[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Efter att vi pratade om det igår tyckte jag att idén om att aliens gjorde det känns mest spännande. Jag tänker mig lite Total Recall, att det har funnits någon enorm terraforming-reaktor under planetens yta som är miljoner år gammal och tillhört någon utdöd utomjordisk civilisation. Sen har reaktorn satts igång, antingen av klåfingriga människor för några hundra år sedan eller av Ondskan. Det bäddar ju för lite spännande trådar att plocka upp. Varför byggde utomjordingarna reaktorn? Varför satte de aldrig igång den? Finns det fler reaktorer under andra planeter? Vad gör dessa?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag är ju inget MC-fan i grunden, men tycker det vore synd att plocka bort en såpass etablerad sak som djungler på Venus. Hur de uppstod vet jag inte om du behöver förklara. Det var så längesen att ingen egentligen längre riktigt vet. Rykten säger alla fyra (ja, det finns även de som tror att djunglerna är ett påhitt). Djungelförnekare? :)

Som SL vill jag såklart veta. Kanske en kombination där människorna tror att de gjorde det, men de vet inte riktigt hur (eftersom Alien tech också hade ett finger med i spelet) ?
Problemet är väl att nummer fyra, åtminstone den variant jag skissade fram (och fortfarande föredrar, tror jag) är så tydlig att den stämmer om den stämmer. Eller ja, som allra minst vet ju då folk att det finns apparater som kontinuerligt arbetar och kanske kan de också veta att det är Brödraskapet som får dem att funka efter att de tänkande maskinerna besegrats. Vilket också ger god anledning till tacksamhet mot Brödraskapet även i en värld där ingen vanlig människa känner till Legionen eller Mörkret eller apostlarna…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
  • Hur som helst var det ju också någon som stängde in Legionen bakom sigillet en gång i tiden – och det var nog inte människor. Ancient Aliens är med andra ord vad man skulle kunna kalla "antydd halvkanon".
De skulle också kunna ha lämnat efter sig terraformningsmaskiner och gravitationsgeneratorer. Som man då kan tänka sig att mänskligheten hittade och fick igång med hjälp av de tänkande maskinerna. Men som man egentigen inte förstår sig på. Då skulle man också kunna göra så att Brödraskapet förutom att vara de som hittade metoder för att besegra de tänkande maskinerna när de gick bärsärk, också generellt hittade sätt att byta ut tänkande maskiner mot människor – det känns inte helt o-MC med brödraskapare som kollas in i stora maskiner, tycker jag. Om inte annat om man betänker dess 40k-inspiration…
En lös tanke kan vara att Mörkret skapade (metafysiska) världen och rymdvarelserna ville skapa sina egna fysiska världar men förstörde det mesta av allt det metafysiska på vägen. Det var därför vi hade kvar spår av spöken och liknande. I kriget mellan Mörkret och rymdvarelserna lyckades rymdvarelserna spärra in Mörkret (i formen av apostlarna) men gick åt på samma gång. Kvar fanns resterna av deras terraforming-utrustning ... och jorden. När Mörkret släpptes lös ville de återskapa vad som en gång förstörts.

Det här går dock emot "I begynnelsen fanns ljuset, sedan följde mörkret".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Efter att vi pratade om det igår tyckte jag att idén om att aliens gjorde det känns mest spännande. Jag tänker mig lite Total Recall, att det har funnits någon enorm terraforming-reaktor under planetens yta som är miljoner år gammal och tillhört någon utdöd utomjordisk civilisation. Sen har reaktorn satts igång, antingen av klåfingriga människor för några hundra år sedan eller av Ondskan. Det bäddar ju för lite spännande trådar att plocka upp. Varför byggde utomjordingarna reaktorn? Varför satte de aldrig igång den? Finns det fler reaktorer under andra planeter? Vad gör dessa?
Det är väl lite det som är min tanke också. Fler konkreta mysterier (som också blir lite nya i settingen) tänker jag bör kunna vara en bra grej i ett spel om att lösa mysterier.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag tycker nog techno-fantasy spåret. Eller humans did it i andra hand men sedan kan jag tycka att mycket media kanske främst film jobbar för mycket med att förklara allt istället för att låta saker vara lite mystiska/oförklarliga.

