(3 är också medel(värde) 1+2+3+4+5 = 15 och 15/5 = 3)
En mer ämnes-relaterad reflektion är att det är intressant att vi är så fokuserade på spelskaparen. På ett sätt är det ju fint, eftersom det ger en känsla av ett kollektivt projekt. Men det är också lite konstigt att vi ger så lite vikt vid...
Sång var också ett av sätten att höja sin moral mellan äventyren. Jag undrar om den inte användes för att inspirera andra också, men det kan ha varit äventyrsspecifikt.
Järnringen har alltid mycket interna konflikter i sina grupperingar. Men interna konflikter är ju pedagogiskt svåra: först måste man etablera att det finns en gruppering och få spelarna engagerade i att det är just en grupp, sen måste man etablera en lagom stor konflikt. Blir konflikten för...
Lösningen är väl att det aldrig varit vår nutid, utan att det är som en sorts alternativ tidslinje. Typ att Berlinkongressen beslutade sig för att stycka upp rymden istället för Afrika, och att de handelsbolag som fick exploateringsrätter och kaparbrev snabbt blev så rika att vår verklighets...
Jag är team techno-fantasy. Hypoteserna om liv på Mars, kanaler och strukturer på Venus, och en okänd planet utanför de kända känns sent 1800-tal. Så för mig har MC alltid byggt på en kombination av sci-fi om potentiella fasor från förra sekelskiftet, och insikter om 1900-talets fasor från...
Jag tänker att det finns tre tekniker som redan används och borde ge funktionellt snarlika utfall:
1) att bara klippa förbi/snabbspola resan mellan basen och sista rummet man utforskat (då upplever man alltid nytt innehåll, men skillnaden mot ditt förslag är att motståndet blir högre level)
2)...
Håller med om att ircle och hands inte passar ihop.
Pilarna ser konstiga ut, tycker jag, eftersom de 1) börjar nära kanten men inte vid kanten 2) har en extra "bård" som sticker ut åt fel håll.
Vad är det som händer vid 80%? Är det för att det ger en konstig siffra på alla vanliga tärningar (16/20, 8/10)? Eller varför får vi så stor skillnad mellan 75 och 80?
Vid korta rader föredrar jag en rad per påstående
My initials // in runic alphabet // N and W // (for Niklas Wistedt).
The intertwined “Perthu” runes // means that the piece // is part of the // Paths Peculiar fantasy domain.
the print's // unique number
Sen förstår jag inte riktigt vad "the...
Problemet är väl att om det finns en grej som är tänkt att vara gullig så börjar den lätt dominera om den är med, vilket gör den dysfunktionell i en blandad grupp. Rollspel är ju en talad aktivitet, så för att gulligheten ska finnas där måste vi kontinuerligt befästa det gulliga i vårt tal. Det...
Min uppfattning är att de flesta tycker att riskhantering är roligare som mekanik, men att resurshantering är mindre tråkigt i praktiken. Riskhantering slutar nämligen fungera om man inte delar spelskaparens riskuppfattning, och överskattar eller underskattar sannolikheten att den negativa...
Jag tycker att listor är till stor hjälp. För länge sedan gjorde jag och några vänner ett konventsäventyr till Mutant Chronicles (som jag tror aldrig spelades?) och då pratade vi mycket om hur vi skulle förmedla världen. Till slut bestämde vi oss för ett fåtal 1-x-2-frågor som spelaren fick ta...
Jag tycker både "ja" och "det är fusk". Fantastiskt bra skiva, och jag kan glatt berätta att jag köpte den till en yngre släkting i våras som sen skickade tillbaka bilder på när han fick en sko i huvudet på deras spelning på Gröna Lund. Så uppenbarligen har skivan dragningskraft även efter...
Det här är en viktig del i att d&d-religion inte framstår som rimlig för mig. Om det omedelbart går att producera ett bevis för gudens existens, och om guden alltid vill det man själv vill ("blixtnedslag på mina fiender!"), försvinner själva tron.
Jag brukade tänka att det var den första...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.