Nekromanti Förberedelser

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Hur mycket tid lägger ni ner på att förbereda era spelomgångar?, frågan är främst riktad mot spelledare.

Har system en inverkan på hur mycket tid som behövs för förberedelser?

Innan Krille kommer och bankar fisktanken i huvudet på mig så vill jag också fråga om hur mycket av en spelsession som ni improviserar?

Själv så brukade jag lägga ganska mycket tid på att förbereda, med målet att äventyret skulle se ut som ett köpt. På sistonde så har jag dock lagt av med det. Dels så är jag urusel på att spelleda efter en fast plot. Eller för den delen en skriven text. Jag rinner alltid iväg efter som jag alltid glömmer vad som står i äventyret. Sen så är det lätt att börja rälsa spelarna, och det är något som jag i största mån vill undvika.

så hur är det för er?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Inför en kampanj lägger jag ned massa timmar i klurande (på tunnelbana, i badkar, innan man somnar osv), ofta någon eller några timmars bollande med andra människor (kompisar som rollspelar eller spelleder och flickvännen om inte hon ska vara med och spela) och så några timmar anteckningar (vilket oftast är stöd för viktiga slps, kampanjsynopsis och synopsis för de första speltillfällena). Ibland blir det även en bunt timmar till att göra system och karaktärsblad.

Efter ett par speltillfällen brukar jag lägga ytterligare tid på att dryga ut anteckningarna utifrån hur spelet har känts och vad som verkar roa spelarna. Lite löpande brukar jag också putsa på kampanjsysnopsis.

Inför varje spelomgång (spelkväll) blir det nog nån timme vanligtvis (senast blev det vanligtvis inkluderat bollande av plotten med flickvännen och en del grunnande själv). Enstaka gånger har det dock skitit sig och jag har gått på kampanjsynopsis och improviserat. Spelhelgerna typ tredubblar tiden inför speltillfällena och har också nån halvtimmes spelarlogestik för att samordna datum.

Tror inte ett system har någon inverka på förberedelserna för mig (förutom att det ibland tar tid att bygga ett system som är som det jag vill ha :gremlaugh:).

Improviationsdelen är väll en kombo av tidigaretankar och ren improviastion, skulle chansa på att handlingen i snitt improviseras till cirka 25% på mitt insiativ, 50% på spelarnas insiativ och de sista 25% är saker jag faktiskt hade tänkt ut :gremwink:

Övergav tidigt allt för mycket förberedelser då det oftast innebar att spelarna nappade på andra saker och förberedelserna fick åka ned i lådan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,540
Location
Helsingborg
"Hur mycket tid lägger ni ner på att förbereda era spelomgångar?"
2T6 timmar lägger jag ner.. Mot slutet var det oftare att jag skrev scenariot 2 timmar innan spelomgången.. Jag gick allt mer och mer mot att bara ha några delpunkter i äventyret samt tankar på en en början och ett slut och sedan improvisera resten, beroende på hur spelarna uppför sig.. Jag märkte nämligen att jag får lägga ner precis lika mycket jobb under spelomgången, oavsett hur mycket jag förberett..

Nackdelen med detta är att det sällan blev några bestående spelledarpersoner eller (stads)platser, men jag ändrade min anteckningsstil så att jag kunde få till detta också..

Det spelar inte så stor roll vilket system är, utan snarare hur van jag är vid systemet.. Kan jag det bra, så kan jag frångå systemet mer.. Om jag däremot är grön så vill jag helst kolla upp olika saker som kan vara bra att kunna under spelmötet.. För jag vill alltid lära mig och testa reglerna innan jag börjar ändra på dem..

Största skillnaden är faktiskt mellan köpäventyr och egenskrivna.. Köpäventyren tar en sjuhelvetes massa tid att förbereda och i regel så brukar jag rälsa sådana äventyr mycket, mycket mer än om jag bara kör mina egna halvimproviserade äventyr.. Detta för att det står skrivet precis vad jag ska göra.. Jag har svårt att gå ifrån det.. Samma sak här, som med spelsystem.. Ju mer jag har spelat (köp)äventyret, desto mer kan jag gå ifrån det och improvisera utifrån det..