Alternativet inga djungler känns inte MC för mig. Majoriteten lär inte fastnat för MC på gund av realism. Otymplig, tunga och opraktiska axelskydd, överdrivet stora och tunga vapen (alltifrån miniguns för bärbart bruk till överdimensionerade k-pistar), vanligt med svärd i ett spel fyllt med automatvapen, magi (konsten och mörkrets symmetri) osv.

Jag förstår att det blir ett nischat MC där allt från tidigare spel inte lär bli detsamma men ska fokuset bli Luna/detektivspel så hade jag bara väldigt snabb förklarat omvärlden utan att gå in på detalj. Jag hade låtit det förbli oförklarat/mystiskt. Tanken är väl ändå inte att spelarna ska spendera tid där? Kanske gå in lite mer grundligt om det blir en expansion eller något där det blir mer aktuellt med spel på Venus men även här hade jag nog föredragit att inte allt förklarats i detalj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
En lös tanke kan vara att Mörkret skapade (metafysiska) världen och rymdvarelserna ville skapa sina egna fysiska världar men förstörde det mesta av allt det metafysiska på vägen. Det var därför vi hade kvar spår av spöken och liknande. I kriget mellan Mörkret och rymdvarelserna lyckades rymdvarelserna spärra in Mörkret (i formen av apostlarna) men gick åt på samma gång. Kvar fanns resterna av deras terraforming-utrustning ... och jorden. När Mörkret släpptes lös ville de återskapa vad som en gång förstörts.
Förlåt, jag är nog kanske söndagstrött bara, men jag har problem att parse:a vad du menar här.

(Parentetiskt har jag nog alltid sett Mörka Legionen mer som aliens eller varelser från Någon Annanstans snarare än något egentligen övernaturligt. Det var först när jag läste R*Y*M*D jag fattade att det eventuellt var tänkt att de inte bara skulle vara "demoniska" utan faktiskt demoner, som de kallas där. Jag har aldrig riktigt köpt den officiella Brödraskapet-propagandan… =) )
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Well, det var ju lite av min poäng i startinlägget, att jag nog för LCB tänkt mig mindre techno-fantasy och mer dieselcyberpunk-noir/kult… Jag har en idé om att det kanske händer intressanta saker om man knyter närmare till vår värld. Om inte annat finns det mer att upptäcka, utforska och avslöja tänker jag… =)
Jag skulle säga att du isf tänker fel här. Techno Fantasy (och Noir och Horror) är i spelseriens DNA. Spelet handlar inte om terraforming. Det är helt irrelevant. Nämn i Jorden (mer än som Dying Earth). Nämn inte företag, personer eller företeelser från vår värld. Det var inte Kina, FN eller Vatikanen som gjorde X eller Y. Dont. Go. There.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
En sak jag tröttnat på är Star Wars-byggande av kategoriska världar. "Här har vi en ökenplanet. Här har vi en skrotplanet. Här har vi en vattenplanet". Mars och Venus är exempel på sådant byggande, varför jag aldrig känt mig lockad av att använda dem.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Problemet är väl att nummer fyra, åtminstone den variant jag skissade fram (och fortfarande föredrar, tror jag) är så tydlig att den stämmer om den stämmer. Eller ja, som allra minst vet ju då folk att det finns apparater som kontinuerligt arbetar och kanske kan de också veta att det är Brödraskapet som får dem att funka efter att de tänkande maskinerna besegrats. Vilket också ger god anledning till tacksamhet mot Brödraskapet även i en värld där ingen vanlig människa känner till Legionen eller Mörkret eller apostlarna…
Nu kan jag ju inte detaljerna, men varför kan det inte ha varit Aliens som terraformat och sedan lämnat planeten (eller finns kvar, vilande i underjorden etc etc) ? När människorna kom så behövde de terraforma ytterligare för att göra planeten anpassad för människor. Eller så var det bara Aliens, men det är en välbevarad hemlighet och officiellt är det människornas terraforming?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag förstår att det blir ett nischat MC där allt från tidigare spel inte lär bli detsamma men ska fokuset bli Luna/detektivspel så hade jag bara väldigt snabb förklarat omvärlden utan att gå in på detalj. Jag hade låtit det förbli oförklarat/mystiskt. Tanken är väl ändå inte att spelarna ska spendera tid där? Kanske gå in lite mer grundligt om det blir en expansion eller något där det blir mer aktuellt med spel på Venus men även här hade jag nog föredragit att inte allt förklarats i detalj.
Grundboken kommer inte att förklara speciellt mycket i detalj. Några hemligheter, absolut – men inte detaljer om hela solsystemet. Däremot funkar jag både som SL och spelmakare så att jag måste veta, framför allt såna här större grejer. Vad vill Mörka Legionen? Hur länge sedan är vår nutid? Varför finns det djungler på venus?

