Recent content by Arvid

  1. A

    Problem med Eons metaplott?

    Jag länge spellett Eon länge och har ett problem: Spelet får inte ihop sin metaplott. Med det sagt så har metaplotten en hel del potential, till exempel: -De antydningar som ges i gamla Alver, Dvärgar och Tiraker, där vi förstår att något stort och episkt hände för väldigt länge sedan, vilket...
  2. A

    Nekromanti Att spela livsval

    Hur spelar man en ”personlig livsresa” på ett intressant sätt? Det vill jag att den här tråden ska handla om. En av mina spelare har haft en karaktär i en väldigt lång tid, och nyligen gick det upp för oss att det skulle passa utmärkt för denna karaktär, låt oss kalla honom Leon, att definitivt...
  3. A

    Nekromanti Intriger och rävspel?

    Dold information Jag tror man kommer långt genom att låta hemligheterna relatera till något man redan känner till. Det klassiska exemplet är deckargåtan. Vaktmästaren har blivit mördad i herrgården. Nu börjar man söka ledtrådar och får reda på en mängd underligheter: vaktmästaren reste ofta in...
  4. A

    Nekromanti Stämningsstrid

    Det har varit intressanta idéer uppe i tråden, gillar Jenesis och Hans förslag skarpt. Det blir ofta otympligt om spelaren beskriver rollpersonens manövrar, och spelledaren beskriver spelledarpersonernas. Blir mycket coolare beskrivningar om en person får säga vad som händer i striden. Andra...
  5. A

    Nekromanti Rev. stridsregler

    Precis. Jag tror inte att risken är försvinnande liten, särskilt inte jämfört med de regler som finns (alltså, jag vet inte om det finns någon vettig anledning till att vapen ska gå sönder oftare). I grundreglerna måste du slå över 28 i skada för att slå mer än 1ObT6 mot BRYT. Jag gissar dock...
  6. A

    Nekromanti Rev. stridsregler

    Klargöranden Du får ursäkta, jag har inte varit särskilt pedagogisk. BRYT-regeln: Erik anfaller Jack med ett kraftfullt anfall, vilket Jack försöker parera. Både Jack och Erik slår en olikfärgad tärning i sitt färdighetsslag för vapnet (om den olikfärgade tärningen blir en 6:a byts den såklart...
  7. A

    Nekromanti Rev. stridsregler

    Nja, så är det inte riktigt. Om du har dolk, jättehög rörlighet, samt stridskonst, så lär du ändå oerhört sällan ha mer än 1 i råstyrka. Då är det svårt att tillbakaknuffa motståndaren. För övrigt finns ju samma problem i grundreglerna, vilket bottnar i att man använder RÖR för att räkna ut...
  8. A

    Nekromanti Rev. stridsregler

    Det här är ett försök att snabba upp Eons stridssystem och ändå ha kvar vissa detaljerade, men i nuläget sega, moment. Reglerna modifierar brytvärde samt tillbakaknuffning. Motiveringarna till reglerna är skrivna i kursiv text. Värden att räkna ut innan: Råstyrka. Är förmågan att göra så...
  9. A

    Nekromanti Vad vill Sauron? [Megaärkespoiler: Mina spelare]

    Fler ideer Jag kanner mig oformogen att binda ihop allt det har, det ska bli intressant att fa se din slutgiltiga version, sarskilt ar jag nyfiken pa Varldens hjarta. Alla ideer jag har om det har: Vad Abraxes vill ar att ända Mundanas Tidsalder, namnet de aldsta av alla levande vasen kallar...
  10. A

    Nekromanti Edronitisk magiteori

    Jag tycker att du redan lagt ut konturererna for en mojlig edronitisk tradition i beskrivningen av Nanorgona, en tradition som sysslar med andra fragor an den coloniska. Den coloniska traditionen verkar ha ett nagorlunda "fysik-inspirerat" sprak, taum-mattet, filaments krokningstal, Rafalis satt...
  11. A

    Nekromanti Det obeskrivbara

    Intressant ide. Jag skulle också först kunna beskriva saker på ett sätt, för att sedan visa att det första sättet var missvisande, vilket i ditt exemplet skulle vara beskrivningen av att ryttaren stiger av hästen: "Ett av huvudena slås av, armarna följer med i fallet. Det kvarvarande av varelsen...
  12. A

    Nekromanti Det obeskrivbara

    Hur beskriver man något som är totalt utanför den här världen? I en lång kampanj vi spelar har en av rollpersonerna precis blivit förd till en sorts slumrande skuggvärld bortom hans egen värld. Han har hört talas om den sedan tidigare, spelgruppen hade under en kort tid haft en sten i sin ägo...
  13. A

    Nekromanti Rollspelsfilosofisk fråga

    Jag har nästan bara en erfarenhet av detta, och det är den utmärkta konventskampanjen Kejsaren av Mexiko, till Western (finns på rollspel.com). Den fångar de flesta fördelarna som kan finnas med färdiggjorda karaktärer: Det går lätt att få en intressant gruppdynamik, man kan köra överdrivna...
  14. A

    Nekromanti Att få in religion i rollspel

    Mmm, en person som lever i ett grupp-centrerat samhälle, och en religiös person, måste vara två av de svåraste sakerna att spela. Jag har egentligen inte testat så mycket av det här men här kommer några tips. Religionen finns där i självaste perceptionen, det är helt lönlöst att ens ställa sig...
  15. A

    Nekromanti Mörkret (spoiler)

    Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler Jag med.
Top