Nekromanti hur genomskinligt kan man sno?

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag håller på att bygga på en kampanj och har snart en någerlunda färdig struktur på den. Nu sitter jag och pillar med ett av äventyren och börjar tveka lite.
Jag är VÄLLDIGT inspirerad av Dan brown i detta äventyr och nu funderar jag på hur långt kan an driva det utan att rollpersonerna tycker att det blir trist?
Omgivningen kommer att vara annan då kampanjen utspelar sig i Pannona i Saga.
Hur skulle ni reagera om ni kände igen komplotten?
Om ni också far runt i en stad och letar tecken?
staden är ju inte Rom eller så och ledrtådarna kommer inte heller vara den samma men känslan i äventyret kommer att vara så lik jag kan göra det.
Skall jag tänka om?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hur skulle ni reagera om ni kände igen komplotten?"

Tja, hade det varit Dan Brown så hade jag vält spelbordet och bitit spelledaren i smalbenet. Av besvikelse :gremgrin:

Men okej, låt säga att jag sitter och lirar en karaktär jag gillar. Och plötsligt hajjar jag till och tänker «Hey, det här känner jag igen! Jag läste ju det här förrförra veckan! Argh!». Då håller jag truten. Jag kommer inte med några ledtrådar för mina medspelare och låter dem lösa det hela. Det kommer fler äventyr som jag kan skina i.

"Skall jag tänka om?"

Trubblet är att de flesta i läst ju Dan Brown. Så risken att någon i gruppen reagerar är större än om du baserat äventyret på Organs dagböcker.
Jag brukar, ifall jag ska planka en bok/film, göra det med en twist. För då kommer de som läst boken tvingas tänka om. «Hehe, han vet inte att jag läst A Drink Before the War, jag vet ju att... vafan, inte dog väl Angie? Nä. Och var fan kom den här hallicken baserad på Rising ifrån?»

Jag brukar blanda två böcker eller skaka om saker så att det blir omöjligt för spelarna att känna igen handlingen från orginalet.

Alltså: rör om i grytan. En ren plankning är inte kul, det där därför Dan Browns grejjer inte är kul :gremwink:


Storuggla, Harris County Sheriffs Department
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
sen har ju Dan Brown plankat från Holy Blood, Holy Grail... so go for it...

Bara man inte fattar hur det kommer gå om man läst Browns böcker...
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Nä det har jag verkligen inte tänkt mig. Jag kommer ju att lägga upp egna ledtrådar, egna skurkar och rollpersonerna lär knappast bete sig som en viss professor. Så slutändan kanske inte blir så lik...
Jag vill nog inte att spelarna skall känna igen sig allt för mycket och få massa tips av bökerna, bara att känslan och ideen kommer där ifrån
Men jag skall nog försöka blanda in mina egna ideera också så att det blir en riktig soppa. Det är om inte annat roligare för mig och känna att jag gjort något eget.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, jag skulle tycka att det vore lite trist om det var FÖR genomskinligt. Låt dig gjärna inspireras av det hela, men gör om det till ditt eget. Tror att det blir mest trivsamt då, så man inte känner igen sig allt för mycket.
Huromhellst, idéen låter iaf intressant ! Hoppas att det går bra i skapandet ! =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Nåja, det har prövats i domstol och Brown bli frikänd så att hävda plankning är ju lite snett.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om du gör ett äventyr om gåtlösning och symbolklurande; och en av dina spelare säger "fusk! du har snott från Dan Brown!" då betyder det att alla äventyr som handlar om att man ska resa någonstans och slåss mot monster på vägen har snott från Tolkien.

Har du sett Die Hard 3? Där fick Bruce Willis och Samuel Jackson lösa ett par gåtor för att kunna desarmera bomber och kunna överlista skurkarna. Har Dan Brown snott från den filmen? Var Indiana Jones snott från Sagan om Ringen?

Gåtlösning i sig är inte reserverat för Dan Brown, liksom. Och om du lånar idén med att gåtorna ska vara historiska symboler med gömda betydelser... så är inte det heller någon fråga om att "sno" saker. Inte mer än att sno orcher, drakar, robotar eller nazister.

Jag har inspirerats av Dan Brown mycket i äventyr till Kult; och tycker att det fungerar jättebra. Mina spelare märkte nog inte så mycket - jag menar - trots allt är det ju ganska vanligt även i traditionella Kultäventyr att man brottas med gåtor och kommer i kontakt med märkliga symboler.

En grej bara: Mycket av fascinationen i Dan Browns böcker handlar om att man faktiskt (tror sig, åtminstone) får lära sig något. Till och med i den där boken om asteroiden så berodde den största delen av mitt lässug på Clinton-citatet som boken började med. Jag visste alltså att jag skulle få läsa om något riktigt, och var nyfiken på vad det skulle vara.

I rena fantasy- och science fictionsammanhang så blir inte den där lusten lika stor. Jag menar; visst vill man lösa gåtan - men samtidigt är man medveten om att hemligheten har hittats på tillsammans med äventyret. Det är inte någon gammal hemlighet som spelarna i alla år varit oförmögna om att ta reda på på egen hand. Därför har man inte riktigt något "faktasug" i den här typen av rollspelsäventyr.

