Rangordnat:
1) Äventyr, helst en scenariosamling korta äventyr som KAN, men inte BEHÖVER, bindas ihop till en kampanj. De behöver inte vara till något särskilt regelsystem, men bör vara genredefinierade (lovecraftiansk skräck / episk fantasy etc). Huvudsaken är att det är BRA äventyr; mediokra äventyr kan jag göra själv ;-)
2) Grundböcker. Nya spännande regelsystem, intressanta nya världar – sådant kan jag aldrig få nog av. Men INTE bara en ny generisk variant av sådant som det redan finns massor av. Finns ingen USP som faktisk är just unik så får det vara för min del. Jag gjorde av nostalgiska skäl undantag för Drakar-23, men det blev bara ett äventyr (Gårdagens by, som var utmärkt); men jag ser ingen anledning att återvända igen – detta spel har vi redan gjort så det räcker när det begav sig på 80-talet.
3) Settingböcker. Intresserar mig sällan. Jag spelar helst i vår värld (+ lovecraftmonster eller någon annan twist), alternativt i en egenskapad fantasivärld.
4) Splatbooks, regelexpansioner, magiböcker etc. Nej tack. Aldrig. Undantaget är vissa monsterböcker, som kan vara intressanta.
För alla kategorier: inga tjocka böcker! De har jag inte tid eller ork att ta mig an. Inga spel med typ tre grundböcker; jag vill ha minimalistiska regelmotorer.