Recent content by Robert Ek

  1. R

    Nekromanti "Utveckling"

    Re: "Utveckling" - Rant.. Det är ganska viktigt med utveckling. (jag skriver av mig nedan...) Jag tillhör också dem som söker sig tillbaka till den där första magiska tiden - men det finns saker som har utvecklats: - Rätt många gånger man spelade var rätt dåliga helt enkelt. SL:n sög (den...
  2. R

    Nekromanti Märklig karta jag hittade

    Jäkligt coolt - inspirerar till en totalt improviserad kampanj med bara kartan till hjälp. Minns en jäkligt snygg karta som någon gjorde en gång på basis av det som nämndes i Spindelkonungens pyramid. Förstörd av tidens tand antar jag. Funderade lite kring detta för ett tag sedan när jag såg...
  3. R

    Nekromanti Exempelrollperson (EDoD)

    Jag kanske missade det, men hur funkar sköldar? Annars vill jag också säga att det ser mycket intressant ut, fast man måste nog prova lite för att få någon känsla för mekaniken. Lite undrande för strid - om en person med tvåhandsyxa möter en med bara nävarna... /Rob
  4. R

    Nekromanti hur genomskinligt kan man sno?

    Bra tråd! Jag när liknande funderingar, fast mer gällande "saker". T.ex. funderade jag kring en kult och tänkte att de skulle dyrka ormar och offra folk till ormarna .. osv, tills jag kom på att vafan det där gjordes ju i Conan (filmen nr 1). Hur reagerar du på såna "detalj-rip-off". Spelar...
  5. R

    Nekromanti Namn på värdshus

    Vad jag vet (England) kom som sagt bild på skylten först - det kunde också vara så att vartefter tiden gick och skylten blev sliten så bytte puben namn. T.ex. något som man tror var "Crown and Virgin" blev "Duck and Swan" - den vita oskuldsfiguren hade blivit en utsmetad vit fläck... /Rob
  6. R

    Nekromanti Spelledarstilar

    Själv är jag nog en blandning av Berättaren, Regissören och Automatan. Bästa SL:n borde ju vara Utmanaren/Berättaren/Automatan kanske?... Analyserar jag de kampanjer jag spellett/gjort handlar det ofta om att sätta spelarna i en illusion av trygg och enkel tillvaro för att bara slå sönder det...
  7. R

    Nekromanti Flickvän och rollspel?

    Som tidigare sagts, kom igen när du är gift och har barn. Första tiden kanske är lite speciell, men egentligen tycker jag att det är lite sorgligt med kompisar som 'försvinner' när de skaffar flickvänner. Det intressanta blir när man analyserar de få gånger de kan vara med och spela = när...
  8. R

    Nekromanti Lost

    Ibland drar min hjärna iväg och börjar skapa nya projekt fast jag inte alls tänkt det - så jag hade också börjat tänka på en Lost-kampanj. Jag kom fram till att man kanske kan göra en Fisktank av det hela? Jag drog mig till minnes en kampanj jag läste om för några år sedan där spelarnas stad...
  9. R

    Nekromanti Saker du irriterat dig på

    Väldigt bra att du tar upp det här. Själv växte jag upp med EDD. Vi hade jättekul och upplevde många äventyr och så. Nu på äldre dar, hyser jag funderingar på att någon gång köra lite gammal EDD för nostalgins skull, MEN systemet suger av några skäl som redan tagits upp (strid och...
  10. R

    Nekromanti Andra speltillfället

    Jag känner delvis igen mig. Jag har även upplevt att i en kampanj med många spelmöten så är ofta spelmöten efter ett klimax något av en 'mellangång'. Jag tror att det helt enkelt hänt så mycket att det blir en naturlig paus (göra nya gubbar, köpa prylar, hela skador, diskutera i det oändliga vad...
  11. R

    Nekromanti Spelledarperson mot spelledarperson

    Om det handlar om strid där RP också medverkar, alltså SLP är en medföljare som också slåss, slår jag oftast 1-100. Ju högre slag desto bättre går det för SLPn. Eftersom jag ogillar långrandiga strider, ogillar hålla reda på skador i onödan osv tenderar det att bli "Stor-Nisse missar", eller...
  12. R

    Nekromanti Förberedelser

    Jag har tidigare lagt ner ganska mycket tid på själva kampanjen. Innan ett spelmöte använder jag säkert minst en halvtimme att läsa in mig, förutom de 10-100 timmar man ibland tänker på rollspel på bussen eller så. System har nog ingen inverkan - jag spelar förstås levelbaserat så ibland måste...
  13. R

    Nekromanti Vad har ni på gång egentligen? [Edit]

    Spelleder: Megaepiska mastodont kampanjen till RM. Långa pauser, så det tar säkert 5-10 år innan den är klar. Nä nu ska man inte vara pessimistisk, 3 år till säger vi. Spelar Något mindre mega men forfarande Episk Kampanj, åter RM. Hur lång den fan är vet kanske inte ens vår käre SL...
  14. R

    Nekromanti Klimax

    Tack för inläggen, de var mycket bra. Ångestfyllda val tänker jag använda - Skurken kan fånga in rollpersonernas släktingar, familjer och vänner och sedan ha dem som gisslan. Lösa trådar ska nog få svar här, kanske inte alla - jag tänker ha ett par sessioner efter klimax, som en slags...
  15. R

    Nekromanti Klimax

    Äntligen har jag kommit till slutet på ett långt knåpande på Kampanjen - jag har gjort delar sporadiskt under nära 7 år nu... Kampanjen är inte överdrivet rälsad - vissa händelser driver det hela framåt, en del kan spelarna påverka, andra är mer väl inoljade tåg som kör i expressfart mot dem...
Top