Nekromanti Överskrifter är outnyttjade i rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Såhär ser kapitelrubrikerna ut i Oskrivna blad:

Allmäna regler och riktlinjer
Spelvärldsgenerering
Rollpersonen
Intriger och dilemman
Konflikter
Tips och tricks
Regelsammanfattning

Jag kollar igenom ett antal av de spel jag äger. Det ser likadant ut i Berättelser från Staden, i Nostalgi och även i utländska spel som Grey Ranks och With Great Power ... Samma sak i Mutant. Klass hit och Att skapa en rollperson dit.

Vad snackar jag om? Jo, överskrifterna utnyttjas inte. De är intetsägande. Eller, okej, de talar klart och tydligt om vilken sorts text som finns i kapitlet, men rubriker är guld värda när det gäller att fånga läsarens uppmärksamhet. Efter ett exempel i senaste numret av Språktidningen: om det står "Väder" eller "Ostadigt i hela landet" som överskrift, vilken är effektivast? Rubriker, både kapitelrubiker och överskrifter i de enskilda kapitlen, är saker som står ut och som fastnar i läsarens minne. Använd dem för att kommunicera det viktigaste i varje kapitel! Se det som att varje rubrik är en ultrakomprimerad sammanfattning.

Jag vill se fler kapitelrubriker i stil med "Strid är en kaotisk upplevelse" eller "Skapa rollpersoner med mål". Man kan fortfarande se vad det är för typ av regler man hittar i kapitlet, men man ser också till att de viktigaste budskapen skriks ut i gigantiska bokstäver. Tips är ofta svåra att kommunicera effektivt, eftersom folk är dåliga på att ta dem till sig och minnas dem. Ta tillfället i akt när du kan skriva med teckenstorlek 36 och komma undan med det!

Okej, det är min pitch. Håller ni med?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Du har både helt rätt och helt fel.

Det beror helt och hållet på anslaget i resten av texten.

Formell textmassa med dynamiska rubriker skapar för mig bara en känsla av disharmoni och, ja, slarv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Genesis said:
Okej, det är min pitch. Håller ni med?
Nej, egentligen inte. Mest för att jag hatar när text skriker åt mig, oavsett om den är entusiastisk eller inte - och dina exempel var dessutom alldeles för "awesome" för mig.

Jag vill ha tydliga rubriker som, likt regler, inte är i vägen. Samma sak som att det är helt värdo med folk som försöker vara coola med annorlunda typsnitt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Berättelser från Staden, säger du?

BAH!

Kapitel 4: Att spela som en gentleman 45
En gentleman är målinriktad 46; En gentleman är förberedd 50;
Konsten att vara en författare 54; En gentleman är driven 56;
En gentleman är hänsynsfull 58
Försök hitta bättre rubriker än det, du! :gremlaugh:
 

xpanthom

Veteran
Joined
10 Feb 2007
Messages
58
Location
Vasa, Finland
Här vill jag applådera föregående inlägg och slå ett slag för överskrifter (märkväl skillnaden mellan överskrifter och rubriker, som blandades ihop i trådstarten, besserwissers anm.) som följer tidsandan och stilen för settingen även om texten i sig innehåller formalismer. Att enligt överskriften skriva om något fenomen i spelvärlden (som hur en gentleman bör bete sig) medan man egentligen refererar regler är stiligt. Mer sånt. Nej, det ger inte i sig mer immersion eller mer tydlighet eller egentligen någon konkret fördel alls. Men det är ofta originellt, och originalitet bör premieras.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja!

Coolt, jag har inte tänkt på det innan, så det här var en riktig ögonöppnare för mig. Jag håller dock helt med: För mig är det viktigt att ett rollspel (precis som alla andra texter) kommunicerar med läsaren och att det lyckas förmedla ett intryck. Jag tycker således det är viktigt att man arbetar med såväl språk och form så att inte läsupplevelsen blir som att läsa en instruktionsmanual eller en telefonkatalog. Inte för att de skulle vara "tråkiga", utan för att de är dåliga på att kommunicera en texts innebörd med läsaren.

Jag kan visserligen se att det finns risker med att överdriva tekniken, men så är det ju å andra sidan med allt. Så länge som man låter rubrikerna spegla den känsla som genomsyrar resten av rollspelet så skulle de kunna fungera som ypperliga informationsbärare.

Det är inte så mycket att jiddra om. Bra att du gjorde mig uppmärksam på det, dock.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Jag vill sälla mig till "Ja-gruppen", och även hålla med om det Rising skriver (men är för lat att skriva något mer utförligt).

/Nabu, anser att detta behandlar samma problem som Marco Behrmann belyste
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja och nej. Båda har sina för- och nackdelar, till stor del beroende på hur boken är organiserad. Väderinformation är svårare att hitta om överskriften är "Ostadigt i hela landet" än om den är "Väder", så jag väljer nog "Väder" om jag vill ha en referensbok, men "Ostadigt i hela landet" om jag skriver mer av en ståry.

Och hittills har jag mest skrivit referensböcker. Blå himmel är nog det som mest bryter mot trenden.
 
Top