Nekromanti Rev. stridsregler

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Det här är ett försök att snabba upp Eons stridssystem och ändå ha kvar vissa detaljerade, men i nuläget sega, moment. Reglerna modifierar brytvärde samt tillbakaknuffning. Motiveringarna till reglerna är skrivna i kursiv text.

Värden att räkna ut innan:
Råstyrka. Är förmågan att göra så aggressiva anfall att motståndaren bringas ur balans, eftersom han inte orkar hålla uppe paraden, tvingas backa alltför snabbt etc. Råstyrka = (antal tärningar du normalt ger i skada med ditt vapen) -2
Stabil: Hur bra du står emot någons råstyrka. Räkna STY+TÅL/2. Vid 12 (Stabil=1), 14 (Stabil=2), 16 (Stabil=3) o.s.v.
Regler för BRYT och Tillbakaknuffning används bara vid kraftfulla anfall.

BRYT: Vid parader/blockader: Båda deltagarna slår en olikfärgad tärning i sitt slag. Lägg till anfallarens råstyrka. Om tärningsslaget är högre än Brytvärdet så förstörs vapnet.

Den stora fördelen med dessa regler är att du slipper slå skadeslaget (Eons segaste slag). Dessutom är uträkningen betydligt enklare än orginalreglerna, och du slipper dessutom slå BRYT-slaget. Till skillnad från grundreglerna kommer BRYT aldrig sänkas gradvis. Det förbättrar den dramaturgiska effekten, om man däremot ändå vill att BRYT sänks gradvis så bör det improviseras fram. Brytvärdet kanske behöver modifieras lite på en del vapen (kräver speltest), men särskilt på sköldar.

Tillbakaknuffning: Om du lyckas parera/blockera så blir du ändå tillbakaknuffad om du slog över FV+Stabil-motståndarens Råstryka. T.ex: Jack har 13 i svärd och +1 i Stabil. Motståndaren anfallar och har 2 i Råstyrka. Om Jack slår 13, så lyckas han parera men blir tillbakaknuffad (FV 13 + 1 - 2=12).
Tillbakaknuffad innebär att man hamnar ur balans (som att vara liggande i grundreglerna).

Man slipper alltså skadeslaget. Regelmässigt blir man aldrig tillbakaknuffad om man blir träffad, det bör inte innebära några problem så länge skadesystemet gör skador farliga
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det du borde tänka på är att råstyrka känns som en lite opassande term när rörlig person STY 4 och stridskonst plötsligt kan kapa yxor och svärd på löpande band genom att sticka med sin dolk, vilket kan sänka inlevelsen (kan nog ursäktas, men känns svårt; tillbakaknuffad kan lika gärna sägas vara jagad till total förvirring av fintar och snabba stick, så där är det inget problem).

Annars kör jag varken med bryt eller tillbakaknuffning (även om jag funderat på det senare), så det är svårt att utvärdera behovet. Men brytreglerna tar nog mycket tid och ska även vara lite konstiga (finns en version som ska vara mer realistisk ute på nätet).
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Nja, så är det inte riktigt.

Om du har dolk, jättehög rörlighet, samt stridskonst, så lär du ändå oerhört sällan ha mer än 1 i råstyrka. Då är det svårt att tillbakaknuffa motståndaren.
För övrigt finns ju samma problem i grundreglerna, vilket bottnar i att man använder RÖR för att räkna ut grundskadan.

Sen kan motståndarens vapen rent teoretiskt gå sönder av en dolk, men det kan det ju i de nuvarande reglerna också. Jag har svårt att tänka mig att det skulle bli några större problem på grund av detta när man väl spelar.

finns en version som ska vara mer realistisk ute på nätet
Jag anser inte att huvudproblemet är realism, utan att (som du är inne på) de är så sega att man typ aldrig orkar använda dem. Därav regeln att de bara används vid kraftfulla anfall.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ah, missade regeln om att reglerna bara ska användas vid kraftfulla anfall. Och du har helt rätt i att samma problem faktiskt finns i originalreglerna (fast när du ändå håller på kan du ju lägga in något som fixar det problemet också).

Däremot läste jag om BRYT-regeln lite noggrannare och kom fram till att det är några grejjer jag inte förstår; "Båda deltagarna slår en olikfärgad tärning i sitt slag. Lägg till anfallarens råstyrka". Till vad ska man lägga till råstyrkan? Och vilket av tärningsslagen ska jämföras med brytvärdet?

Annars tror jag att jag har allting klart för mig.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Klargöranden

Du får ursäkta, jag har inte varit särskilt pedagogisk.

BRYT-regeln: Erik anfaller Jack med ett kraftfullt anfall, vilket Jack försöker parera. Både Jack och Erik slår en olikfärgad tärning i sitt färdighetsslag för vapnet (om den olikfärgade tärningen blir en 6:a byts den såklart ut mot två olikfärgade). Till den olikfärgade tärningens resultat lägger båda till anfallarens (d.v.s. Eriks) råstyrka. Om en spelare får ett sammanlagt resultat som är högre än sitt vapens Brytvärde så går hans vapen sönder (man slår alltså (av praktiska skäl) för sitt eget vapen).

fast när du ändå håller på kan du ju lägga in något som fixar det problemet också

Man kan räkna ut Grundskadan för stick med Styrka/rörlighet. Annars kan man alltid improvisera bort problemet, det lär ändå dyka upp oerhört sällan.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Om jag fattar detta rätt så räknar jag ut råstyrka genom att ta antal skadetärningar för mitt vapen (säg ett slagsvärd ob2T6+1) plus min grundskada (Ob1T6+2) minus två tärningar? Råstyrka = 1.

Sedan går jag ut på äventyrarslaktarrunda och möter en usel tirak som jag måste ha ihjäl för att höja min självbild. När jag försöker banka skiten ur honom slår jag en olikfärgad tärning i färdighetslaget. Resultatet på den plus min råstyrka skall alltså övergå BRYT värdet 14. Känns då som att risken för att man förstör vapnet plötsligt blir försvinande liten. Inte så ofta man lyckas slå 13 med Ob1T6? Eller... Jag är ingen expert på sanolikhetslära dock.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Precis.

Jag tror inte att risken är försvinnande liten, särskilt inte jämfört med de regler som finns (alltså, jag vet inte om det finns någon vettig anledning till att vapen ska gå sönder oftare). I grundreglerna måste du slå över 28 i skada för att slå mer än 1ObT6 mot BRYT.

Jag gissar dock att man enligt grundreglerna oftare når en gradvis förstörelse av vapnet.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
jag gillar ju den gradvisa förstörelsen på vapen och pansar då den ger rp:na anledninga att laga sina grejer hos en trevlig smed :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag gissar dock att man enligt grundreglerna oftare når en gradvis förstörelse av vapnet.
Ja; enligt grundreglerna orsakar all skada som är tillräckligt stor en modifikation på -1 till Bryt förutom slaget för att se om vapnet gick sönder (och tydligen finns det åtminstone någon som tyckt att även det systemet snarare gör det för enkelt att ha sönder vapen, och Krille brukar ha god koll på saker).
 
Top