Jag fattar att alla inte funkar som mig där, och hela originalspelet är ju skrivet av personer som absolut inte kände något behov av att ha något slags förklaringar. Hell, där förklaras ju inte ens riktigt vad Brödraskapets faktiska läror/mythos är. Men ska jag kunna skriva spelvärld måste jag som allra minst ha bestämt för mig själv de bakomliggande större sanningarna och principerna. För mig är det de som sedan ger upphov till det lilla/lokala, det rollpersonerna faktiskt möter. Jag jobbar top-down, har väldigt svårt för bottom-up.

(När jag som SL läser spel som inte berättar sånt för mig så känner jag först att spelet är inkomplett, och sedan känner jag att jag måste fylla i de sanningarna innan vi börjar spela)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Förlåt, jag är nog kanske söndagstrött bara, men jag har problem att parse:a vad du menar här.
Jag är också söndagstrött så jag tar det i punktform.
  • Mörkret skapade världen (säg solsystemet). Det var perfekt för deras syften.
  • Rymdvarelser invaderar och ska bygga om världarna.
  • Mörkret kämpar emot men blir inspärrade.
  • Rymdvarelser dör på kuppen.
  • Kvar är den terraformade jorden och terraformningsutrustning på Mars och Venus.
  • Mänskligheten uppstår, utvecklas och upptäcker terraformningsutrustning och gör sin egen variant av det.
  • Mänskligheten flyr jorden och koloniserar solsystemet.
  • Människor borrar i Nero, träffar Algeroth.
  • Algeroth och övriga apostlar vill återskapa världen som den en gång var, men människorna är i vägen.
Mer en hastig tanke på en tvist på propagandan i Mutant Chronicles-världen. "I början fanns ljuset" är bara en del av tidslinjen ... där mänskligheten kom in, med Mörkret som fanns där långt tidigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Spelet handlar inte om terraforming.
Nej, men det handlar absolut om konflikter mellan mäktiga grupper. Konflikten mellan megakorporationer och även brödraskapet menar jag är rätt centrala för settingen. Spelet behöver inte handla om terraformning bara för att man gör terraformning till en av de saker konflikterna och maktspelet gäller.

Tycker jag. Och det är såklart helt rimligt att tycka att jag har fel också =)

(Jag har också noll problem med att till exempel sägas att "Capitol lånar sin kultur och uttryck från framför allt gamla USA" till exempel. Oavsett vad som står i boken är det ju definitivt så jag själv brukar förklara Capitol för nya spelare och det är också så jag sett andra göra det. Så varför inte göra det i boken, om det nu är det man ändå gör i slutänden kring bordet?)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Konflikten mellan megakorporationer
Jag har faktiskt aldrig förstått konflikterna mellan megakorparna, annat än "Vi vill vara störst", så att få den förklarad hade varit kul.

Brödraskapet har jag använt som ett lager "ovanpå" megakorparna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har faktiskt aldrig förstått konflikterna mellan megakorparna, annat än "Vi vill vara störst", så att få den förklarad hade varit kul.

Brödraskapet har jag använt som ett lager "ovanpå" megakorparna.
De har ju en hel del konkreta konfliktytor och ofta historik som de inte kan släppa. Under krig X så passade korporation på att sno landmassa Y från oss medan vi var upptagna med att slåss mot Algeroth, det kan vi aldrig förlåta", "Imperial var sneaky och lyckades köpa typ alla leases när vi öppnade upp en stad för att outsiders skulle få hyra mark, så nu äger Imperial en hel stad på Merkurius – men vänta bara tills när leasingtiden tar slut…"

Så de har en massa konkreta saker att bråka om både mellan varandra och internt, även om det såklart precis som i konflikt mellan typ Universal och Warner Brothers mest handlar om makt/pengar/inflytande/bli störst. Även om det i MCs värld också från flera av korporationerna utöver det också finns inslag av hederskultur och "ära" och sånt.

