Nekromanti Exempelrollperson (EDoD)

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Exempelrollperson (EDoD)
Här är en liten genomgång för den som är intresserad av mina EDoD-regler. Jag kommer att visa upp hur bra en rollperson blir i mitt DoD-system och vilka saker som man måste fylla i för att ha en färdig rollperson. Den tanke jag hade var att man skulle ha 1-2 färdigheter med riktigt skyhöga värden. Just denna rollperson kommer att ha optat sin vapenfärdighet.

Folkslag:MänniskaLevnadsbana:SprätthökSamhällsnivå:3Karaktärsdrag:30 år

Kommentar: Jag har skippat raserna och istället infört termen... (6105 fler tecken)

Gå till artikeln
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Jag kanske missade det, men hur funkar sköldar?

Annars vill jag också säga att det ser mycket intressant ut, fast man måste nog prova lite för att få någon känsla för mekaniken. Lite undrande för strid - om en person med tvåhandsyxa möter en med bara nävarna...

/Rob
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Sköldar och bonusar (EDoD)

"Jag kanske missade det, men hur funkar sköldar?"
Det finns ett kort svar och ett långt. Sköld tillhör en av stridsteknikerna som finns att köpa i färdigheten Stridskonst. Den ger +1 på sköldbonusen och minskar än så länge även initiativsänkningen i turordningen (får se hur det blir med speltest). Kan säga att Två vapen också är en stridsteknik och ger +3 på (närstrids)färdigheten om den förutbestämda kombinationen används. Skulle man slå lågt på färdighetsslaget (som i samma veva är skadeslaget), så räknas det som en träff med det "sämre" vapnet.

Långt förklarat så ser kampfärdigheterna ut på följande sätt:

<div style="margin-left: 0.7em; padding-left: 0.3em; border-left: solid 1px"><font size="3">Närstridsvapen</font size>
inriktning: kättingvapen, skaftvapen, stickvapen, stångvapen, svärd.

<font size="3">Projektilvapen</font size>
inriktning: armborst, pilbågar, slungor.

<font size="3">Stridskonst:</font size>
inriktning: [stridstekniker].
Innefattar obeväpnad strid och strid med lätta svärd (dolkar och rappir).</div>
Man måste välja en inriktning och skulle man använda färdigheten utanför sin inriktning, så får man -5 på färdighetsvärdet. Det ger att lägre värden är väldigt specialiserade medan högre värden har testat på de flesta formerna av att slåss. Färdigheten inbegriper saker som rörelse, tajming och kontroll mer än kunna svinga sitt vapen på ett vettigt sätt.

Sköldar kan användas med närstridsvapen och ger en bonus i defensiva manövrar, men man får en extra bonus om man köper stridstekniken sköld.

"Lite undrande för strid - om en person med tvåhandsyxa möter en med bara nävarna..."
Personen med tvåhandsyxan får +5 på sina handlingar medan någon med nävarna får ±0, då tvåhandsyxan har större räckvidd och en högre chans att infoga större skada. Vilka stridstekniker som finns och hur mycket vapen ger i skada kan bland annat hittas i Stridshäftet.

Tack för visat intresse. :gremsmile:

/Han som kan säga att man kan räkna ut vapenbonusen från gamla DoD-vapen genom att ta BC-värdet för vapnets maxskada och som nu ska springa iväg till skolan och skriva ut stridshäftet innan spelmötet idag
 
Top