Nytt rollspel eller mer material ?

marknadskrafterär ju representerade av oss här i tråden. det är vi som köper, ingen obestämbar marknad som på börsen.
Det var därförjag skrev kommentaren om att tråden inte verkar representativ för de påstådda marknadskrafterna...
De som skriver här är inte det minsta representativa för den breda rollspelsmarknaden, nej.

Mer material, men marknadskrafterna belönar nya rollspel i stället, och då blir det så.

Jaa, jo, kanske men det verkar som att marknadskrafterna i Sverige är…extra kapitalistiska?

I kapitalilsmens urmoder - de anglosaxiska länderna - så sprutar det ut moduler till spelen. Dnd, Pathfinder, CoC, warhammer fantasy osv etc. De största spelen är också alltid de som får mest moduler.

Om marknadslogiken ALLTID är att bara pumpa ut nya spel så är många av de brittiska och amerikanska förläggarna sämre marknadskapitalister….

Är det inte lite risk feltänk att säga att grundregler säljer bättre än spel.
Nä, det tror jag inte. Däremot behövs en viss mängd moduler för att stödja spelet så att folk faktiskt köper grundspelet, där pengarna finns.

Det är anledningen till att rollspelsspeltillverkare är så extremt öppna med fanprodukter så länge det inte gäller regler (Chaosium tillåter inte regelmoduler och Fria Ligan tillåter dig inte att ta modifiera något i grundspelet) - kan man få andra att supporta spelet så att man kan sälja grundspel och dra in pengar där är det perfekt.

Alltså allt detta snack om marknadskrafter… Är det så många makare i sverige som skapar rollspel som företagsidé och efter marknadsmässiga principer?

Ligan — kanske.

Annars skulle jag säga att vi som är makare i det här landet i första hand skapar det vi tycker om att skapa, snarare än utifrån en tanke om vad som ska sälja bäst. Vi är ju ett gäng hobbyknypplare mest hela bunten.

Liten reflektion från hur jag har förändrats.

Förr: jag ville ha material som expanderade reglerna, gav mer val, fler saker att pilla med på min rollperson.

Nu: Jag kunde inte bry mig mindre om regeltillägg (undantag PF2, där kan jag tycka det är intressant men det är på grund av spelets premisser). Exempelvis nu när jag köper Shadowrun böcker, böcker som ger mer saker och regler hamnar längre ned på listan, än böcker som handlar om de tio största företagen och olika scenarion. Samma när jag läser böcker nuförtiden, jag har typ slutat läsa speldata som presenteras i värden, i monster böcker har jag endast börjat läsa om monsters habitat, temprament osv. Speldata i form av värden får mig mer att somna.

• Like
Reactions: NSM
Historiskt var GURPS-moduler ofta så välresearchade att man kunde köpa dem som bakgrund till annat i samma genre, som ett exempel.
Och att spelare köpte "sin" klanbook till Vampire även om de inte hade spelet var väl en del av hela upplägget?

Back