Litzo
Veteran
- Joined
- 13 May 2022
- Messages
- 103
Jag tänker ju att det viktiga med ett nytt rollspel absolut inte är reglerna, utan spelvärlden. Reglerna struntar jag ju i och kommer ändå antagligen inte använda; men jag vill gärna ha en spelvärld som gör något nytt, intressant eller som erbjuder någon ny ingång eller upplevelse för spelarna.
Men då hänger jag med lite tror jag
Jag är fortfarande väldigt grön i hobbyn, bara spelat rollspel kanske 3-4 år (och då inte konstant).
Vad jag tänker spontant om man vill ha en ny spelvärld och inte nya regler är att ta ett befintligt regelverk, sen läsa en serie böcker (t.ex. Wheel of time?) och smälla på det på lämpligt regelsystem?
Det som jag inte förstår dock är följande. Låt oss säga att det släpps en ny regelbok med tema X. Om det bara är en bok, hur djupt kan det bli lore-wise? Borde inte möjligheterna till en ny upplevelse bli djupare desto mer material till ett specifikt spel? Eller "tömmer" man ett spel på möjligheter efter x speltillfällen?
Jag vet inte, jag kanske inte har spelat rollspel tillräckligt länge för att komma till punkten att jag känner mig riktigt färdig med en specifik setting.
Som exempel så finns det saker jag önskar med The One Ring, att det fanns mer om vissa saker. Men att bli färdig i den världen känns långt borta, speciellt med en kreativ spelledare.