Sjung ut, för badet vid dagens slut!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
I dvärgtråden nämndes det att en aspekt av Tolkiens dvärgar som inte portats till de traditionella fantasydvärgarna i rollspel är att de är musikaliska.

Men det är ju inget som utmärker just dvärgarna. I Lord of the Rings (böckerna) är ALLA musikaliska, och skriver och framför sånger stup i kvarten. (Ibland improviserat, vad det verkar.)

Det mesta från Tolkiens böcker dyker upp i fantasy-spel, men just den här aspekten lyser med sin frånvaro. Så finns det något spel som tar vara på sjungandet, och låter det vara en integrerad del av reglerna att rollpersonerna och deras vänner skriver sånger och sjunger dem? Borde det finnas ett sådant spel, och vad skulle det i sådana fall ha för effekt när man sjunger i spelet?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag har själv funderat på att skapa en liknande tråd.

De är musikaliska i nordisk mytologi också. Och i en av de mest ikoniska filmerna m dvärgar, Disneys Snövit och de sju dvärgarna så sjunger de och spelar instrument.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Det är nog inte vad du eftersöker, men som nyans har väl ganska många fantasy-rollspel regelstöd för hur en bard (eller liknande) kan stötta sina kumpaner i olika situationer. I exempelvis Svärdets sång är Skaldekonst (som alla äventyrare kan höja och använda) en användbar färdighet för att läka INT och KAR och håna fiender. Sedan innebär det nog sällan att spelarna skriver verser och sjunger vid bordet.

Edit: I samma spel sjunger dessutom dvärgarna för att forma sten och berg.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag spelledde ett äventyr i Trakorien en gång, och lät en bard stämma upp i sång. Det var en variant av Blå Tågets "Järven" som jag skrivit om så den fick lite trakorisk touch, och den innehöll ledtrådar till äventyret om man lyssnade noga. Men jag hann inte mer än börja på första versen innan spelarna började skruva på sig och grimasera generat, så jag fick avbryta och helt enkelt beskriva resten av framförandet och texten.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Ett sidospår (eftersom det inte är fantasy), men enda gången jag sjungit i rollspel var när jag spelledde tredje delen av Upsalasviten. Då lät jag spelarna öva in Jerum Jerum inför spelmötet och så sjöng vi den tillsammans (helt enligt äventyrets instruktioner). Det var ganska mäktigt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Folk har sjungit vid spelbordet men aldrig med mekanisk effekt. Jag spellede för många år sedan nu ett Disney spel med Wushu där man fick bonusar om man använde bitar av disney sångerna i sina stunts.

I Blooded we go sjöng spelarna en sång från Dracula musikalen. Men jag var inte inblandad i att få det att hända.

Det borde finnas ett sång rollspel!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Chansons pour un moment égaré har karaoke som central del i spelet, och valet av låtar är viktigt då det kommunicerar något om din eollperaons tankar och hemligheter. Det finns en karaokescen i Se och göra i Aliatra också, men den är lite lurig att komma till, och mig veterligen har ingen spelat den.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
När du gör en person i Skodon, så måste du också skriva ett kort kväde (dikt/vers) som beskriver denne ... så som andra ser en eller som man själv ser sig är upp till spelaren. Det gör ingen direkt musikalisk, men det antyder att skaldande, dikt och sång är viktigt ...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
I dvärgtråden nämndes det att en aspekt av Tolkiens dvärgar som inte portats till de traditionella fantasydvärgarna i rollspel är att de är musikaliska.

Men det är ju inget som utmärker just dvärgarna. I Lord of the Rings (böckerna) är ALLA musikaliska, och skriver och framför sånger stup i kvarten. (Ibland improviserat, vad det verkar.)

Det mesta från Tolkiens böcker dyker upp i fantasy-spel, men just den här aspekten lyser med sin frånvaro.
Inte direkt ett svar på frågan i stycke tre i första posten men ett sätt att representera dvärgar mer som ett musikaliskt folk skulle kunna vara att:
- deras huvudmagi är harmonism
- att instrument är en del av deras standard utrustning
- dvärgboken har en instrument lista
- när man beskriver de olika föremålen i utrustningslistan nämns dvärgskapade instrument som de bästa
- ge dem sjunga och/eller spela instrument som en startfärdighet
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
I The One Ring-rpgt (i alla fall första utgåvan) ingick sång som en färdighet som kunde användas för introduktion och relationsbildning. Sen fanns det dock inte så mycket annat som lyfte fram sången i sånna sammanhang, så jag vet inte hur många som faktiskt körde med det.

Jag håller med om att aspekten med sång och dylikt saknas mycket i alla fimlatiseringar (utom möjligt i Rank and Bass the Hobbit).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
I The One Ring-rpgt (i alla fall första utgåvan) ingick sång som en färdighet som kunde användas för introduktion och relationsbildning.
Sång var också ett av sätten att höja sin moral mellan äventyren. Jag undrar om den inte användes för att inspirera andra också, men det kan ha varit äventyrsspecifikt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,878
Location
Marjura
I nya DoD: Hjälteförmågan Tonkonst som Barden har från start påverkar vänner eller fiender i strid. Olika instrument ger olika räckvidd etc.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Slightly OT, men eftersom sång och musik i Tolkien-rollspel diskuterats tänkte jag säga att jag såg att Nathan Hamelberg skulle prata ffa om musik och sång i Tolkiens berättelser, på SF-Bokhandeln vid 17 idag. Ringens återkomst - samtal om Tolkien, heter snacket.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Som redan sagts så är sång en bland många användbara sociala färdigheter i The One Ring. Vill man t ex övertala några att hjälpa en så kan man använda skillen Song till recitera ett poem eller sjunga en sång om varför de borde göra det, likväl som att man kan använda Persuade eller liknande. Ännu tydligare blir det när man har ett Council varpå Song inte bara blir ännu en skill i arsenalen utan även en som passar i fiktionen.
 
Top