de själva tillfört, som inte fanns med världsskaparens beskrivningar.

Jag tror inte alls man breddar kundbasen bara för att man beskriver en massa spelvärld. Vore de så hade DoD23 haft en extremt smal kundbas med sin lilla dimmiga dal och sina 12 äventyrsplatser.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,865
Det hjälper i nästa kampanj som utspelar sig i Baldurs Gate ;-)

Med den inställningen så är ju varken världsbyggen eller äventyr direkt intressant om allt ska hittas på när det kommer in i spel. Blir väldigt svårt att sälja produkter då...

Edit: Sen är det rätt korkat av en designer att ta med info om en helt annan stad i ett äventyr än den staden den utspelar sig i....
Det är väl ingen som pratar om att man ska hitta på allt i stunden, när det kommer in i spel? (Även om det är en fullt legitim spelstil) Det som behövs för äventyret eller kampanjen ska givetvis vara med och information för att ge spelgruppen någon form av ingång till spelet.

Det jag ifrågasätter är värdet av att i FÖRVÄG beskriva väldigt mycket UTANFÖR äventyret/kampanjen, som kanske någon spelgrupp, någon gång kan ha någon nytta av. Huvudfrågan var om världsbygge är av någon nytta och där är mitt svar: bara om världsskaparen tänkt sig använda informationen inom någon form av rimlig närtid. Visst kan man nämna att det finns ett land bortom bergen som heter X men det finns ingen mening att beskriva det särskilt noggrant om ingen vill gå dit. Vill bara en spelgrupp gå dit medan 999 andra grupper vill fortsätta där de startade, känns det mer rimligt att den spelgruppen bygger ut X än att spelskaparen gör det åt dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,584
Location
Ereb Altor
Om det kommer 1000 nya spelgrupper till exempel till Mundana, kommer de att spela på 1000 olika platser i spelvärlden? Det är klart att de som spelat i samma värld i 30 år har använt långt mycket mer än 5% av den. men jag tror också att en mycket stor del av informationen är sådan de själva tillfört, som inte fanns med världsskaparens beskrivningar.

Jag tror inte alls man breddar kundbasen bara för att man beskriver en massa spelvärld. Vore de så hade DoD23 haft en extremt smal kundbas med sin lilla dimmiga dal och sina 12 äventyrsplatser.
DoD-23 har ju en annan ingång för att erbjuda material till mängder av spelgrupper - äventyr!

Om du uppfattade det som att jag menade att setting var det enda sättet att nå en bred kundgrupp så missuppfattade du mig. Det finns mängder av sätt. Men omfångsrik setting är ett av dem, utan tvekan. Inte din tekopp, det är uppenbart, men för många andra är det en vettig ingång.

Och ja, Mörk Borg har ytterligare en annan i gång. Som sagt det finns många ingångar. Men om man tror att Mundana hade varit samma spel med enbart 5% av sitt settingmaterial så tror man alldeles säkert fel. Även om Eon IV lade fokus på Jargien.

Återigen handlar det om preferenser och det gäller alla produkter som riktar sig till slutkonsument.

Men för de som vill ha ett godkänt rollspel helt utan spelvärld finns ju det utmärkta ROLLSPEL av Rollspelsverket (aka @ceruleanfive). Där är det förbjudet att spela med ej godkänd spelvärld!
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
319
..Det jag ifrågasätter är värdet av att i FÖRVÄG beskriva väldigt mycket UTANFÖR äventyret/kampanjen, som kanske någon spelgrupp, någon gång kan ha någon nytta av. Huvudfrågan var om världsbygge är av någon nytta och där är mitt svar: bara om världsskaparen tänkt sig använda informationen inom någon form av rimlig närtid. ...
Det första kan jag väl hålla med om då äventyr eller kampanjer kan styras till att vara på en plats.
Men världsbygge ser jag som en palett att ta ifrån till att göra äventyr och kampanjer i. För äventyr och världsinformation ser jag som två olika produkter med olika syften.
Ett bra världsbygge skriver sina egna äventyr när man läser. Låter inte landet X bortom bergen som en perfekt plats för att ha ett äventyr i?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,584
Location
Ereb Altor
Eller, allra helst, grisbonde i Hovrollspelet och ädling i Grisodlarrollspelet!
Jag tycker att det är helt enligt trådens premisser! Det är ju precis detta en djup setting låter oss göra! Starka smala koncept är ju jättebra om man vill utforska just det konceptet (och om det är intressant och välskrivet etc) men i en setting med djup kan vi leka med förväntningar och skapa helt egna sammanhang. Utöver det så ger ju djupa settings oss också en resonansbotten där allt vi gör påverkas av sociala normer, kulturella tabun och allt vad det kan vara. Och vice versa. En Trollslayer i WFRP är ju inte intressant för att det är en dvärg med tuppkam som slåss mot troll, utan för att det är en utstött dvärg som isolerad från sitt sammanhang och för att sona sina brott eller återupprätta sin heder valt att söka döden i strid mot sitt folks fiender. Då blir det plötsligt intressant. Jag förstår att folk gillar starka enkla koncept. Och det är helt ok. Men att ges möjligheten att vrida på dem är själva poängen med en spelvärld där det inte finns enkla sanningar eller schabloner.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,391
Det första kan jag väl hålla med om då äventyr eller kampanjer kan styras till att vara på en plats.
Men världsbygge ser jag som en palett att ta ifrån till att göra äventyr och kampanjer i. För äventyr och världsinformation ser jag som två olika produkter med olika syften.
Världsbyggen kan presenteras genom äventyr. T.ex. en serie äventyr som alla utspelar sig i samma värld, där vart och ett av äventyren har den världsinformation som behövs för äventyret och kanske lite till.
Efter ett tag så har man en hel värld på det sättet, utan att världsinformationen publicerats separat.

Det är nog många världar som skapats på liknande sätt - ett hörn av världen beskrivs i den bok/äventyr/spel man skriver, och vartefter fler böcker/äventyr skrivs så byggs världen ut efter behov.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,271
Location
Värnhem, Malmö
Världsbyggen kan presenteras genom äventyr. T.ex. en serie äventyr som alla utspelar sig i samma värld, där vart och ett av äventyren har den världsinformation som behövs för äventyret och kanske lite till.
Efter ett tag så har man en hel värld på det sättet, utan att världsinformationen publicerats separat.

Det är nog många världar som skapats på liknande sätt - ett hörn av världen beskrivs i den bok/äventyr/spel man skriver, och vartefter fler böcker/äventyr skrivs så byggs världen ut efter behov.
Övergripande saker som språk, klädsel, matkultur, samhällsstruktur och så vidare är dock lite svårare att få in i äventyr. Det är också ett område där folk har en tendens att anta ”minsta gemensamma nämnaren” om inget annat sägs.
 
Top