Nekromanti LinCon 2007 - Enkel (?) FRåa

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Jag och nåra i min spelgrupp funderar på att åka till LinCon nästa år och vill då köra ett par scenarion (spel okänt, ett eller fler av GURPS, Project Unnamed, MageWorld, annat lär det bli).

Men! Är det OK att ha engelsk-talande spelledare (ja, vi täkte se till att det är markerad som "OBS! Scenariot sker på engelska") eller scenarion som bara sker på utrikiska?
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Ja, det är väll ok. Folk får välja själva. Pallar man inte det, så kan man ju göra något annat. Men om det bara är för ballhet eller inlevelse är jag tveksam. Det brukar inte vara problem att låtsas som att man talar ett annat språk än det man gör.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Schysst tvist, blir nog färre lag, men det borde kunna funka (och du kan väll ta ett lag på svenska i värsta fall). Vet att Kurragömmaklubben Kamoflage körde Casus Belli på engelska också på GothCon även om det inte var förberätt, så det dyker visst upp lite engelska lag på konvent.

Fast jag skulle nog begränsa det till ett scenario...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Men! Är det OK att ha engelsk-talande spelledare (ja, vi täkte se till att det är markerad som "OBS! Scenariot sker på engelska") eller scenarion som bara sker på utrikiska?
Ska scenariot ske på engelska för att spelledaren/spelledarna inte behärskar svenska, eller för att det blir häftigare om det sker på engelska? I det senare fallet ska man komma ihåg att många svenskar faktiskt inte alls är så bra på engelska som de tror eller som de skulle vilja vara. (Detta gäller även mig, om någon undrar.) Rollspelandet skulle med största säkerhet bli sämre och uttrycksmöjligheterna mer begränsade än om man spelar på svenska.

/tobias
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Den enda i spelgruppen som talar svenska är jag själv, jag har antagligen inga större problem att köra på svenska, ens med ett engelskt scenario framför näsan.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Mnjo. Resten av min spelgrupp är alla barnafödda i England (och Cornwall, men det är ju fortfarande "England"), så det är ren kunskapsbrist. Men jag har orerat om Hur Djefla Ballt LinCon är, så de vill ju se, liksom.
 
Top