/Han som har spellett introäventyret till Feng Shui 3-4 gånger
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag förbereder inledningsfasen av en kampanj väldigt mycket, på sistone har jag skickat ut runt 4-5 datorskrivna A4 som beskriver kampanjens startpunkt, närmsta omgivning och olika trådar. När kampanjen väl rullat igång så improviserar jag väldigt mycket. Jag kan ha ett övergripande mål för spelmötet, till exempel att visa upp hur osympatisk en spelledarperson är eller hur livet i staden skiljer sig ifrån rollpersonernas trygga hemby, introducera nya personer osv. Det funkar naturligtvis bäst om spelarna inte är en blyg samling som sitter tysta och passiva. Ju mer de engagerar sig desto mer engagerar jag mig. Ger de mig intressanta rollpersoner med spännande bakgrundshistorier så har jag något att väva in i storyn. Det behöver inte vara jättenyskapande historier, det kan räcka med en försvunnen förälder, en släktfejd, utanförskap etc. Mitt mål är att få kampanjen relativt självgående efter ett tag.

Jag tänker ofta på rollspel, på häftiga scener, möten och personer som jag skulle vilja infoga. Men när kampanjen väl är igång och rullar så är det sällan som jag planerar mer än kanske en timme inför ett enskilt spelmöte.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur mycket tid lägger ni ner på att förbereda era spelomgångar?
Well, det beror på hur massivt äventyret är.. Är det ett sådant där mastodontgrej som skall speals så förösker jag väll ta & läsa in mig på det, vilket tar i runda slängar 1-1½ vecka kanske... Men ananrs så max 3-4 dagar, på sin höjd.

Har system en inverkan på hur mycket tid som behövs för förberedelser?
Nix, inte det minsta faktsitk..
Jag menar system, som sytem.. trro att det tar lika lång tid att förbereda sig i vilket fall, oavsett vad man kör för system.

Innan Krille kommer och bankar fisktanken i huvudet på mig så vill jag också fråga om hur mycket av en spelsession som ni improviserar?
Well, inte jättemycket kanske. Beror iof lite vad spelarna hittar på under äventyretts gång & hur mycket de aviker från den bestämmda plotten som man har.

/ Johan K, som åker till Tokholmen på fredag.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Hur mycket tid lägger ni ner på att förbereda era spelomgångar?,
Jag lägger ned massa dötid (alltså sån tid man ändå inte har nån nytta av) på att småspåna. Dagen innan spelmötet brukar jag skriva ned lite förvirrade saker i punktform.
Precis innan känner jag av stämninge lite, ändrar planerna lite lätt utan att anteckna och blir förvirrad. När spelet sen startar går jag ändå ifrån hälften av punkterna.
Det hela blir till slut 65% improviserat och de flesta punkterna blir felanvända...
Men så länge det är kul så...

Själv så brukade jag lägga ganska mycket tid på att förbereda, med målet att äventyret skulle se ut som ett köpt. På sistonde så har jag dock lagt av med det. Dels så är jag urusel på att spelleda efter en fast plot. Eller för den delen en skriven text. Jag rinner alltid iväg efter som jag alltid glömmer vad som står i äventyret. Sen så är det lätt att börja rälsa spelarna, och det är något som jag i största mån vill undvika.
Jag gillar färdiga äventy mycket. De spelas dock sällan omoddade. Jag smälter in dem i rollpersonernas angelägenheter och vill helst ha det som fasta punkter utan givna vägar emellan. Det blir dock ofta ganska rälsat trotts sådana åtgärder. Det gör oftast inget. Min enda aktiva spelgrupp är totala nybörjare och tänker inte på sånt...

/Ceram, ska spelleda nybörjarna igenpå fredag...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Sitta framför tangentbord eller kollegieblock och aktivt fundera/anteckna - 0 till 8 timmar (för ett spelmöte. Jag skulle nog säga att två tredjedelen av fallen håller sig under två timmar.

