Arvid
Warrior
Det här är ett försök att snabba upp Eons stridssystem och ändå ha kvar vissa detaljerade, men i nuläget sega, moment. Reglerna modifierar brytvärde samt tillbakaknuffning. Motiveringarna till reglerna är skrivna i kursiv text.
Värden att räkna ut innan:
Råstyrka. Är förmågan att göra så aggressiva anfall att motståndaren bringas ur balans, eftersom han inte orkar hålla uppe paraden, tvingas backa alltför snabbt etc. Råstyrka = (antal tärningar du normalt ger i skada med ditt vapen) -2
Stabil: Hur bra du står emot någons råstyrka. Räkna STY+TÅL/2. Vid 12 (Stabil=1), 14 (Stabil=2), 16 (Stabil=3) o.s.v.
Regler för BRYT och Tillbakaknuffning används bara vid kraftfulla anfall.
BRYT: Vid parader/blockader: Båda deltagarna slår en olikfärgad tärning i sitt slag. Lägg till anfallarens råstyrka. Om tärningsslaget är högre än Brytvärdet så förstörs vapnet.
Den stora fördelen med dessa regler är att du slipper slå skadeslaget (Eons segaste slag). Dessutom är uträkningen betydligt enklare än orginalreglerna, och du slipper dessutom slå BRYT-slaget. Till skillnad från grundreglerna kommer BRYT aldrig sänkas gradvis. Det förbättrar den dramaturgiska effekten, om man däremot ändå vill att BRYT sänks gradvis så bör det improviseras fram. Brytvärdet kanske behöver modifieras lite på en del vapen (kräver speltest), men särskilt på sköldar.
Tillbakaknuffning: Om du lyckas parera/blockera så blir du ändå tillbakaknuffad om du slog över FV+Stabil-motståndarens Råstryka. T.ex: Jack har 13 i svärd och +1 i Stabil. Motståndaren anfallar och har 2 i Råstyrka. Om Jack slår 13, så lyckas han parera men blir tillbakaknuffad (FV 13 + 1 - 2=12).
Tillbakaknuffad innebär att man hamnar ur balans (som att vara liggande i grundreglerna).
Man slipper alltså skadeslaget. Regelmässigt blir man aldrig tillbakaknuffad om man blir träffad, det bör inte innebära några problem så länge skadesystemet gör skador farliga
Värden att räkna ut innan:
Råstyrka. Är förmågan att göra så aggressiva anfall att motståndaren bringas ur balans, eftersom han inte orkar hålla uppe paraden, tvingas backa alltför snabbt etc. Råstyrka = (antal tärningar du normalt ger i skada med ditt vapen) -2
Stabil: Hur bra du står emot någons råstyrka. Räkna STY+TÅL/2. Vid 12 (Stabil=1), 14 (Stabil=2), 16 (Stabil=3) o.s.v.
Regler för BRYT och Tillbakaknuffning används bara vid kraftfulla anfall.
BRYT: Vid parader/blockader: Båda deltagarna slår en olikfärgad tärning i sitt slag. Lägg till anfallarens råstyrka. Om tärningsslaget är högre än Brytvärdet så förstörs vapnet.
Den stora fördelen med dessa regler är att du slipper slå skadeslaget (Eons segaste slag). Dessutom är uträkningen betydligt enklare än orginalreglerna, och du slipper dessutom slå BRYT-slaget. Till skillnad från grundreglerna kommer BRYT aldrig sänkas gradvis. Det förbättrar den dramaturgiska effekten, om man däremot ändå vill att BRYT sänks gradvis så bör det improviseras fram. Brytvärdet kanske behöver modifieras lite på en del vapen (kräver speltest), men särskilt på sköldar.
Tillbakaknuffning: Om du lyckas parera/blockera så blir du ändå tillbakaknuffad om du slog över FV+Stabil-motståndarens Råstryka. T.ex: Jack har 13 i svärd och +1 i Stabil. Motståndaren anfallar och har 2 i Råstyrka. Om Jack slår 13, så lyckas han parera men blir tillbakaknuffad (FV 13 + 1 - 2=12).
Tillbakaknuffad innebär att man hamnar ur balans (som att vara liggande i grundreglerna).
Man slipper alltså skadeslaget. Regelmässigt blir man aldrig tillbakaknuffad om man blir träffad, det bör inte innebära några problem så länge skadesystemet gör skador farliga