Recent content by gråhök

  1. G

    Nekromanti LinCon 2007 - Enkel (?) FRåa

    Mnjo. Resten av min spelgrupp är alla barnafödda i England (och Cornwall, men det är ju fortfarande "England"), så det är ren kunskapsbrist. Men jag har orerat om Hur Djefla Ballt LinCon är, så de vill ju se, liksom.
  2. G

    Nekromanti LinCon 2007 - Enkel (?) FRåa

    Den enda i spelgruppen som talar svenska är jag själv, jag har antagligen inga större problem att köra på svenska, ens med ett engelskt scenario framför näsan.
  3. G

    Nekromanti LinCon 2007 - Enkel (?) FRåa

    Jag och nåra i min spelgrupp funderar på att åka till LinCon nästa år och vill då köra ett par scenarion (spel okänt, ett eller fler av GURPS, Project Unnamed, MageWorld, annat lär det bli). Men! Är det OK att ha engelsk-talande spelledare (ja, vi täkte se till att det är markerad som "OBS...
  4. G

    Nekromanti "Hoppa upp och skrikare"

    Jag varierar mellan bägge lägena. Det skall dock glatt sägas att jag skuttar mycket mer när jag spelar/spelleder Paranoia än i princip allt annat. Gissningsvis skulle jag vara ganska fysiskt aktiv om jag spelade/spelledde Toon också.
  5. G

    Nekromanti Älvor i rollspel

    Re: Älvfolk "Alfer"? Det är vad den närmaste folknordiska raserna verkar kallas i de mytologi-referenser jag sett för asatro. Kanske något mindre ståtliga än Sidhe, men ypperliga sejdmakare och smeder (om de kan smida en häst...).
  6. G

    Nekromanti Älvor i rollspel

    Vad tänker du när du tänker (och säger) älva ? Liten ömtålig sak med vingar? Brutalmagisk spelevink med en moralkodex som inte är direkt kommensurerbar med en människas? Något annat? Mellankategorin finns (nå, "fanns") i Ars Magica,m i början av spelets existens (lite i grundboken, mer i...
  7. G

    Nekromanti Tankenöt på fredag

    Re: Njae, igen Jag tror att det enklaste (i så fall, om du över lag är nöjd) är att se till att det står "0/3 < 1/2 < 3/0 < 2/1 < 0/3" på rollformuläret (eller på bägge sidor om en medpaketerad SL-skärm).
  8. G

    Nekromanti Tankenöt på fredag

    Mmm. Fan vet om det finns några "enkla" regler. Men, låt oss kalla en satsning A/F och låt os strunta i försvarsbiten (eftersom A+F = 3 så är det faktiskt ointressant att ha bägge). Då ser vi att för två satsningar som tävlar så är antingen bägge udda, bägge jämna eller så är de olika. Om de är...
  9. G

    Nekromanti Tankenöt på fredag

    Jag har funderat lite på det där och du har en circulär struktur, så man kan "bara avgöra" om saker inte är absoluta motsatser. Ett fungerande, men fuskigt, sätt att fixa det är att se till att listan med vad som slår vad finns på rollformuläret, men det är en tabell och tabeller är inte till...
  10. G

    Nekromanti Satsning, satsning och satsning [spelmekanik]

    Re: Va? Ja, alltså, det där är för färdighetsslag och de är inte samma som stridsslag. Man antingen summerar eller manipulerar tärningarna (men man plockar alltid från en pool). Det råkar mest vara så att strid är den mest typiska "itererade händelseavgörelse" och den har (dessutom) ett...
  11. G

    Nekromanti Satsning, satsning och satsning [spelmekanik]

    Re: Tale RPG Man adderar inga tärningar i stridsfallet, i alla fall. Man manipulerar dem, dock (sortera dem och jämför tärning för tärning). Säg att jag väljer att rulla 3 tärningar som attack och 2 som försvar. Jag rullar 1 4 och 2 som attack och 3 3 som försvar. Du väljer att rulla 4 som...
  12. G

    Nekromanti Satsning, satsning och satsning [spelmekanik]

    Re: Hjälp Snigel ut ur satsningslabyrinten! Ptja, stridsmekaniken i Tale RPG är en tärningspöl och satsningsmekanik. I strid delar man upp pölen i "offensiv", "defensiv" och "lagt åt sidan". Tärningspölen är (i princip) identisk med karaktärens kroppspoäng, så ju mer skadad man blir, desto...
  13. G

    Nekromanti magispel - kollegier [inte kort]

    Jupps, det är precis så jag har börjat. Får se om jag orkar bygga en fin graf som visar vilka som splittrats ur och när. Kapitlet om magikollegier är här (men inte helt färdigt).
  14. G

    Nekromanti magispel - kollegier [inte kort]

    De varierar i "fredlighet". Alla anser att en juste dolk i ryggen, en eldboll eller ett orbitalt smidesstäd är ett BRA sätt att tysta magiker som agerar utanför de ramar deras kollegium satt upp. Det är ungefär vad spelarna kan antas syssla med (dolka, rymdstäda eller eldbolla avlupna magiker...
  15. G

    Nekromanti Hur blir man magiker?

    Re: Hur blir man magiker? (lite ot) Jupps, strömmen av arkan energi genom magikern sliter besvärjelsen ur minnet (fast det är ett bra sätt att förklara engångs-scrollar, juh).
Top