Grafik Dissa mitt omslag [Circle of Hands]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Så jag har arbetat med layouten för Circle of Hands senaste månaderna och har nu slutligen kommit till omslaget. Tar tacksamt emot all sorts kritik.

Jag är inte helt nöjd med pil-designen på bokryggen, men har inte lyckats komma på någon annan design som blivit snygg.

Tanken är att detta ska vara en del i en bokserie, däribland Sorcerer, Trollbabe, med flera.

Färgschemat och frontbildplacering är enligt spec.


1687440939126.png
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Snyggt! Är serien tänkt att komma ut på engelska? I så fall är hela serien givet köp :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Om tanken är att alla i serien ska ha pilgrejen på ryggen och böckerna är olika tjocka så kommer ju pilarna att få olika djup. Alltså spetsarna kommer inte att ligga på samma nivå när man ställer dem bredvid varandra i bokhyllan. Kanske inte optimalt?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Snyggt! Pil-grejen kanske kan vara mer subtil?
﹀Mindre hårda vinklar?︿ ︶ Mjuka buktningar?︵ Eller inte ha den alls, med bara de där små borderna? Ibland är mindre mer.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Kanske nitpicking men jag undrar om ircle i Circle på framsidan ska vara tjockare, och matcha C:et lite mer? Eller om bokstäverna i det ordet ska vara pyttelite längre från varandra? För att balansera med ”of Hands” under. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, eller om det bara är en smaksak.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Snyggt! Är serien tänkt att komma ut på engelska? I så fall är hela serien givet köp :)
Det är Ron Edwards spel som släpps i nya varianter. Just denna består i smärre regelförändringar och -omformuleringar. Inte så mycket mer material, bara omarbetat. Ingenting som jag personligen ligger bakom, annat än layouten för just detta spel som han behövde hjälp med. Utifrån den kravspec han hade blev boken väldigt mycket tjockare dessutom. Från 110 sidor till 460(!).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Coolt! Kul med nyutgåvor av Edwards andra grejer (Sorcerer är lika fult som det är bra).

Kritik: Gillar inte hur 'Circle' och 'of Hands' samspelar. För det gör dom inte. Inte heller "linjen" med cirklar. Försök hitta typsnitt som är bättre vänner.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ser bra ut tycker jag!

En justering jag skulle kolla på.

Dra "Ron Edwards" närmare "Circle" i höjd eller flytta namnet helt till nån annanstans. Nu "svävar" det lite osäkert.

Ska det till en sån där ruta med ISBN och årtal och sånt?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Utifrån den kravspec han hade blev boken väldigt mycket tjockare dessutom. Från 110 sidor till 460(!).
Extra Annotated Special Word Salad Self-Review Edition?

(Sorcerer Annotated är den konstigaste rollspelsprodukt jag försökt läsa; jag försöker vara rolig på dess bekostnad.)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Håller med om att ircle och hands inte passar ihop.

Pilarna ser konstiga ut, tycker jag, eftersom de 1) börjar nära kanten men inte vid kanten 2) har en extra "bård" som sticker ut åt fel håll.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
C:et ser dock riktigt bra ut, och rimmar snyggt med cirklarna på bilden (och i titeln)!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Är bilden bestämd? Kan sakna det verkligt nära som känns i originalets omslag, det nära och jävla fruktansvärda. Annars supersnyggt! Gillar skarpt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag gillar verkligen inte själva loggan. Det känns fel att undertiteln är fetare än huvudnamnet, "ircle" passar inte in tillsammans med C:et, typsnitten passar inte ihop, raden med cirklar särskiljer mer än de håller samman. Ordbilden är inte illa, men jag skulle byta minst ett av typsnitten och testa att ha ett mindre "of" som en början.

Sedan borde texten med enbart versaler (författarnamnet på ryggen, "The Adept Press Collection") spärras 10-20 %.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Med logotypen ville jag ha någonting smalt och elegant för att sedan möta med något brutalt, lite som jag tänker mig spelet i sig. Riddare som möter en brutal värld.

Var verkligen skitbra att få lite nya infallsvinklar från er. Saker jag tog till mig:
  • Gjorde bokstäverna lite tjockare i logotypen. Tyvärr hade inte typsnittet fet stil så jag fick rita dem själv.
  • Tog bort pilarna på bokryggen. Bra poäng det där med ryggbredden. Det tänkte jag faktiskt inte på.
  • Lade till lite placeholdertext på baksidan från förra versionen av seplet.
  • Gjorde två cirklar på bilden vitare än den gula bakgrunden.
  • Ändrade Ron Edward-texten på ryggen.
  • Flyttade röda Ron Edward-texten, på framsidan, något närmare logotypen.
CoH2.jpg
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
  • Tog bort pilarna på bokryggen. Bra poäng det där med ryggbredden. Det tänkte jag faktiskt inte på.
Om man vill ha kvar den – och jag tyckte den var snygg! – så skulle man ju kunna ha samma storlek på pil på alla ryggarna. Göra dess bredd lika med boknamnets, och förlänga de horisontella strecken in på ryggen.

Så ryggen blir --v-- istället för V, om det är begripligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Snyggt! Gillar senaste omslaget. Jag gillade idéen med pilarna, men tycker det blev bättre utan. Svårt att få till alla avstånd så det ser harmoniskt ut tror jag när allt varierar så mycket. Det är ju inte bara att ena pilen buktar ut och den andra in, utan att du dessutom har stor bokstav i ena änden av ordet och liten i andra. Det hade kanske varit lättare att få till om du kört med enbart versaler på bokryggen.

Men som sagt gillar jag bokryggen utan pilar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Om man vill ha kvar den – och jag tyckte den var snygg! – så skulle man ju kunna ha samma storlek på pil på alla ryggarna. Göra dess bredd lika med boknamnets, och förlänga de horisontella strecken in på ryggen.

Så ryggen blir --v-- istället för V, om det är begripligt.
Jag tror det ser tråkigt ut i med raka linjer mycket för att det är svårt att få en överblick i en 3D-rymd, men jag bestämde mig för att lägga en liten pil nedtill ändå för att bryta av det hela. Jag ville också ha någonting på bokryggen som får den att stå ut något från andra bokryggar.

1692349805470.png
 
Top