...om du nu inte luskar ut någon fakta själv, och bygger äventyret på detta. Men det kräver ju å andra sidan ett enormt förarbete av ett väldigt annorlunda slag än vad som är brukligt i rollspelssammanhang, och dessutom spolieras allt om någon av spelarna redan vet vad det är för hemlighet du byggt äventyret på. (Så att bygga ett äventyr kring SAMMA konspirationsteori som Davincikoden skulle vara helt mofo om läsarna nu känner till denna.)
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
tacka och Lite spoiler

Hmmm många bra synpunkter från er alla, tack för det!

Mitt mål med detta äventyr är att rollpersonerna skall resa runt i staden och försöka hitta gåtans lösning med hjälp av symboler och arkitektur, samtidigt kommer en viktig SLP vara med dem och han kommer att ha en galen mördarsekt som är ute efter honom. Jag har skapat en fiktiv arkitekt på samma sätt som Gallileo används i änglar och demoner. Målet är nu att med hjälp av symboler komma vidare för att hitta "skatten". Symbolerna kommer att hämtas från verkligheten och jag håller just nu på att läsa på lite all möjlig literatur för att försöka hitta användbara saker. Detta för att man skall försöka finns kunskaps suget du beskriver, det skall vara verkliga grejer tänkte jag.
Mitt mål är dock inte att använda samma symboler som Brown använder, och j det krävs mycket jobb med de förberedelserna det är jag medveten om. Men det är samtidigt just det som är min drivkraft, jag vill skapa en jätte kampanj som är genomtänkt, dynamisk, flexibel, välskriven mm. huvudfokus för mig är inte att faktiskt spelleda eller spela den.

Die Hard 3 var ett bra exempel, tack för det där finns en hel del kul grejer.
Jag har läst kodboken för ett tag sedan, den är också bra och ger många roliga uppslag.
Det svåra är att göra det lagom svårt för spelarna så att de faktiskt kan knäcka gåtorna själva och få den där härliga känslan av att de varit smarta.
För att ge dem denna möjlighet så tror jag att jag måste skapa en hel del handouts med ledtrådar och villospår.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ja [NT]

Jo, den.. öh... nej vänta nu. Böcker snackar vi på Kulturforumet :gremwink:
Ställ frågan där så ska du nog se :gremgrin:


Storuggla, caesars fru
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,542
Location
En mälarö
Nåja, det har prövats i domstol och Brown bli frikänd så att hävda plankning är ju lite snett.
Äh, Dan Brown kom undan bara pga sina frimurarkontakter, det fattar ju vem som helst.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: tacka och Lite spoiler

Det svåra är att göra det lagom svårt för spelarna så att de faktiskt kan knäcka gåtorna själva och få den där härliga känslan av att de varit smarta.
Det här är utan tvekan en av de svåraste utmaningar som finns som gåtmakare. På film så kommer alltid karaktärerna på lösningen efter precis lagom mycket tid, men i verkligheten är det betydligt vanligare att man löser det aningens direkt eller aldrig någonsin.

Jag tycker därför personligen bäst om gåtor som kan lösas genom idogt arbete och att man systematiskt provar sig fram. I Davincikoden tyckte jag att APPLE var självklar redan från början, medan jag aldrig hade kunnat räkna ut att skurken i Ace Ventura genomfört ett könsbyte och blivit polischef. Bättre är då gåtorna i spel som Myst; eftersom man själv kan verifiera när man kommit på rätt lösning där. Så; gåtan i Die Hard 3 med de två kärlen på 5 och 3 liter och uppgiften att mäta upp exakt fyra liter; den är bättre. Men det är svårt att skriva sådana gåtor som kan förknippas med gamla skulpturer och målningar i vår historia.

Just dechiffrering är ett sätt att gå (ett mycket, mycket bra sätt - inte minst för att det är så lätt att ge varierade ledtrådar på naturliga sätt om spelarna kör fast), men jag kan inte på rak arm bidra med någon hjälp med andra varianter.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: tacka och Lite spoiler

Jag håller med, det skall bli en utmaning att skriva detta och antagligen kommer det ta rätt lång tid. Men jag hoppas lära mig en hel del under processen
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,319
Location
Örebro
Och som det sägs av lekmän utanför rättsalen... "Mest pengar vinner." Det betyder ju som sagt var inte att Dan Brown snott därifrån. But I digress...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Frågan var väl vilken utsträckning upphovsrätten har?
Om Dan Brown klippt ut text från Holy Blood, Holy Grail och använt den i sin egen bok hade han åkt dit. Men att skriva en liknande historia med sina egna ord är tydligen ok.

Minns en liknande diskussion kring Rosens Namn. (Och nej, jag menar inte Rosens namn!)

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Såklart är det ok att ta ideer från böcker och filmer, men jag tycker att man ska utgå från att spelarna har läst boken även när man hämtar en idé från en bok som är ganska okänd.
Nu är ju Dan Brown ganska känd iofs, men ändå...

Gordeg
 
Top