Jag gillar att både Brödraskapet och Kartellen är organisationer som verkar i och ovanför korporationerna, och att olika korporationer har olika tonvikt på vilken av de två de stödjer. En del är all in på Kartellen, andra struntar i den byråkratin och bjuder istället in storinkvisitorer i mötesrummen. Jag gillar ju överlag ojämnheter av det slaget, de skapar konfliktytor som kan ge intressanta stories.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag är team techno-fantasy. Hypoteserna om liv på Mars, kanaler och strukturer på Venus, och en okänd planet utanför de kända känns sent 1800-tal. Så för mig har MC alltid byggt på en kombination av sci-fi om potentiella fasor från förra sekelskiftet, och insikter om 1900-talets fasor från millennieskiftet. (Men sen är jag också team metafysisk ondska, så jag inser att mina preferenser inte riktigt matchar)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Som du sa på DanCon igår: Mysterierollspel tjänar på att det finns mysterier. Och vad är djungler på Venus om inte ett mysterium?

In world kanske t o m alla smarta människor fattar att det inte borde kunna finnas djungler på Venus. Men nu gör det det. Och ingen förstår varför.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Parentetiskt har jag nog alltid sett Mörka Legionen mer som aliens eller varelser från Någon Annanstans snarare än något egentligen övernaturligt. Det var först när jag läste R*Y*M*D jag fattade att det eventuellt var tänkt att de inte bara skulle vara "demoniska" utan faktiskt demoner, som de kallas där. Jag har aldrig riktigt köpt den officiella Brödraskapet-propagandan…
Ok, samma tanke Som Operation: Fallen Reich alltså. (Eller Arthur C Clark i Möte med Rama för den delen.) Inte en lösning jag gillar. Att förklara ondskan på detta sätt förtar mycket av det mysteriösa, främmande och skrämmande i MC så som vi spelade det. Låt Ondskan vara obegriplig och illivillig – den blir hemskare så!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Som du sa på DanCon igår: Mysterierollspel tjänar på att det finns mysterier. Och vad är djungler på Venus om inte ett mysterium?
Å andra sidan: Vad är ett mysterium som det inte finns en lösning till? Inte så kul om spelet ska handla om att lösa mysterier =)

In world kanske t o m alla smarta människor fattar att det inte borde kunna finnas djungler på Venus. Men nu gör det det. Och ingen förstår varför.
Då springer vi dock in i tidsaspekten: Hur långt är det mellan vår nutid (då vi vet att det absolut inte finns några djungler) och Fallet då maskinerna går bärsärk, och hur långt är det mellan Fallet och spelets nutid?

För att folk ska hinna glömma en sån grej tänker jag att någon av de tiderna behöver vara rätt lång. Och problemet är att det är tiden efter fallet som behöver vara lång – för innan fallet fanns datorer, maskiner, internet. Där har jag svårt att se att en sådan sak som "venus brukade vara en helvetesplanet" ska glömmas bort.

Och om det är lång tid mellan Sigillets öppnande och spelets nutid minskar trovärdigheten i tanken att folk i allmänhet inte känner till att Legionen finns. Om inte korporationerna på något vis ska ha lyckats suppressa den informationen i hundratals år…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Ok, samma tanke Som Operation: Fallen Reich alltså. (Eller Arthur C Clark i Möte med Rama för den delen.) Inte en lösning jag gillar. Att förklara ondskan på detta sätt förtar mycket av det mysteriösa, främmande och skrämmande i MC så som vi spelade det. Låt Ondskan vara obegriplig och illivillig – den blir hemskare så!
Jag tycker nog att det i allmänhet blir tråkigare och mindre hemskt om den bara är Skeletor-ond utan större anledning… Men där vet jag att min uppfattning går stick i stäv med mångas.
 
Top