Nekromanti Älvor i rollspel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad finns det för rollspel med älvor i? Hur framställs älvorna i dessa? Vad finns det för olika sorters älvor? Det borde finnas några liknande väsen även utanför de brittiska öarna kan man tycka. Bör älvor vara en spelbar ras?
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Älvor i rollspel (ANT)

Det enda här som jag kan ge svar på är:

Bör älvor vara en spelbar ras?

Där säger jag ja. Det borde det bara, med en bra beskrivning till hur man ska spela en älva och en bra spelledare så funkar det nog ganska bra...

//Emil "Kanturi" Nises
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Vad tänker du när du tänker (och säger) älva ?

Liten ömtålig sak med vingar?

Brutalmagisk spelevink med en moralkodex som inte är direkt kommensurerbar med en människas?

Något annat?

Mellankategorin finns (nå, "fanns") i Ars Magica,m i början av spelets existens (lite i grundboken, mer i en tilläggsbok).
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
IMHO så har Västmark bäst gått till botten med älvor och besläktade väsen.
Det där dogmaspelet där man spelade insekter i Haga (namn?) hade också rätt skön älv-touch, om jag minns rätt.

Min inställning är generellt att älvor som rollpersoner bara funkar i spel där alla är älvor. Annars tappar de sin särart. Att spela älva känns rätt i spel som är flummiga och poetiska. Om spelet har en annan eller mer odefinierad stämning (tex DoD) verkar det bättre att älvorna står får flummiga och poetiska inslag som SLP:er.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad finns det för rollspel med älvor i?
Changeling.

Hur framställs älvorna i dessa?
Som allt möjligt, vad de har gemensamt är att de dels lever i vår värld och dels i en fantasivärld. Och de gillar mänsklig kreativitet.

Vad finns det för olika sorters älvor?
I just Changeling så finns det:
Snälla och husliga små tomteälvor (Boggans)
Lättretliga små pysslingar som bygger manicker (Knockers)
Ädla älvor som håller hov och är courtly (Sidhes)
Motherfuckers med dålig attityd som äter allt (Redcaps)
Lögnaktiga lustig junkrar med djurattribut (Pookas)
Kicksökande libertiner (Satyrer)
Hedersamma tråkmånsar med bra värden (Troll)
Viskande Goth-fittor från Ryssland (Sluagh)

Det borde finnas några liknande väsen även utanför de brittiska öarna kan man tycka.
Jag skrev just Ryssland, mofo.

Bör älvor vara en spelbar ras?
Man kan inte spela något annat i Changeling, din skånska pajas.

---

Nå, om du pratar standardfantasy:

Ja, Vi spelade ofta nymfer, satyrer och älvor i DoD. Där beskrivs de som... Tja, de beskrivs väldigt biologiskt och ickemagiskt. Det fanns dessutom massor av olika små-älvor, men jag kan inte minnas mer än en eller två sådana rollpersoner, så de var ungefär lika vanliga som människor eller dvärgar i vår spelgrupp.

Vi ansåg att älvfolk var typiskt grekiskt-romerskt eftersom nymfer och satyrer räknades som älvfolk i dessa. Vi har ännu inte spelat som banshees eller andra mofo-varelser från irland. Inte jag iaf, kanske de andra. Jag vet att en snubbe i mitt spelgäng har hittat på ett par egenpåhittade varelser i bland annat Changeling men också DoD. Banshees är ett enkelt alternativ för honom, men samma sak kan sägas om tumhöga älvor med vingar.

I CCC ville jag kalla de vnaligaste älvorna (tumhöga varelser med vingar) för visslor, fnittror och kvittror beroende på vingsort. Kommer dock inte på stående fot ihåg vilka som hade fjärilsvingar, flugvingar och fågelvingar.

I Flux är många älvor vinglösa. De som har trollsländevingar är i regel en sorts indianer och kallas för "sländor". (De som har fladdermusvingar är nästan alltid korrupta, och de som inte har det har jättesvårt att stå emot alla fördomar. Att spela en älva med fladdermusvingar (en gång kallades de "sotvingar") som rider på en eldstunga (en "dragon", till skillnad från skimmervingar som är "drakes") är typ det närmaste bullenfilm-socialrealism man kan komma i Flux)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Förutom de som redan nämnts och är självklara (Changeling, Västmark): Millennium och Terone, men det kanske du känner till. :gremtongue: Och så skrev jag ett dogmaspel om älvor för ett par år sedan. Jag gillar älvor helt enkelt. :gremsmile:

Det finns älvaliknande varelser i Exalted också, förresten, och de är coolast av alla.

Eh, och Castle Falkenstein. Förresten, det är nog bara enklast om du kollar till vänster på min lista med favoritspel...


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Älvor eller i alla fall älvliknande varelser förekommer, förutom i de spel som redan nämnts, i historiska spel som Pendragon, Ars Magica och Draug. Samtliga dessa spel har hämtat sin beskrivning av älvorna från traditionell folktro och mytologi. De är inte heller spelbara i något av spelen (möjligen med undantag för Ars Magica där jag inte är 100 %-igt säker).