Spåna löst eller låta ideer flyta förbi under en promenad, konversation, filmbeskådning, bokläsning, matstund, arbetsdag eller vad det än må vara - tja, 80+ timmar per vecka? :)
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Jag har tidigare lagt ner ganska mycket tid på själva kampanjen. Innan ett spelmöte använder jag säkert minst en halvtimme att läsa in mig, förutom de 10-100 timmar man ibland tänker på rollspel på bussen eller så.

System har nog ingen inverkan - jag spelar förstås levelbaserat så ibland måste man kolla upp om motståndet är för svårt eller lätt...

Som många andra vill jag gå mot mer enkla förberedelser vad gäller vad man skriver vad gäller kampanjen - mer faktamässigt och kartor att improvisera från. Jag har dock märkt att om man som jag numera spelleder lite för sällan är man ganska ringrostig på improvisation.

Under en spelsession skulle jag säga att 50% är improvisation. Jag skulle nog vilja gå till att 25% av resten kom från spelarna men jag är inte där än.

/Robert

Lite trött men jag måste fundera kring om den ultimata förberedelse materialet egentligen är kartor. Jag gillar kartor. Och några SLPs förstås.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Med risk för att låta lite för kategorisk så delar jag mentalt upp förberedelserna i tre delar.

Kampanjplattform
All bakgrundsinfo som allmänt berör kampanjen. Finns det ett genomgående tema i kampanjen? Var kommer kampanjen att utspelas? Beskriva geografiska områden och rita kartor om det behövs. Vilka SLP kommer att figurera i bakgrunden genom hela kampanjen? Vilka är det som bestämmer i regionen, vilka är de övriga maktfaktorerna, och vilka mål har de? Och så vidare.
Det här tycker jag är värt att lägga ner några timmar på, men framför allt ska det vara genomtänkt och passa för spelarna i gruppen. Omvänt ska naturligtvis också rollpersonerna passa för kampanjen. Man behöver bara göra det en gång, sen är grunden lagd.

Äventyrssynopsis
Både när jag spelar och spelleder föredrar jag att äventyren är relaterade till varandra, så när jag själv skriver äventyr gör jag en synopsis för flera sammanhängande äventyr, ungefär som en minikampanj i kampanjen. Även detta kanske tar några timmar mån å andra sidan har man sedan ett "skelett" för ganska många spelmöten.
En kampanj kan bestå av flera sådana här minikampanjer men av någon anledning så har det inte blivit fler än en äventyrssynopsis i de kampanjer jag startat upp de senaste åren. Jag har inte drivit någon riktig långkörar-kampanj sedan 90-talet.

Spelmöte
Eftersom man aldrig riktigt vet vad spelarna hittar på är det säkrast att bara göra detaljerade förberedelser för det närmast kommande spelmötet. Om man förbereder sig noggrant för vad som ska hända 2-3 spelmöten framåt finns det genast en risk för att man börjar rälsa.
Inför spelmötet tar jag fram värden för SLP och eventuella monster, skriver något om aktuella platser och händelser osv. Det tar kanske en timme men ibland längre tid om något viktigt kommer att hända eller om jag tror att äventyret når sin klimax under spelmötet.

Gordeg
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ungefär så mycket tid jag lägger ned på mina spelledarpersoner, det vill säga inte särskilt mycket alls. På sin höjd skriver jag en lista like this:

1 - I staden Arlon
2 - Värdshuset Pruttande Pottan.
3 - Ficktjuv?
4 - Hitta hälare.
5 - Improvisation.
6 - Rånare? Det hela urartar och rollpersonerna tvingas fly.
7 - Gömma sig hos tvätterskan Mamma Miranda.
8 - Kalle Ankas julafton.
9 - Improvisation fram tills dess att...
10 - Musse Pigg sätter på den rollpersonen med lägst värde i STY+RÖR+PER.

Typ. Fast inte. Men, det mesta sker i skallen, som vanligt, och mycket improviseras.

Nu på senare tid så har det blivit lite mer, då jag nu kommit in så pass mycket i min kampanj att jag verkligen vill göra något bra av skiten. Så, nu har det blivit lite mer sidor sidor om kampanjäventyrscenariohändelserna, till och med lite utfyllnad med onödig text om städer jag vet allt om bara för att det ska se snyggt ut och bli imponerande långt. Tänk så lågt jag sjunkit.

