Nekromanti magispel - kollegier [inte kort]

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Nu börjar blodmagin ramla på plats (inte helt klart, men det finns en grovt tillyxad stomme att börja hänga saker på), men det är dags att börja med den knepigare biten. Magikollegier, vad de heter, hur de interrelaterar, vilka sorters magi de sysslar med. Kort sagt, "vem gör vad" och "vilka hatar vilka". Det görs rätt klart i inledningen att alla spelare i en grupp tillhör ett magikollegium (annars är det ett sjuhelvetes högspänt äventyr som väntar att möta dem, då interkollegiala grupper endast sänds ut för fall när det inte bara skitits i det blå skåpet utan skåpet har sedan sprängts, huset skåpet stod i har dränkts i en störtflod av avfall, socknen huset stod i har straffknullats med orbitala spettbombningar och vi ska inte ens nämnas vad som gjorts med grevskapet).

De jag har än så länge är:
<ul type="square">
[*]Collegia Anima (800 f.kr), andemagi, elemntarmagi
[*]Collegia Obscura (600 f.kr), andemagi, elementarmagi, blodmagi
[*]The Old and Ancient Brotherhood (1723), elementarmagi, mentalmagi, processmagi
[*]Magische Kameraden (1550), andemagi, elementarmagi, blodmagi
[*]Sejdbröderna (820), andemagi, processmagi, blodmagi
[/list]

Tanken är att Collegia Obscura är en utbrytargrupp från Collegia Anima och bägge (naturligtvis) anser att den andra gruppen är det absolut värsta som finns. Att det sedan inte är någon större skillnad (jaja, Obscura använder blodmagi, men nästan bara lust-driven blodmagi) på dem, rent ideologiskt, gör det bara värre.

Tänk kommunistpartier, de ynglade ju av sig rätt rejält, över saker som verkade rätt triviala för en utomstående. Jag vill (helst) ha något liknande för magikollegier. Skillnaden är att jag behöver sprida ut det över ca 2000 år i stället för 10. Jag vet inte om jag bara ska spåna ett par kollegier till och sedan försöka bygga ihop saker i beskrivningar eller om jag ska börja med ett underliggande diagram som beskriver "alla som funnits" och sedan dra ut ett par till för närmare beskrivning. Bägge är jobbiga, men de faller ihop av olika orsaker, så det är nog egentligen bäst att börja i bägge ändarna.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Hm... Jag förstod inte allt det där (trött, borde göra skolarbete, vill gå på toa, massa namn och grejer), men jag tycker att du borde titta lite på olika varianter av den kristna tron. Tror att det är lite av vad du söker efter, och sen är det bara att magisera till det. Jag menar, förutom katolska, ortodoxa och protestantiska kristna (som är de tre huvudgrupperna) så finns det en massa subkategorier (Elimkyrkan, pingstkyrkan, jehovas vittne mfl (OBS! Jag bara gissar här, tadet inte som fakta!) som liksom hör till ett fack och som har brutit från varandra. Ungefär som literära genreindelningar.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Det kan funka, jag tror dock fortfarande att kommunistpartier är ännu värre i att dela upp sig (jag menar, de lyckades gå från en handfull till ett sjuttiotal inom ett decennium). Jag har börjat lite vagt, med en (snart två) "ursprungliga" grenar, med minst en gren med ett mellanled som försvunnit.

Jag har till och med lyckads väva in Oktoberfest! :gremlaugh:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Benägenheten att splittras i fraktioner är nog proportionell mot benägenheten att vilja slå ihjäl sina meningsmotståndare. (Jfr. kristna samfund på 15- och 1600-talen, kommunistiska samfund på 1970-talet och smygnazistiska samfund i dag.)

Är dina magiker fredliga? Få fraktioner.
Anser dina magiker att ett välriktat eldklot är det bästa sättet att bemöta alternativa idéer? Många fraktioner.

Dewil
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
De varierar i "fredlighet". Alla anser att en juste dolk i ryggen, en eldboll eller ett orbitalt smidesstäd är ett BRA sätt att tysta magiker som agerar utanför de ramar deras kollegium satt upp. Det är ungefär vad spelarna kan antas syssla med (dolka, rymdstäda eller eldbolla avlupna magiker, oorganiserade magiker eller liknande).

De skiljer sig (kollegierna) i hur mycket de ska provoceras innan de sätter igång och i vilken utsträckning de tycker det är OK att utnyttja ickemagiker (de är ju submagiker och därför inte ALLS lika viktiga).
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Testa med att börja definiera fraktionerna du har (de får inte vara perfekta!) och leta upp saker som vissa grupper kan störa sig på och låt dessa bryta ut till mindre fraktioner. från dessa kan sedan fler bryta ut som inte gillar har saker och ting funkar. så kan man hålla på i all oändlighet. det viktiga är bara att det alltid ska finnas något att störa sig på.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Jupps, det är precis så jag har börjat. Får se om jag orkar bygga en fin graf som visar vilka som splittrats ur och när.

Kapitlet om magikollegier är här (men inte helt färdigt).
 
Top