Nekromanti hur genomskinligt kan man sno?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,926
Location
The Culture
Angående påhitt och upphovsrätt (lite OT)

Frågan var väl vilken utsträckning upphovsrätten har?
Om Dan Brown klippt ut text från Holy Blood, Holy Grail och använt den i sin egen bok hade han åkt dit. Men att skriva en liknande historia med sina egna ord är tydligen ok.
Något jag inte kan låta bli att fundera över i sammanhanget är följande: Om författarna till "Holy Blood, Holy Grail" påstår att deras teorier är ett resultat av forskning och en beskrivning av hur något verkligen gått till borde de inte kunna stämma någon för upphovsrättsintrång om denne skriver en skönlitterär bok med forskningen som utgångspunkt. Man kan ju faktiskt inte ha upphovsrätt till verkliga händelser, även om man var den som listade ut att de ägt rum. För att ha någon legitimitet bakom en stämning måste de hävda att det som finns i boken är något som de har HITTAT PÅ och att den andra författaren stjäl deras idéer. Och det vill de knappast göra, eftersom det skulle förvandla boken från kontroversiell pseudovetenskap till kul sagobok.

Jag tycker i alla fall att det känns som ett dilemma.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja han vann, men likväl har han plankat ;-)

är lite som killen som för ett antal år den kalkerade ett Evert Taube-foto, men frikändes för att det fanns pyttepytte lite "eget" i den färdiga teckningan... fast det är uppenbart att han bara lagt ett smörpapper över fotot och ritat av.

...i princip ALLT i DV-koden finns med i HBHG (som dessutom går betydligt mer på djupet med alla detaljer). Utom katolska hit-men. ;-)
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Bra tråd! Jag när liknande funderingar, fast mer gällande "saker".

T.ex. funderade jag kring en kult och tänkte att de skulle dyrka ormar och offra folk till ormarna .. osv, tills jag kom på att vafan det där gjordes ju i Conan (filmen nr 1).

Hur reagerar du på såna "detalj-rip-off". Spelar det så stor roll? Man kan ju byta ormarna mot *valfritt djur* och kalla den Råttkulten, men är det egentligen någon skillnad?

Man kan tänka sig andra förekomster, tex, stad där magi inte fungerar (WoT), osv osv saker som man tycker är coola...

Räcker det att byta namn på saker och/eller lägga till en twist som skiljer det från originalet?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Sno hejvilt!

And I mean it.

Det finns väl mer än en ormkult i universum?

Och råttkulter finns också.

Kör hårt!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Ärligt talat så kan du sno hur mycket som helst. Alla gör det. Det gäller bara att maskera tjuveriet väl.

Som exempel kan jag ta ett äventyr vi spelade för ungefär ett år sen. Det utspelade sig i en Sci-Fi värld och vår SL, som är filmtokig/galning/makare, rippade scener ur filmer som passade in i äventyrets story. Några av dessa scener var:

Conan & Co. nästlar sig in i "ormtornet" i staden - Conan Barbaren.

Eliot Ness gör ett överfall/tillslag vid gränsen mot Canada - De Omutbara.

Maffian slår till från helikopter i en rättssal - variant på Gudfadern 3.

Blev det genomskinligt? Nej. Bakgrundsvärlden var Sci-Fi och scenerna omarbetade.

En blandning av tjuveri kanske är att föredra i stället för att skriva om en bok - som alla har läst...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
T.ex. funderade jag kring en kult och tänkte att de skulle dyrka ormar och offra folk till ormarna .. osv, tills jag kom på att vafan det där gjordes ju i Conan (filmen nr 1).

Stöld är skitbra ända tills spelaren gör en direktassociation, hojtar "haha, det där har du snott från Conan ju!" och dödar stämningen. Problemet är att veta var gränsen går.

Jag har använt en stam kattmän som oväntat kom RP:na till undsättning precis som de små krambollarna i Return of the Jedi utan protester. Jag vet ju min inspirationskälla men spelarna gjorde uppenbarligen inte den kopplingen när vi lirade och givetvis gick det hela inte till på exakt samma sätt.

Vad gäller ormkult så... hade inte Eddings med nån ormdrottning i Belgarionböckerna? Det dräller av ormar i Indiana Jones. Conan får minsann inte patent på ormar och jag skulle inte störa mig på en ormkult i ett äventyr (*lova*). Såtillvida inte Conan gick på tv förra veckan och hela spelgruppen inklusive SL kollade på filmen då...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag är VÄLLDIGT inspirerad av Dan brown i detta äventyr och nu funderar jag på hur långt kan an driva det utan att rollpersonerna tycker att det blir trist?"

Det snos så mycket ändå. Jag menar, jag snodde just den grejen till Västmark för typ fem år sedan från Holy Blood, Holy Grail, rätt långt innan Dan Browns bok kom ut, och har två gånger blivit anklagad för att ha snott den från någon annan (den första gången anklagades jag för att ha snott från en dokumentär på Discovery, och den andra gången gällde det just Dan Brown). I båda fallen var det rätt kul att kunna peka på HBHG och säga "hörninini, det är inte mitt problem om de därna har snott från samma källa som mig".
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Det måste ha varit en ganska skön känsla

Mitt mål är att göra så pass mycket själv runt det hela att det inte går att säga att det är en direkt ripp off. Jag har hunnit fundera igenom detta nu och lst inläggen och jag tror att just grund ideen är enkel att sno den är sällan så unik.
Sedan får man göra ideen till sin egen och måla upp bilden på ett sätt som inte är en direkt kopia av orginalet men det är ju knappast någon risk om man ksiver det själv.
Jag tror att jag skulle vara lite mindre stolt över mitt verk om jag snodde för genomskinligt.

Men som sagt jag snor grunden och låter mig inspireras av atmosfären och sedan skriver jag det hela på mitt sätt
 
Top