Det jag känner till utanför de brittiska öarna som är mest älvlikt är olika slaviska varelser, till exempel domovoi, wodjanoj och bannik.

En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska. Det ger ju både associationer till en viss typ av varelse (små irriterande saker med vingar för rollspelare, halvnakna flickor som dansar i dimma för andra) och är en samlingsterm för övernaturliga väsen av en viss typ. Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska. Det ger ju både associationer till en viss typ av varelse (små irriterande saker med vingar för rollspelare, halvnakna flickor som dansar i dimma för andra) och är en samlingsterm för övernaturliga väsen av en viss typ. Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?
Jag tycker namnet är bra, i den meningen att det inte finns något bättre. Helt optimalt är det ju inte, med mångtydighet etc, men det får man nog leva med.


/Dimfrost
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?
Varför skulle det inte göra det? Det engelska begreppet är ju precis lika brett. Faktum är att om det svenska ordet vore mindre mångtydigt skulle det passa sämre.


/Feliath — Jämför Doyles faeries med Teig O'Kanes, go on
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Älvfolk

En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska.
Jag har använt benämningen älvfolk som samlingsnamn och älva för små bevingade raser och högälva (som jag egentligen tycker suger som begrepp) för de alvlikna typer som ofta finns på tronerna.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Vad finns det för rollspel med älvor i? Hur framställs älvorna i dessa?
Det finns älvor i Earthdawn också, de kallas för windlings. Ganska standard, små bevingade humanoider med ett beteende som ofta irriterar de stora. Funkar ändå faktiskt ganska bra i en grupp av blandade raser.
Veka grundegenskaper men istället andra fördelar som bland annat naturlig förmåga att se astralplanet och bra "karmatärning", dvs goda möjligheter att magiskt boosta vissa färdigheter.

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Knytt

En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska.
Njaej. Jag tycker generellt att knytt passar bättre. Alltså; om jag tänker på ett sånt där gäng som kidnappar spädbarn i Hellboy; med typ pysslingar, magiska ugglor, små flygisar och stora magiska gubbar i kåpor... Då föredrar jag "knytt".

Det finns dock flera goda anledningar att inte kalla småfolk för knytt:

1. Knytt är ett asbra namn som man kan vilja använda på troll och goblins och svartnissar och sånt (vilket är hur jag resonerar i Flux)
2. Fauner och dryader och satyrer och sånt... kallar man ogärna för "knytt". Så till vilka är féernas släktband starkast? Till dansande libertiner med panflöjt, eller till små leprechauns och tomtar?
3. Här skulle jag kunna komma på fler anledningar, men jag måste gå och pissa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska. Det ger ju både associationer till en viss typ av varelse (små irriterande saker med vingar för rollspelare, halvnakna flickor som dansar i dimma för andra) och är en samlingsterm för övernaturliga väsen av en viss typ. Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?
Självfallet inte, det suger, vilket jag också propagerat för typ tio ggr tidigare på forumet. Älvor är kvinnliga alver, lingvistiskt och mytologiskt - visst, senare muterade till dansande småflickor i skymningsdimma, men fortfarande av inhemskt nordiskt ursprung. Anglosaxiska 'faeries' är ju rimligtvis = féer, konceptuellt, språkligt, mytologiskt, etc sett.

- Ymir, here we go again
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Re: Älvfolk

"Alfer"? Det är vad den närmaste folknordiska raserna verkar kallas i de mytologi-referenser jag sett för asatro. Kanske något mindre ståtliga än Sidhe, men ypperliga sejdmakare och smeder (om de kan smida en häst...).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Men "féer" ger bra mycket mer felaktiga associationer än "älvor", i mitt och många andras tycke. Inte för mitt liv kan jag tycka att fauner eller alver är féer. Jag har inget emot att kalla kvinnliga alver för älvor i de sammanhang det inte råder någon tvetydighet om vad man menar, men när man har med den typen av älvor som Gurgeh/walium snackar om tycker jag inte att det är så smart.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inte för mitt liv kan jag tycka att fauner eller alver är féer.
Det gör nog inte Ymir heller. Men han pratade ju bara om hur det låg till språkligt och mytologiskt. Jag tycker Ymir agerade som ett föredöme i frågan: Han presenterade sin (bildade) angreppsvinkel på problemet, men utan att ringakta några andra. Om alla skolade personer resonerade på det viset så skulle jag inte ha några inskränkta fördomar mot akademiker.

Jag tycker: Om spelet i övrigt gör anspråk på att vara mytologiskt korrekt - då vore det ett kardinalfel att bunta ihop najader och satyrer med keltiska féer.

Men om man nu är uppvuxen med vår eklektiska sagosyn på saken (vi som tittar på vad de mytologiska varelserna fyller för funktion i berättelserna; och därför ser klara släktband mellan libertiner i både romersk och nordisk mytologi); vi kan enkelt sammanknyta nymfer, skogsrån, féer och fauner i en enda kompott av mytologiska libertiner.

(Kanske borde man helt enkelt kalla dem "libertiner"?)
 
Top