Recent content by xpanthom

  1. X

    Nekromanti Yrken/arketyper och färdigheter

    Tja, det du bör komma ihåg om settingen är 1600-1850 att merparten av befolkningen försörjer sig på jordbruk. Utmaningen där är väl att göra bonde till ett yrke som är lika fördelaktigt för en spelare som något mer "flashigt". Glöm inte heller att kategorierna hantverkare och affärsman utgör...
  2. X

    Nekromanti Rollspelsmusik

    Jag funderar på en rymdkampanj och har svårt att hitta tillräckligt "spejsad" musik, tycker jag. Min favorit är också Mike Oldfield, men då kanske främst skivan "The Songs of Distant Earth". Lyssna t.ex. på låten "Magellan" och föreställ er att ert rymdskepp sänker sig ner i atmosfären på en...
  3. X

    Nekromanti Stridssystem till fight

    Jag väljer klassiska DoD då jag är en feg typ. Eftersom bonnläppen tänker puckla på mig med en knytnäve, som ger skadan 1T3, och han har en skadebonus som motsvarar en storväxt människa, sisådär +1T2, kan min skinnjacka (nitläder, abs 3) helt absorbera hans träffar med 50 % sannolikhet. Om vi...
  4. X

    Nekromanti Ditt jobb som rollspel!

    I mitt jobb har alla spelare stor berättarmakt. Vi sitter instängda i vårt högkvarter och tar emot monstren, som dock först måste gå genom säkerhetskontrollen och avväpnas. För det mesta vandrar monstren in av egen kraft, men ibland ledsagas de från någon dungeon av SLP:er. Det är vanligare att...
  5. X

    Nekromanti Bevarande av mystik etc.

    Jag hoppas och tror att mystiken kan bevaras genom att 1) SL slänger ut krokar och skördar dem, 2) SL inte är bunden av ett regelsystem, och 3) den publika informationen om ett fenomen och SL:s information om detsamma skiljer sig. Det är alltså uttryckligen SL:s sak att ordna med mystiken...
  6. X

    Nekromanti Använder du erfarenhetspoäng i rollspel?

    Jag vill ha något slags förbättringsregler eftersom de gör att det känns som om man kommer vidare. Vad jag inte gillar är (i mitt tycke) felkonstruerade regler. Några exempel: 1. Simpla XP-regler. Som tidigare nämndes brukar XP i levelsystem närmast delas ut för hack'n'slash. Okej, men hur gör...
  7. X

    Nekromanti Överskrifter är outnyttjade i rollspel

    Här vill jag applådera föregående inlägg och slå ett slag för överskrifter (märkväl skillnaden mellan överskrifter och rubriker, som blandades ihop i trådstarten, besserwissers anm.) som följer tidsandan och stilen för settingen även om texten i sig innehåller formalismer. Att enligt...
  8. X

    Nekromanti Sammanfatta ditt spel i en mening

    Airtha visar den enkla bonden varför mörkrädsla och gudsfruktan finns till och varför det egentligen vore bäst att bara stanna hemma.
  9. X

    Nekromanti Spelarnas vånda - en antagonistisk SL?

    Precis - om spelet utgår ifrån en stark spelledare och tydliga, speliga regler är det okej med en antagonistisk spelledare. Tanken går osökt till brädspel med spelledare (t.ex. Space Crusade), och då är spelledarens antagonistiska roll perfekt. Men i de flesta rollspel är reglerna ett stöd för...
  10. X

    Nekromanti Spelarnas vånda - en antagonistisk SL?

    Då jag läste tråden om spelledarens våndor kom jag att tänka på ett problem jag som spelare har kunnat märka och som ofelbart leder till schismer i spelgruppen. Som ni säkert märker är nedanstående självupplevt, men vi låter resten vara osagt. Spelledarens roll kan ju definieras på många sätt...
  11. X

    Nekromanti Spelledarens våndor

    1. Att hålla reda på allt man vill hålla reda på. För immersionen skulle det till exempel vara kul om man kunde låta miljöfaktorer som väder skifta och påverka spelarna, men det glömmer man lätt bort. Och så naturligtvis att förbereda sig tillräckligt, men jag brukar alltid improvisera en hel...
  12. X

    Nekromanti Utpost summerat i tre YouTube-videor

    Åhh. Just den där typen av bilder får mig att drömma om ett ärkespeligt spel där jag och de andra spelarna får vara kaptener på varsitt rymdskepp och utforska universum, sådär ytligt och trevligt som de gör i Star Trek... Finns det något sådant?
  13. X

    Nekromanti [Mummel] inspirerande spelvärldar?

    I spelet jag håller på med tänker jag mig att ha samma typ av världsbeskrivningar som Genesis citerade (ids inte citera dem igen), men jag har inte bestämt mig huruvida jag vill ha världsbeskrivningen som brödtext och regeltjafs som rutor eller vice versa. Det första alternativet skulle på något...
  14. X

    Nekromanti Konstiga tärningar

    Det låter precis som fördelningen i det klassiska brädspelet Hero Quest (3-2-1, dock inte enligt färg utan enligt symbol). Men varför göra sig besväret att fixa med kommersiellt tillverkade tärningar när spelarna kan märka sidorna själva?
  15. X

    Nekromanti Tappa kontrollen över rollpersonen

    Det jag främst avskyr med skräcktabeller och fummeltabeller i många spel är de onödigt detaljerade beskrivningarna som begränsar både situationen och rollpersonens reaktion. Men det finns ju ändå ett syfte med den sortens tabeller, åtminstone skräcktabeller, nämligen att gradera reaktionen på...
Top