Massuppfittade Vörtbrödsbagare Hälsar
Hjalle
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Hur mycket tid lägger ni ner på att förbereda era spelomgångar?
Öh. Svårt att mäta tiden som läggs ner. För min del handlar det mest om en halvtimmes skrivande samma dag som spelmötet är. Annars kan jag mycket väl går runt och tänka på vad jag vill ha med i senariot flera veckor innan själv spelmötet, men då handlar det mest om lite lösrykta tankar när man latjar runt på jobbet.

Fast ibland förvånar jag migsjälv med att vara förberedd, det brukar jag inte vara förberedd på. Att vara förberedd alltså... det är det som är så överasskande. Hum.

[jag vill] också fråga om hur mycket av en spelsession som ni improviserar?
Som kanske framgår av ovan: nästan allt! :gremsmile: Jag brukar nöja mig med att bara ha en grundplot färdig och sedan brukar mina spelare hitta på nog med dummheter att improvisera ihop intriger runt.

Har system en inverkan på hur mycket tid som behövs för förberedelser?
Nej. Inte alls.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det verkar behövas ett litet förtydligande.

Med biten om system menar jag mer: Brukar ni kolla upp regler som ni tror kommer komma upp på spelmötet och hur stor tid lägger ni på det i så fall.

/Marcus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Brukar ni kolla upp regler som ni tror kommer komma upp på spelmötet och hur stor tid lägger ni på det i så fall."

Näe. Av princip kör jag inte med regler som behöver kollas upp. Det är ju jobbigt, ju!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Med biten om system menar jag mer: Brukar ni kolla upp regler som ni tror kommer komma upp på spelmötet och hur stor tid lägger ni på det i så fall.
Nope! Brukar har reglerna på cirkulation hos spelarna :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Brukar ni kolla upp regler som ni tror kommer komma upp på spelmötet och hur stor tid lägger ni på det i så fall."

Någon enstaka gång kanske, om det är ett rollspel som jag inte behärskar. Men vanligtvis nej.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag förbereder ganska mycket, det beror mest på att jag inte spelar så mycket som jag skulle vilja och då är förberedeande ett bar supliment.
Sedan blir det ju inte så att jag använder allt direkt men det går ju bra att spara.

Jag brukar alltid köra i kampanj form då det gör att ett spel blir mer flytande och att en sak leder till en annan på ett naturligt sätt.

Jag brukar skissa upp en kampanj på några timmar och sedan fyller jag den med handling i ungefär 100 timmar. Dessa 100 timmar gör jag oftast på T banan eller där jag inte kan göra så mycket annat. Jag skriver ner allt i en liten bok och sedan tar jag de antekningarna och för in i datorn eller på ett kolegie block. Jag broderar ut texten, ändrar saker som inte funkar mm.
Sedan Skriver jag in det på datorn, det brukar ta några timmar att strukturera upp och skriva om texten.
Sedan får texten ligga och mogna och jag hoppar till nästa grej eller skriver på min mellan kampanj i västmark som jag nog aldrig kommer att spela... (finns på wikin :gremcrazy:)
Någon vecka innan spelmötet tar jag fram materialet på datorn och skriver ut det. Går igenom texten på T banan och gör nödvändiga förändringar å sedan är det bara att spela!

Det brukar bli ca 60% av materialt, 30% påhittat av äventyrarna och 10% av mig själv.

Dessutom brukar jag sitta och knåpa på kampanj material som inte är dedikerat till specifika kampanjer så att jag enkelt kan kasta in dem om spelarna kommer på något eget äventyr som jag inte förberet.
Det är värdshus, bovar, väna damer, monster, konstiga grunkor, väder fenomen och mycket annat.

Regler kollar jag mycket sällan upp i förväg. Jag brukar oftast improvisera det under spelmötet i så fall och håller mig nog inte till regeln så där stenhårt. Om rollpersonen vill göra något speciellt och själv har läst regeln så är det baar att använda den alternativt modda den lite
 
Top